Upphängning av skruv-motor?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Upphängning av skruv-motor?

Inlägg av henricnystrom »

Hur har ni hängt upp motorn till skruven i taket? Jag har den stora motorn som Thermia säljer.
Pellets känns ok.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Not pretty, but working :D


Bild
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Min hänger i ett spikband från taket. Alltså, motorn dinglar lös i bandet. Detta monterades upp av installatör. Motorn hänger ca 120cm från golvet nästan rakt över brännaren. Detta innebär att den blå slangen mellan brännare och skruvmoter bara är 50cm och i nästan lodrätlinje.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
byggom
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 15:59
Ort: Umeå

Inlägg av byggom »

Jag har också upphängt i ett spikband installerat av installatören.
Men motorns ljud fortplantar sig väldigt bra i cementvalven så jag funderar på någon gummiupphängning istället.
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Jag har ochså spikband men jag klippte av det och satt två roddarfjädrar emellan. Det ända som hörs upp i kåken är lite stomljud från internskruven.
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Har oxå spikband från installatör, klipte av dom och satt 2 gummibussningar från biltema för att dämpa.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Installtören hängde upp motorn med hjälp av skruvstänger i betongbjälklaget - det mullrade i hela huset när (stora) motorn gick. Lösning: Jag hängde upp motor+skruv med elastiska "bergsklättrarlinor" (inköpta på fjällstation för ett par år sedan i annat syfte). De är alldeles lagom elastiska för att ge en stadig upphängningen och samtidigt fullkomligt ljuddämpande!
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
Daffy
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 04 feb, 2006 18:15
Ort: Lindome

Inlägg av Daffy »

Min instalatör satte också upp den med band i taket. Efter att läst den här tråden igår meckade jag ihop en gummiupphängning i taket. Äntligen kan vi sova utan skruvoljudet :evil: . Har haft oljudet som fortplantat i golvbjälklaget i 3 år. Att man inte tänkt på detta förut.
Tack för tippset.
EcoTec A3 i Thermia Biomatic(060420)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Här kan faktiskt biltema vara ett gångbart alternativ för en gångs skull, dom säljer standard ljuddämparupphängningar, två plåtvinklar med gummibussningar imellan, bör kunna funka rätt bra har dock ej testat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar