Räcker Bionet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xabre
Entusiast!

Räcker Bionet?

Inlägg av xabre »

Har ett dåligt isolerat hus från 1915 som antagligen slukar ca 40-45.000 KWh om året. Idag finns en usel jordvärmepump och en elpatron som går varm med start i oktober. Har haft en VVS-kille här som rekommenderat Bionet från Thermia men känner mig lite orolig för att den skall vara för liten? I många trådar beskrivs den som en lösning för "små" hus eller för villor med litet värmebehov, vilket inte riktigt stämmer här. Han menade dock att det är bättre att den får köra ganska hårt istället för att vara överdimensionerad. Tacksam för någon kommentar kring detta innan vi slår till!

mvh
H
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
bokmal
Ungskog

Inlägg av bokmal »

Mrpellets http://www.mrpellets.se/ avråder från den pannan på sin hemsida, åtminstone med standardbrännaren (12 D). Om man inte har särskilt behov av acktank så blir det ju inte billigare med den mindre pannan heller.
Biomatic 20+ 2006
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har värmt ett lättbetonghus med tegelfasad från 1960 på läge 1 (9Kw) hela vintern. Huset är på 210 boyta och 105 sutterräng. Dvs tre plan á 105. Ingen tilläggsisolering, originalfönster, sågspån på vinden. Inga som helst problem med effektbrist, Brännaren gick dock ca 20 tim/dygn på 9 Kw läget när det var -19.
Jag tror inte att du får problem med effektbrist, din uppskattning på 45000 är grymt mycket. Flera grannar som har hyreshus på + 300 kvm boyta plus källare gör åt 45000 - 55000 Kwh.
Men om brännaren i den pannan är så jättelyckad vet jag inte. Skruvdrivningen sitter i brännaren, känns sådär....
Skriv svar