Solvärme direkt till pannan?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Solvärme direkt till pannan?

Inlägg av Stugsittaren »

Min tanke är att ha en solfångare på taket som bara arbetar mot pannans radiatorkrets. Tänkte köra på pellets tills elementen inte behöver någon värme längre och då via trevägs kulventil koppla om vattnet från att cirkulera till elementen till att cirkulera via en solfångare på taket. Målet är att slippa elda pellets för vv och att slippa en acktank som jag inte har plats för, inte att få optimal ekonomi på det hela.

Jag har endast 150 liter vatten i pannan och kan komplettera med en lagom stor fångare för att endast få lagom tillskott för att inte systemet skall börja koka. Cirkulationspumpen skulle då pumpa ner vattnen ifrån fångaren när det är tillräckligt varmt för att värma pannvatten. Det blir inget tal om planerat övertryck i detta system utan en säkerhetsventil på 1,5 bar (och ev en kylslinga eller något) skulle ingå om det skulle bli för varmt.

Hål för ledningarna finns i skorsten så det är bara fångaren och kopplingsdetaljer som skulle kosta.

Är detta genomförbart eller är det min hjärna som gått varm i vårvärmen :shock: :wink: ?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Sudda

Inlägg av Stugsittaren »

Suddat dubblettinlägg!
Senast redigerad av Stugsittaren den tis 11 apr, 2006 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
v97per
Ungskog

Inlägg av v97per »

I normala fall är solkretsen ett eget slutet system som består av glykolblandat vatten. En modern plan solfångare har idag en stangeringstemperatur en bra bit över 100 grader (verkningsgraden går mot noll). Säkerhetsventilen på solsystemet ligger i regel på 6-9 bar.

Spontant känns det som om pannan skulle gå i kok ganska snart om det är fint väder ett tag, och du får pannrummet nedsölat med glykolblandat vatten när pannans säkerhetsventil (1.5bar) öppnar. Då får du fylla på systemet med nytt vatten igen. Man brukar normalt räkna med 75-100L vattenvolym per m2 solfångare när man dimensionerar en sol-ack-tank. (med modern solfångare). D.v.s du skulle ha 1-2st paneler.

Om du hittar solfångare med en stagnationstemp under 100 grader så börjar det ialla fall inte att koka. Hur det är med glykol/vatten i radiatorkretsen vet jag ej. Ett tips kan vara att leta efter ngn äldre modell av solfångare där absorbatorn består av svartmålad aluminium.
Värmebaronen Triomax -91
Skriv svar