Sotning pelletskamin

Skriv svar
Klättermusen
Späd planta
Kontakt:

Sotning pelletskamin

Inlägg av Klättermusen »

Har en KMP Mysinge gjutjärnskamin som jag tror börjar bli dags att sota. Har förbrukat ca 8kg pellets per dygn i snitt sedan i slutet av oktober. Detta värmer upp hela mitt lilla hus på 57kvm boyta plus ca 20kvm biyta :D . Ej varmvatten :( . Undrar hur ofta det är lämpligt att sota skorstenen (ska gå sotningskurs på måndag). Skorstenen är rör från Lady Vent.

Peter
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..
Eftersom det är din primära uppvärmning, som jag tolkar det, så skulle jag väl säga två gånger på år. Hur lång är skorstenen?

Vi har en 7 meter modulskorsten (schaktfri) kopplad till vår braskamin (som eldas med ved). Den används som sekundär uppvärmning (men vi eldar så gott som dagligen vintertid), och sotaren vill sota den en gång per år (eller var det möjligen en gång vartannat år.. :? ). I vilket fall som helst så var sotarens kommentar sist att "här var det knappt idé att ta fram dammsugaren.."
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Klättermusen
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Klättermusen »

Hej och tack för de orden. Skorstenen är nog inte mer än ca 3 meter lång. Det är helt klart min primära uppvärmning, bortsett sambon förstås :D
Skriv svar