Rutschkana till säckar

Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Rutschkana till säckar

Inlägg av Thomas_P »

Nu är snart pannan här :D :D :D och jag har för avsikt att köpa säckad pellets.

Nu är jag nyfiken på om någon har någon form av rutschbana eller liknande från nåt källarfönster och ner till det utrymme där säckarna förvaras.

Själv har jag ett ett av fönsterna till pannrummet ypperligt bra placerat och har tänkt att skicka in säckarna det hållet. Därför vore någon form av rutschbana lämplig. Jag lär väl knappast vara ensam om att vilja skicka ner ner säckad pellets till källar'n genom ett fönster, hur har ni andra löst det?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag har provat och det fungerat utmärkt. Så hade jag inte behövt springer trappor fler gånger.

Jag tog (hade hemma) 8 ensid hyvlad spontbrädor 95x14 mm och längd var 4 meter och sätt ihop och ta tre regel 45x45 och skruv dit underpå brädor och ca 50 cm längre utanför fönster (gärna längre SÅ att man inte behöver böj för sitt rygg)
och så bara rusar ner med säckar.

Bästa tips att man är två män. så att en i källare och en ute och har upp full lastat på rutsch. Så att man lasta och avlasta jämn utan att bli skakig säckar, då flötar man jämn och säckarna blir nästan lika fint som ankomst pall.
Senast redigerad av manin den lör 03 jun, 2006 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vargis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 16 maj, 2006 23:18

Inlägg av vargis »

Vi hade en skiva från ett vanligt köksbor av furu.
Den kapade jag till rätt bredd och satte en brädlapp på undersidan som stopp så att den inte åker ned i källaren. Funkar perfekt.
I källaren står frugan och tar emot säckarna och staplar upp dom fint.
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Jag kör med en egen snickrad rutschkana. Det fungerar hur bra som helst. 4 pallar tar ca: 40 minuter att få ner och stapla upp.
Jag kan verkligen rekommendera ALLA som kan att göra en rutschkana.

I förra veckan fick jag 5 pallar, och trycken ställde tyvärr pallarna en bit ifrån luckan. Så svärfar fick springa lite extra med varje säck, så denna gången tog det 70 minuter istället, + ett par extra kalla goa pilsner.

Rutschkanan har jag gjort av 2st garderobsdörrar med fastspikade reglar på sidorna som glidstöd, så att säckarna alltid följer kanan rakt.
Mellan dörrarna har jag satt kraftiga gångjärn så att nedersta delen av
kanan kan ändra vinkel när det blir mer och mer säckar i förrådet.
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Undrar om man har för avsikt att rutcha ner säckarna själv, hur många kan man mata ner innan det blir självstopp i källaren? Sen måste man ju springa ner och är det typ bara 10 säckar innan det knölat till sig i källaren så är det ju inte lönt. Har ni provat göra det helt själv och hur fungerar det då?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Rickard Johnsson
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 11:44
Ort: Älmhult

Inlägg av Rickard Johnsson »

Du kan nog glömma att göra det själv. Det blir en massa spring isåfall, och du tjänar inte så mycket på tiden, och springandet.
Bjud in några polare på bärs, så går det undan :D
Värmebaronen STAR -97, 4x75cm turbulatorer
PELLX P21 -05 (Gordic)
Draglucka
ECL 110
Veckoförråd
Killebergs pellets
120m²+120m² allt skönt uppvärmt
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Det är intressant att läsa om olika lösningar :D

Jag har också tänkt på det där med att det lär bli stopp efter ett antal säckar. Min rutchkana finns inte än, men jag kan se den framför mig och änden i pannrummet kommer att sluta en bit ovanför golvet. Minst en halvmeter, kanske mer. Jag tänkte prova fram. Om jag kan få ner i alla fall 15 säckar innan det är dags att springa ner så är jag nog ganska nöjd, tror jag... Eventuellt bygger jag rutchbanan så att jag kan dra upp den en bit när det behövs och på så vis får ner ett antal säckar till.

När projektet är genomfört ska jag se om jag kan dokumentera det på ett vettigt vis och dela med mig i form av bilder. Utgångsmaterialet kommer att vara ett markavloppsrör modell större, jag tror att diametern ligger på minst 350mm men troligen lite till, och det räcker till de avlånga säckarna som Agrolpelletsen ligger i.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Inlägg av slaskman »

Tänker bygga ett mellanting mellan bulk och säck förvaring. Nedanför källar fönstret bygger jag en låda stor nog att rymma en pall pellets. Kommer att hälla in lös pellets genom ett avloppsrör utifrån.
På detta sätt kan man ladda upp ensam.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Intressant idé, men i mitt fall kräver det uppehållsväder, fast man är väl inte sämre än att man kan bygga ett tak... :wink: :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
vargis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 16 maj, 2006 23:18

Inlägg av vargis »

Har man en kana så ställer man frugan i källaren som tar emot säckarna och staplar upp dom snyggt igen.

Det har ialla fall jag :mrgreen:
Eller jag kanske bara är lyckligt lottad
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Stege med masonit.

Inlägg av thias »

Jag använder en stege som jag lägger masonitskivor på som kana. Tog 5 minuter att såga till och fästa reglar på baksidan så att skivorna vilar mot översta steget.

/Mathias
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
PolarnPer
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 12:45
Ort: Hälsingland
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Hej,

En förgrening på spåret om att få ner småsäck i källaren.....(Jag och tanten langade småsäck till varandra genom källarfönstret till att börja med).

Jag har byggt ett 2 m3 "månadsförråd" alldeles nedanfär ett källarfönster i pannrummet som jag skruvar direkt ifrån. Jag har för avsikt att bygga en rutschkana till storsäck (läs vidare)!
Han som levererar pellets till mig kan komma med storsäck och hålla upp den med traktorgafflarna alldeles utanför källarfönstret. Sen skär man hål i botten på storsäcken så att pelletsen får kana ner på nån slags rutschkana och in genom källarfönstret och ner i förrådet.
Är det nån som har erfarenhet av detta?
Jag vill ju inte få en storsäck pellets (utan säck) utanför fönstret om det skulle gå fel.... Man har ju bara ett försök per säck om man säger så....
Är det 45 graders vinkel eller mer som gäller på kanan om man inte vill få dåligt flöde in så att det stockar upp sig? Material: Plywoodskiva med "skacklar", eller kanske ett grovt avloppsrör a'la 450+ mm?
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

Jag har kört så tidigare, en 12 mm spånskiva med 25*120 sidor, 105 cm bredd och lutning på runt 30grader, 2 ben utanför av 45*90.
Fungerar jättefint för mig, kan ju gärna dimensionera upp om man vill vara säker att det håller men man öppnar ju inte hur stort som helst direkt.

Har en stålkratta som jag skjuter efter med ifall det börjar byggas nån hög, jag har ingen kant bakom.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

PolarnPer skrev:Han som levererar pellets till mig kan komma med storsäck och hålla upp den med traktorgafflarna alldeles utanför källarfönstret. Sen skär man hål i botten på storsäcken så att pelletsen får kana ner på nån slags rutschkana och in genom källarfönstret och ner i förrådet.
Är det nån som har erfarenhet av detta?
Det finns storsäckar som man inte skär hål på utan som har som en tratt undertill hopknuten med snören så att det går att strypa flödet.

Ska man ha det riktigt smidigt bygger man ett smalt motordrivet transportband så kan man frakta/styra in pellets jämnt i hela förrådet.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Stege med masonit.

Inlägg av Shakespeare »

thias skrev:Jag använder en stege som jag lägger masonitskivor på som kana. Tog 5 minuter att såga till och fästa reglar på baksidan så att skivorna vilar mot översta steget.
Tack för tipset! Rutchade ner 4 pallar igår. Smidigt! Jag la dem på tvären så att jag kunde hämta 10 säckar på uppfarten, rutcha ner dem på stegen och sedan gå ner och stapla dem i källaren. Hade jag rutchat dem på längden så hade jag behövt hjälp för då hade det bara fått plats 3st åt gången. Det gjorde inget att de hängde ut lite över kanten.
mvh
Skriv svar