Brännare till Euronom A25B 1978

Skriv svar
MatsErik
Frö

Brännare till Euronom A25B 1978

Inlägg av MatsErik »

Hej alla pelletsvänner!

Är det någon här i forumet som har installerat en pelletsbrännare i en Euronom A25B från 1978 eller av en panna som är "likadan" fast med annat namn? Om det är det är jag väldigt intresserad av hur det fungerar.

Var i pannan sätter man brännaren?- Det finns ju ett par alternativ och jag vill helst välja den som gör att uraskning inte behöver göras för ofta.

Behöver pannan kompletteras för att uppnå lämplig rökgastemperatur? Vilken typ av brännare är lämplig till denna panna?

:?
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

En Sak! Jag Aldrig kan förstå???
Varför tänker aldrig någon på att fråga Sotaren. Eller sk. Skorstensfejaren
i Kommunen där man bor.

Tänk på att alla skorstensfejare ser alla typer av anläggningar.Han ser pellets/oljeeldning/El/Värmepump/Ved/Egenbyggda anläggningar/Samt olika värmepannor. Samt besiktar och brandskyddskontrollerar samtliga anläggningar.Dom måste ju ha någon kompetens till att utföra detta.

Sotarna får även ta del av vad olika villaägare/bostadsinnehavare har att säga om olika anläggningar.

Han ser också olika kombinationer av ex. Pelletseldning till olika val av pannor. Panna/brännare..... Brännare/pannor..

TÄNK PÅ ATT ÄVEN FRÅGA SOTAREN!!

ETT TIPPS!!!!!!!!!

ING-B-Å
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Å andra sidan är väl detta det rätta stället att ställa frågor på, men kanske att man borde ha en ny rubrik, i forumet, t.ex. Pannbrännskombinationer eller någe... jag vet inte, men jag tycker nog att man måste kunna få fråga dessa frågor här, bara man har kollat upp att inte frågan finns i en annan tråd redan (sök-knappen)..
Biomatic 20+
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Jag har en PellX P21 monterad i oljebrännarluckan i en A25F från 1976. Om dessa pannor liknar varandra vet jag egentligen inte men jag är mycket nöjd med funktionen hos min anläggning.
Viessmann Vitodens 222 F
Ludden
Frö
Kontakt:

Re: Brännare till Euronom A25B 1978

Inlägg av Ludden »

MatsErik skrev:Hej alla pelletsvänner!

Är det någon här i forumet som har installerat en pelletsbrännare i en Euronom A25B från 1978 eller av en panna som är "likadan" fast med annat namn? Om det är det är jag väldigt intresserad av hur det fungerar.

Var i pannan sätter man brännaren?- Det finns ju ett par alternativ och jag vill helst välja den som gör att uraskning inte behöver göras för ofta.

Behöver pannan kompletteras för att uppnå lämplig rökgastemperatur? Vilken typ av brännare är lämplig till denna panna?

:?
Hej Mats-Erik!

Jag har en pellx P21 monterad i en Euronom A25B från 77. Den är monterad i oljebrännarluckan. Jag är mycket nöjd med funktionen. En fördel är att askan lägger sig nere i vedeldningsdelen. Och att luckan går att öppna utan att ta bort brännaren.
Euronom A25B 77 Med Pellx P21
tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej,

Har just installerat en Viking Bio i min A25B, sitter i oljeluckan.
Kommer att rapportera hur det går med denna installationen.

Bengt
libi
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av libi »

tecno
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej,
Har nu haft igång min anläggning i drygt en vecka och det ser ut att fungera som det ska. Montaget blev utförd efter mitt önskemål om så kompakt det gick och med funktionen att kunna öppna den gamla luckan för oljebrännaren utan att brännare behöver demonteras. Se bilder på min hemsida på det hela.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hej !

Jag har haft min Ecotecbrännare monterad i oljebrännarluckan i min Euronom A25F i ett år nu, fungerar perfekt. Det var många som avrådde mig att köpa en uppåtbrinnande brännare till denna panna, men det är absolut inga problem, Lågan tar inte i eldstadsväggarna någonstans.
Men under vintern blir det fjärrvärme för min del så brännaren går ut till försäljning senare i höst.

//Jössehäringen
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Skriv svar