Dubbla elpatroner, köra på olika temperatur

Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Dubbla elpatroner, köra på olika temperatur

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Har 2 st 6kW elpatroner i min nya Janfire Integral. Funderar nu på om det skulle vara idé att sätta termostaten på den ena patronen på en högre temperatur och koppla den patronen via en tidsstyrd brytare.

På så sätt skulle jag få möjlighet att ha en högre temperatur på de tider som det mesta varmvattnet konsumeras (morgon och eftermiddag/kväll). Exempelvis:
22 - 05 -> 55 °C
05 - 08 -> 65 °C
08 - 16 -> 55 °C
16 - 22 -> 65 °C

Tilläggas kan att det ju bara är aktuellt att köra elpatronerna under sommarmånaderna när det i princip bara är värmning av tappvatten som är aktuellt.

Någon som har tankar kring detta?
Risk för Legionella?
Problem/risker med fluktuerande tryck i radiatorer etc.

/Magnus
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Varför köra med el och inte pellets?? :? :shock:
Jag tänker köra med pellets hela sommaren.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Legionella dör vid 65 grader har jag för mig...
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Becker skrev:Varför köra med el och inte pellets?? :? :shock:
Jag tänker köra med pellets hela sommaren.
Det verkar vara ett ämne för ändlös debatt det här med pellets vs el på sommaren. Det är bara att göra en sökning i detta forum för att få höra många olika åsikter, oftast spetsat med tankar kring ack-tank.

Själv kör jag som signaturen antyder med en panna med gott om askutrymme samt bulkförråd så arbetsinsatsen borde vara väldigt liten på sommaren.

Andra faktorer som som jag inte tycker kommit fram tidigare:
1. Elspiralens livslängd, finns det pengar att tjäna på att inte behöva byta lika ofta? Knappast någon som kör med underhållsfyr på sommaren. :wink:
2. Sotning av skorstenen. Om verkningsgraden är lägre på sommaren borde det väl generera mer sot i skorstenen? Kan man spara in en sotning per år eller vartannat år är det ju några hundralappar intjänade redan där.
3. Om man köpt på sig massa pellets i ett bulkförråd ligger man ju ute med de pengarna. De pengarna kunde ju använts till annat under tiden.
4. Om man tvingas köpa pellets under försommaren enbart för att kunna köra vidare under sommarmånaderna kan man få betala mer per ton än om pelletsen köps in under sensommaren då lagren är mer välfyllda.
Man kan ju alltid köpa småsäck för att klara sig över sommaren men ändå. Prissänkningar på sensommaren har åtminstone varit vanliga tidigare år. Inte säkert att det blir så i år i och med att så många byter till pellets nu under våren/försommaren.
5. Verkar betydligt svårare att ha olika temperaturer på vattnet i pannan över dygnet om man som i mitt fall måste bryta strömmen till pannan eftersom brännaren matas från pannan. Alternativet är naturligtvis att göra ingrepp i ledningarna från termostaten för att få pannan att tro att den fortfarande är uppe i temp. Känns lite tveksamt om man som jag har en sprillans ny panna och brännare.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Citat från boverket
Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
De flesta rekomendationer säger min 65°C på varmvatten, i större fastigheter med högre varmvatten uttag ligger oftast rek. på min 70 °C pga att vattnet kan ha en genomströmningstid mindre än 10 min.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

kenhje skrev:Citat från boverket
Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
De flesta rekomendationer säger min 65°C på varmvatten, i större fastigheter med högre varmvatten uttag ligger oftast rek. på min 70 °C pga att vattnet kan ha en genomströmningstid mindre än 10 min.
Det är väl även så att det finns inget fall i Sverige där det har uppstått legionella i ett småhus. Det är nog mer vanligt i större fastigheter med längre ledningingar och framför allt där det finns "blindtarmar" på varmvattenledningarna.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Magnus!

Visst har du en slinga i din panna för produktion av varmvatten? Då har du ju inget "lager" av varmvatten där bakterierna kan frodas, alltså inget problem med legionella. :D

Jag är tveksam till om du tjänar så mycket på att ha olika temp i pannan under dygnet...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

mig vetligt finns inget rapporterat fall med legionella i villa. Detta kanske beror på att panntemp ligger mellan 60 - 70° och att vattenflödet inte är så högt. De man hört är i flerbostadshus och lasarett i samband med dusch.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar