Andningsmask till tank tömmning

Becker
Energiprofet!

Andningsmask till tank tömmning

Inlägg av Becker »

Nu ska oljetanken tömmas!
Finns det nån andningsmask som rekomenderas för att slippa dra i sig diesellukt?
Clas Ohlsson?? eller är det bara riktiga proffsgrejer som hjälper?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En andningsmask skyddar INTE mot syrebrist!

Jag vill därför avråda kraftigt från att gå ner i tanken!!!!!

Jag tömte min 3m³ tank vid att först rinna av så mycket det bara gick vid att helt enkelt låta brännaren köra till den spruttade och hade sig. Då jag hade tanken så pass trångt att jag inte kunna komma bak o lyfta något kunne jag inte heller vippa den så att det skulle rinna bättre till.

Sedan stängde jag av kranen och skar upp sidan med tigersåg, gjorde ett hål med underkant vid knäerna ungefär och sedan uppåt. Efter det tog jag en oljetratt med en bit slang till fatet jag tömde i + en gammal glasslåda.

Med detta skopade jag ut de sista 45 liter "ren" olja (gav till en kompis) varefter jag med en liten skyffel skrapade upp bottenslammet till en kasserat grovis (stålhink, tät). Då det var klart kastade jag lite kattsand i, lät det suga och skyfflade det i grovisen också.

Sen var nästan all oljastank borta och det var bara att såga i biter o frakta till soptippen, placerade grovisen i riskavfall efter att ha pratat med folk där (hade lock på med plast under = tät).

Jag sågade allt med tigersågen (Biltema) men bladen jag köpte med då jag köpte sågen sög fett, på den lokala PEA hade de Hitachi blad med 14 tänder per inch, dom dög! Sågade allt utifrån, även förstärkningar osv, inga problem, höll bara sågen lite sned.

Ska du har mask ska det vara en med _gas_filter, dammfilter duger inte till det. Värst är att diesellukten sprider sig till hela huset så planera ditt jobb så att du inte behöver vänta på något, du kan köra i ett svep. På det vis blir det minst lukt i huset pga. kortast tid.

Se alltså till att ha kärl nog till restolja, kärl till bottenslammet, sågklinger/kaptrissor nog, plats att lägga tankbiterna allt eftersom (gärna utomhus) och inget annat som måste komma imellan, då går det snabbt.

Vad du än gör, kliv inte ner i tanken om du inte MÅSTE och måste du verkligen ska du tänka på att det fattas syre, du måste alltså lufta den ordentligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Följde Icecaps mönster rätt exakt faktiskt.
Sågade ner den ute iofs.
Hade dock valt ett tigersåg från Harald Nyborg med Metabo klingor.
Hade sågspån för att få ur det sista bottenslammet som inte gick att få ur via avtappningen.
Du glömde en sak dock Icecap; HÖRSELSKYDD!!!
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
JoFi
Prima virke

Inlägg av JoFi »

Jag sågade ner min med en Harlad Nyborg och Dewalt blad, gick åt åtta blad för o såga ner 3m3 4mm inomhus tank. Tog o byggde mej en egen "jätte grovis" av ett tomfat o en rulle silvertape spolade ur tanken med vatten slangen o sög rent med grovis fatet (en kärcher grovdamsugare fick agera sugkälla). luktade inte mycket olja efter den operationen.

Plåten la jag i järnskrot, fatet i miljöfarligt containern.

Från jag började tills jag packat släpet tog det 8 timmar, lätt värt dom 4000 tusen saneringsfirmorna ville ha för jobbet.

//JoFi
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det var min tanke när jag satte sågen i tanken också. Även om det tog tis och kostade lite (sågladen och bensinpengar till tippen) så tycker jag att det var betydligt trevligare än att betala till nån firma...
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag har inga planer på att gå ner i tanken!! :shock:
Men jag undrar om denna mask dämpar diesellukten:
http://www.clasohlson.se/shop/store/pri ... 14%3A20+PM

Nästa fråga är om det går att få tanken så ren att den inte luktar mer?? Tanken står i ett mycket litet och trångt utrymme, som vi inte kan använda till nått annat. Därför så tänkte jag tömma tanken, och såga upp ett hål i sidan för att få ur det sista och sedan slänga i absol eller dyl. Och sedan lämna den tömda och rengjorda tanken. Utrymmet är så litet att det blir ett riktigt h*****e att såga sönder hela tanken... :evil:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om tanken är ordentligt rengjord så ska det inte lukta något, se dock till att ta bort påfyllningsrör och ventilationsrör för att undvika olyckor och gnäll från storebror.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Javisst, HÖRSELSKÅPA!!!! Det är helt rätt, satan i gatan vad det lät.....

Min första handling i detta var att såga av påfyllningsrör/returluftsrör, detta säkrar mot besiktningsgnäll (om själva tanken skulle ta tid) och tar bort risken för fel oljeleverans, det har ju hänt och 3m³ olja i min kaklade källare med TV-rum och kontor är inte just vad jag längtas efter.....

Masken: Med A2-filter kan den hjälpa ganska mycket men det var nog det minste problem, jag körte utan mask och rummet var stängd, visst luktar det men inget allvarligt men efter utförd dåd dushade jag ordentligt.

Lukten i tanken (fick köra processen över 3 dagar av familjeskäl) tonade bort ca 12 timmer efter "absolen" (kattsandet) var rensat ut, sen var det lugnt.
Är inte PK!
manin
Pannrumstomte!

Re: Andningsmask till tank tömmning

Inlägg av manin »

Becker skrev:Nu ska oljetanken tömmas!
Finns det nån andningsmask som rekomenderas för att slippa dra i sig diesellukt?
Clas Ohlsson?? eller är det bara riktiga proffsgrejer som hjälper?
Ja det skall du ha, för annars det blir ju j**la att andning och lukt stark. Man blir mår illa eller yrsel.

Lånar halvmask av din kompis som jobba på ex. lackering. och köpa själv en filter som är för gasångor (ej partikel)

Själv har jag använt då jag väck min oljetank. och det halvmask jag lånade på min jobbet och köpte gasfilter själv för 100 spänn.
Det luktade ingeting men negativ om du har ätit vitlök :wink:

Tips: ha öppet källarefönster och stäng dörr. och när du är färdig så låt öppet hela natt. Bara inte du har massor med igelkottor hemma om källarefönster är låg eller under mark :D

Ja med tigersåg är helt enkel och ha vattenspray på sågblad så att det inte bli för varmt sågbladet, så det håller längre.

Du kan kika in min hemsida där oljetank på meny.
Gärna frågor.

Finns lite att läsa om du vill veta på http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 1c8d6fbba2
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

En riktig halvmask med kemfilter på grolls kostar inte mer an några hundralappar.

Jag blir lite bekymrad när jag läser om tankdem. med sågar ody. Hur kan ni rengöra tanken utan att gå ner i den?

För att det ska vara säkert så ska även diselångorna bort. Även om de är svårantändliga så kan de tända av en gnista. Alltså bör tanken saneras före. Vilket borde vara svårt utan att gå ner i den.

Syrefri miljö undviker man med en "fel" vänd dammsugare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med vinkelslip blir det gnistar, helt rätt! Med tigersåg och rätt blad blir det inte. Sedan öppnar man en stor lucka och då förtunnas evt. ångar till ett nivå där antändning inte kan ske.

Det är bra mycket enklare att rensa tanken om man har öppet, jag skar upp den framdelen från knähöjd och upp, jag hade såklart lodat oljenivån ju och fick det till ca: 36L kvar. (fast det var 40).

Med öppen sida kunne jag skopa dessa liter till ett par dunkar, tog sedan min hensnickrade askskyffel (tillknackad bilplåt + en rörbit som handtag) för att skyffla/skrapa bottensedimenten upp i en stålhink, kastade lite kattsand i som sög upp det sista, det åkte i stålhinken det med.

Sen var det så pass rent att det bara var att såga.

Jag ser inte att det är enklare att rensa vid att klafsa runt i skiten faktisk....
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Erik skrev:... Hur kan ni rengöra tanken utan att gå ner i den? ...

Jag hade ingen lucka på min tank... Så jag hade inget annat val än att såga upp ett stort hål i tanken. Innan hade jag tömt tanken på olja, och det var kanske 1/2 - 1 liter olja kvar på botten! Så jag tippade i absol, och sopade sedan upp det.

Jag hyrde en riktig "proffs"-såg, en Hilti på 1400W, funkade riktigt bra, det gick fort att såga sönder tanken! :lol:
Det kostade mig 395:- i hyra inklusive sågblad! :D
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

När jag gav mig på tanken hade nästan all olja tömts ut genom pluggen i botten. Det var alltså en liten pöl i ena hörnet kvar bara...
Jag sågade med tigersåg (inte vinkelslip) och som så många påpekat förut så blir inte tigersåg varmt, det var därför jag valde det. Jag hade funderingar på att rengöra tanken ordentligt invändigt och ta en gasbrännare och skära ner tanken med, men då hade renheten behövt vara 100% annars hade Dantes (eller Motörheads) Inferno varit hemma på garageuppfarten.
Jag köpte inte absol utan körde med en annan sak, sågspån... Det tömdes på tippen (brännbart!)... Skulle nog vart någon annanstans, men innnan jag visste ordet av hade personalen på tippen tömt spannen där, de tittade vad som var överst och antog att allt i spannen var samma, spannen var en 30 liters plastspann avsedd för sylt, den hamnade också i brännbart...
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det bildas gnistor vid kolborsten i motorn till verktygen. Har man väl fått upp ett hål så börjar gasen att strömma ut mot verktyget.
Risken är säkert väldigt låg för att ngt ska hända, men det är som vanligt att den som är medveten om risken drabbas. Murphy.
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag skulle betrakta den risken som obefintlig faktiskt. Visst den finns där, men det gör risken att man får en metroit i skallen när man går till jobbet också. Fast det kostar ju sällan mycket att var försiktig, men jag skulle inte oroa mig i onödan.
Skriv svar