Rycker kryckan å sladdar in i forumet. Slänger höger ben över ratten, som vore jag gymnast, å kliver av traktorn. Kastar en blick på ekipaget. Jättekärran hänger kvar, små 8mm trästockar ligger på ramen och skvallrar om att någon har kört hem pellets. AHHHHHHHHHHH. Vaknar kallsvettig men samlar mig och inser att jag bara hade en mardröm. Ringer farsan direkt trots att klockan visar 03:15. Han bekräftar att jag fortfarande är en ved-micke, ingen pellets-micke. Går ändå ner till pannan och tittar. Vill vara säker, farsan är ju mytoman. Den är vaken. Vill ha mat. -Såja, såja. Här ska pappa ved-micke ge dej.
Fem stora oklyvna, halv sura granklabbar går in. Det rinner lite tjära ur mungipan.
I sommar ska jag å farsan tjära båten. Gubben säger han köpt en skitstor båt. Så stor att den inte fick plats i någon annons. -Större än din kärra, pojkjävel.
(Visst du herr Skryt. Den båten vill jag se.)
Stdiebesöket gick bra. Det var inte som jag trodde det skulle bli men nästan, tror jag. Dom kände igen mej på fabriken för att jag visst hade haft ett, som dom sa, "ett lönebidrags jobb" där för fyra månader sedan. Vi stog och snackade lite i grinden tills dom sa att det var fika. Då drog dom. Jag vinkade åt farsan att kliva av traktorn men han vägra så vi åkte hem. Gubben säger att pellets är bland det lättaste grejer man kan tillverka, inget att se. Annat var det på hans tid. Slit å släp. Världskrig å ingen ström. Tio grader snö å kallt upp till knäna. Madraserade rum å ingen DAB-radio.
Om någon undrar
Om någon undrar
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
-
- Gallringsobjekt
Re: Om någon undrar
ved-micke är tillbaka!!!!
hur har Loranga, Masarin & Dartanjang det nuförtiden?
hur har Loranga, Masarin & Dartanjang det nuförtiden?
Senast redigerad av Hellephant den fre 21 apr, 2006 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
Om han pratar lika mycket som han skriver.
Så borde han inte ha några problem med att driva ett vindkraftverk (men det skall väl helst vara veddrivet)........... 

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.