Golvvärme
Golvvärme
Tjenare jag skulle bara vilja veta hur långt isär golvvärmerören ska ligga i en gjuten platta. Rören är för vattenburen golvvärme och är 20mm grova , jag har hört att dom ska ligga med ett avstånd på ca 70cm tror ni det stämmer. Jag har fått rekommendationer att lägga ca 3,1meter rör per kvm.
Har kollat lite och ser att uponor rekommenderar att rören läggs med ett avstånd på 30cm mellan rören , det borde stämma bättre med ca3,1m per kvm.
Den som sa 70cm mellan rören var kanske stöllig vad vet jag.
Har kollat lite och ser att uponor rekommenderar att rören läggs med ett avstånd på 30cm mellan rören , det borde stämma bättre med ca3,1m per kvm.
Den som sa 70cm mellan rören var kanske stöllig vad vet jag.
Jag har 20 mm:s ingjutna golvvärmerör från Wirsbo och de ligger med 300 mm centrumavstånd.
700 mm är alldeles för glest för 20 mm rör, du kommer att känna var rören ligger på golvet eftersom värmen inte kommer att spridas helt perfekt med det röravståndet........
700 mm är alldeles för glest för 20 mm rör, du kommer att känna var rören ligger på golvet eftersom värmen inte kommer att spridas helt perfekt med det röravståndet........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det var den jag frågade som fattade fel han trodde jag undrade hur tätt man måste fästa rören med ståltråd och det är ca70cm , avstånd mellan rören skulle vara 30cm så det var bara ett missförstånd men ded löste sig. Jag har just lagt nästan all armering och ska snart lägga in golvvärme slangen troligen till helgen.
Om du har tur att rör kommer från källare som du kan se där.spliffan skrev:Lite nyfiken då jag själv tänker på golvärme i mitt badrum.. jag har ju ett litet "pelletseldat" element därinne,kan man bara koppla på direkt på golvvärmen eller hur går man tillväga?
Man kan kopplar en sådan golvvärmefördelning med tilloppsventil i källare och ha elektrik styrdon (temperatur) i badrum.
Eller billigare då kopplar man en blandningsventil och så vidare med golvvärmeslang upp till badrum. Annars det är för värm med direkt, slang tål upp 60ºC enlig wirsbo tror jag.
Lite kurs det vill säga. http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/s ... 150468.jspMrMerkel skrev:Tjenare jag skulle bara vilja veta hur långt isär golvvärmerören ska ligga i en gjuten platta.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star