Golvvärme

Skriv svar
MrMerkel
Prima virke

Golvvärme

Inlägg av MrMerkel »

Tjenare jag skulle bara vilja veta hur långt isär golvvärmerören ska ligga i en gjuten platta. Rören är för vattenburen golvvärme och är 20mm grova , jag har hört att dom ska ligga med ett avstånd på ca 70cm tror ni det stämmer. Jag har fått rekommendationer att lägga ca 3,1meter rör per kvm.

Har kollat lite och ser att uponor rekommenderar att rören läggs med ett avstånd på 30cm mellan rören , det borde stämma bättre med ca3,1m per kvm.

Den som sa 70cm mellan rören var kanske stöllig vad vet jag.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Jag är ingen expert på golvvärme men 70cm låter mycket.
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har 20 mm:s ingjutna golvvärmerör från Wirsbo och de ligger med 300 mm centrumavstånd.

700 mm är alldeles för glest för 20 mm rör, du kommer att känna var rören ligger på golvet eftersom värmen inte kommer att spridas helt perfekt med det röravståndet........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MrMerkel
Prima virke

Inlägg av MrMerkel »

Det var den jag frågade som fattade fel han trodde jag undrade hur tätt man måste fästa rören med ståltråd och det är ca70cm , avstånd mellan rören skulle vara 30cm så det var bara ett missförstånd men ded löste sig. Jag har just lagt nästan all armering och ska snart lägga in golvvärme slangen troligen till helgen.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Lite nyfiken då jag själv tänker på golvärme i mitt badrum.. jag har ju ett litet "pelletseldat" element därinne,kan man bara koppla på direkt på golvvärmen eller hur går man tillväga?
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

spliffan skrev:Lite nyfiken då jag själv tänker på golvärme i mitt badrum.. jag har ju ett litet "pelletseldat" element därinne,kan man bara koppla på direkt på golvvärmen eller hur går man tillväga?
Om du har tur att rör kommer från källare som du kan se där.
Man kan kopplar en sådan golvvärmefördelning med tilloppsventil i källare och ha elektrik styrdon (temperatur) i badrum.

Eller billigare då kopplar man en blandningsventil och så vidare med golvvärmeslang upp till badrum. Annars det är för värm med direkt, slang tål upp 60ºC enlig wirsbo tror jag.
MrMerkel skrev:Tjenare jag skulle bara vilja veta hur långt isär golvvärmerören ska ligga i en gjuten platta.
Lite kurs det vill säga. http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/s ... 150468.jsp
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Jag har hört att man aldrig skall gå över 40°C på golvvärme så se till att ha en golvvärmecentral som sköter detta.
En av vinsterna med golvvärme är just detta att man kan dra nytta av lägre värmenivåer
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
MrMerkel
Prima virke

Inlägg av MrMerkel »

Fick igår klart med all golvvärmeslang underbart att det är klart så nu ska det inte behöva läggas nån mer slang i alla fall. Det blev 20mm slang med 30 cm avtånd ungefär mellan slangarna.
Skriv svar