Thermia Bionet / KPM Uno / Janfire NH?
Thermia Bionet / KPM Uno / Janfire NH?
Hej!
Står i valet mellan dessa tre. Någon som har någon objektiv/subjektiv erfarenhet eller rekommendation om vilken vi skall satsa på? Vi behöver ca 12-15 KW och läser man här på forumet verkar alla ha sina fördelar/nackdelar... och att lyssna på säljare har jag slutat med för många år sedan. Tacksam för förslag!
mvh
Henrik
Står i valet mellan dessa tre. Någon som har någon objektiv/subjektiv erfarenhet eller rekommendation om vilken vi skall satsa på? Vi behöver ca 12-15 KW och läser man här på forumet verkar alla ha sina fördelar/nackdelar... och att lyssna på säljare har jag slutat med för många år sedan. Tacksam för förslag!
mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Varför inte en Biomatic?
Den är väl mer jämförbar med kmp uno och Janfire.
Både Kmp och Janfire är ju nya pannor med risk för barnsjukdomar.
För mig hade valet varit lätt då jag vill ha min brännare undermatad.
1.Biomatic (undermatad, beprövad)
2.Janfire Nh (Har i varjefall internskruv, verkar funka hos dom flesta)
3.Kmp Uno (Övermatad, inte hört något om den än
Den är väl mer jämförbar med kmp uno och Janfire.
Både Kmp och Janfire är ju nya pannor med risk för barnsjukdomar.
För mig hade valet varit lätt då jag vill ha min brännare undermatad.
1.Biomatic (undermatad, beprövad)
2.Janfire Nh (Har i varjefall internskruv, verkar funka hos dom flesta)
3.Kmp Uno (Övermatad, inte hört något om den än
Thermia Biomatic 20+
Tack Joachim, men Biomatic går inte in i min källare... har bara ca 1.90 i takhöjd och en installatör sa att det inte skulle bli så bra
mvh
Henrik

mvh
Henrik
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
-
- Gallringsobjekt
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Biomatic är ca 145 cm och CTC:n 135, så det diffar 10 cm. Kanske CTC fungerar bättre ändå?Silkemannen skrev:Vilken takhöjd är att rekommendera när man har en Biomatic?
Antar att EcoFlex har identiska mått, så är det lågt till tak så passar knappast CTC:n heller?!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Tackar för info! 10 cm kan betyda hela världen
Har förstått att spaksotning på Biomatic/Bionet är på gång, men ingen verkar ju veta när eller hur mycket det kommer kosta? Emellertid blir man ju livrädd av att läsa "Thermia..."-tråden... de enda pannor/brännare som ingen hittills verkar ha haft stora problem med tycks vara CTC Ecoflex eller Uno'n, men det kanske beror på att de är nya. Uno'n sägs vara en storsäljare men det finns inte en själ här på forumet som vet särskilt mycket om den
Har fått förslag på Bionet + nedstrypt 20-brännare (till 12) för 58 kSEK och väntar på prisuppgift från KPM. Har strukit Janfire NH efter att ha läst om dess barnsjukdomar...
den som söker han skall finna...

-
- Gallringsobjekt
Hoppas takhöjden räcker till. Jag har ca 190 cm i höjd och ingen av rörisarna som varit hemma och kikat har opponerat sig på det.Stugsittaren skrev:Biomatic är ca 145 cm och CTC:n 135, så det diffar 10 cm. Kanske CTC fungerar bättre ändå?Silkemannen skrev:Vilken takhöjd är att rekommendera när man har en Biomatic?
Antar att EcoFlex har identiska mått, så är det lågt till tak så passar knappast CTC:n heller?!
Synd om det skulle falla på takhöjden om jag väljer till exempel CTC:n.
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
NisseE verkar ha lågt till tak och där gick det bra med en EcoFlex. Jag fick en bild av hans pannrum via mailen. Skall fråga om han kan mäta.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det enda problemet var ju "felet" med Thermias doseringshus. Detta felet är ju åtgärdat och finns knappast på de "ny"-producerade pannorna.. Inga andra fel som är av allvarlig karaktär är ju upptäckta.. Oftast beror stopp pga pelletsens kvalitet och det kan ju knappast Thermia hjälpa. Jag tror iallafall att Thermias Biomatic brännare är av högre kvalite och med mindre driftsstopp. Grannen som kör Janfire har haft mycket problem med sin brännare. Stannar stup i kvarten.xabre skrev:Tackar för info! 10 cm kan betyda hela världenHar förstått att spaksotning på Biomatic/Bionet är på gång, men ingen verkar ju veta när eller hur mycket det kommer kosta? Emellertid blir man ju livrädd av att läsa "Thermia..."-tråden... de enda pannor/brännare som ingen hittills verkar ha haft stora problem med tycks vara CTC Ecoflex eller Uno'n, men det kanske beror på att de är nya. Uno'n sägs vara en storsäljare men det finns inte en själ här på forumet som vet särskilt mycket om den
Har fått förslag på Bionet + nedstrypt 20-brännare (till 12) för 58 kSEK och väntar på prisuppgift från KPM. Har strukit Janfire NH efter att ha läst om dess barnsjukdomar...
den som söker han skall finna...
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Är det flex-A eller NH han har?Ale skrev:Grannen som kör Janfire har haft mycket problem med sin brännare. Stannar stup i kvarten.
Helt klart så är CTCexoflex favoriten.
Undematat brännare är nog det mest robusta man kan ha.
Övermatning tillkom för att få en brandsäker utrustning. Men vad hjälper det när grannens (IWABO) stannar och fortsätter att mata på pellets så at både slangen blir full och till slut så brann skruvmotorn upp.
Det verkar också som undeförbränning är robust mot olika pelletsleveranser /typer. Det är dessutom lätt att ställa om förbränningen själv på thermia/CTC brännaren.
Varför CTC istället för Biomatic.
I ditt fall så är höjden ett krav. Du får se till att rörkrökarna, kröker rören så att du och sotarn kommer åt att sota enkelt. Du kommer att bli trött på det annars då det sker hyffsat ofta på vintern.
Gillar grönt istället för beige.
Billigare, ingår dessutom shuntautomatik som styrs från samma panel som brännaren.
KMP UNO har jag sett på uställning. Stor och hög. För många finesser med tex tryckluft. KISS (Keep It SImple as Stupid) gäller även här
.
Inställning görs med potentiometer vilket gör det svårt att göra inställningar själv och kanske viktigare återställning.
Det blir dessutom kallstart varje gång den startar. Med hög pelletsförbrukning och höga utsläpp jämfört med underhållsglöd.
Starten blir snabbare med underhållsglöd, thermia/CTC <1min.
KMP vet jag inte tiden men det måste vara längre. Det påverkar ju varmvattnet.
Undematat brännare är nog det mest robusta man kan ha.
Övermatning tillkom för att få en brandsäker utrustning. Men vad hjälper det när grannens (IWABO) stannar och fortsätter att mata på pellets så at både slangen blir full och till slut så brann skruvmotorn upp.
Det verkar också som undeförbränning är robust mot olika pelletsleveranser /typer. Det är dessutom lätt att ställa om förbränningen själv på thermia/CTC brännaren.
Varför CTC istället för Biomatic.
I ditt fall så är höjden ett krav. Du får se till att rörkrökarna, kröker rören så att du och sotarn kommer åt att sota enkelt. Du kommer att bli trött på det annars då det sker hyffsat ofta på vintern.
Gillar grönt istället för beige.

Billigare, ingår dessutom shuntautomatik som styrs från samma panel som brännaren.
KMP UNO har jag sett på uställning. Stor och hög. För många finesser med tex tryckluft. KISS (Keep It SImple as Stupid) gäller även här

Inställning görs med potentiometer vilket gör det svårt att göra inställningar själv och kanske viktigare återställning.
Det blir dessutom kallstart varje gång den startar. Med hög pelletsförbrukning och höga utsläpp jämfört med underhållsglöd.
Starten blir snabbare med underhållsglöd, thermia/CTC <1min.
KMP vet jag inte tiden men det måste vara längre. Det påverkar ju varmvattnet.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Jag har 193cm i takhöjd i källaren.Silkemannen skrev:Vilken takhöjd är att rekommendera när man har en Biomatic?
Jag har inga större problem med att sota min Biomatic trots att det dessutom är ett par rör i taket ovanför.
Man får böja på viskans skaft (som är i platt fjäderstål) när man trycker i den.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.