Vill gärna ha kvar en lätttilgänglig möjlighet att elda med ved i min Diom EloVed 25 från -87 och tycker ju då att Bionans montering i
oljebrännarhålet verkar smidigt. Läser man i forumen här så tycker jag mig se en viss misstänksamhet mot Biona. Befogat?.
Finns det någon annan brännare som passar i ett 90mm oljebrännarhål?
Någon som har kombinationen Diom EloVed 25/ Biona och kan dela med sig av erfarenheter.
Finns det någon annan brännare som går att använda i ovan nämnda panna utan att rostren måste avlägsnas?
Ja det här var en bråkdel av de frågor som har uppstått hos mig. Tacksam för svar på åtminstone någon.
Diom EloVed 25/Biona
-
- Pannrumstomte!
Eloved är en grym pelletspanna, massor med askutrymme och bra lättsotade konvektionstuber som sotas framifrån på nån minut.
Bionan däremot ska du nog tänka dig för både en och två gånger innan du investerar i.
Är det en sådan här modell du har ?
http://goto.glocalnet.net/bygatan/bygatan/
Bionan däremot ska du nog tänka dig för både en och två gånger innan du investerar i.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ja, just en sådan panna har jag. Låter ju bra att den är lämpad för pellets.
Om jag nu inte väljer Biona med sin montering i oljebrännarhålet vilken brännare passar då bra. Om man sätter brännaren i nedre luckan måste då rostret tas bort? Är det lätt att ta bort och går det att lägga tillbaks det igen om jag vill elda med ved?
Om jag nu inte väljer Biona med sin montering i oljebrännarhålet vilken brännare passar då bra. Om man sätter brännaren i nedre luckan måste då rostret tas bort? Är det lätt att ta bort och går det att lägga tillbaks det igen om jag vill elda med ved?
-
- Pannrumstomte!
Rostret måste tas bort, men det är lätt att pula in igen.
Jag gjorde en egen nedre lucka med gångjärn och använde befintliga luckans luckfäste. Man hakar loss brännaren, tar bort en skruv och hänger i original-luckan.
Nu ska jag dock i sanningens namn tillägga att jag aldrig gjort det för det är så ointressant med vedeldning. Det finns så lite pengar att spara jämfört med att köra pellets.
Såvida man inte har egen ved förstås.
Mvh
Jag gjorde en egen nedre lucka med gångjärn och använde befintliga luckans luckfäste. Man hakar loss brännaren, tar bort en skruv och hänger i original-luckan.
Nu ska jag dock i sanningens namn tillägga att jag aldrig gjort det för det är så ointressant med vedeldning. Det finns så lite pengar att spara jämfört med att köra pellets.
Såvida man inte har egen ved förstås.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Kan du utvekla lite varför man inte ska investera i en biona?elvis skrev:Eloved är en grym pelletspanna, massor med askutrymme och bra lättsotade konvektionstuber som sotas framifrån på nån minut.
Min funkar perfekt det är nog inte mer fel på den än på övriga brännare!
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll