Pellux + viking BIO = Vilken pellets?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Christoffer
Frö

Pellux + viking BIO = Vilken pellets?

Inlägg av Christoffer »

Hej!

Jag har precis beställt panna (Nibe Pellux) och PelletsBrännare (Viking BIO). Min fråga är nu om du har samma kombination vilken pellets använder du och vilken leverantör funkar bäst.. Bor i Södra Småland om det spelar roll med leverantör.
Har en SOBI pellets leverantör i närheten.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet!
Och välkommen som Viking Bio ägare.

Kvalitén på svensktillverkad pellets är generellt hög, och det gäller ju särskilt de stora leverantörerna SÅBI, SBE m.fl. Men även här kan det skilja sig mellan de olika tillverkningsenheterna, och vilka råvaror man använt.
Jag vill inte påstå att Viking Bio är särskilt känslig på pelletskvalité (med undantag för spån och finfraktioner). Den bränner det mesta.. :D
Köp en pall till att börja med och testa!
Senast redigerad av GoForIt Pellets den tor 16 mar, 2006 14:56, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
pfeldt
Gallringsobjekt

Jag kör SÅBI. Med precis samma grejor.

Inlägg av pfeldt »

Första gången jag köpte pellets köpte jag billig pellets. Med dåligt resultat.

Har nu eldat upp ca 4 ton SÅBI pellets med mycket gott resultat.

/Peter
Christoffer
Frö

Inlägg av Christoffer »

Som dom säger på Värmebaronen då.

Vilken pellets leverantör som passar bäst är svårt att säga, det man skall kontrollera är att amn köper en bra kvalitet. Dessa pellets fabrikat är offtast lite dyrare men man får en jämnare drift med mindre driftstörningar, från dessa pellets leverantörer får man även en tillverkardeklaration brukar även stå tryckt på säckarna.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det vill säga. Innebär att man ska köpa svensk tillverka som har bra kvalitet och miljön. Undervik köper från ex. Baltikum. Som Värmebaronen skulle menade. som de sade till mig då min första vikingbio.

Jag tror allså är lite svår idag just nu många brist och högtryck på produkt så de håller inte med uppföljande kvalitets kontroll. Bara dvs skräp och presstid på produkt för att få ikapp. Förhoppningvis att det blir bättre när pellets blir lugnare när det blir varm ute, så kan blir mer kontroll och få rätt bra pellets. Så köper hem med minst 5 pallar på en gång så innebär att 5 pallar är lika kvalitet för alla 5.
Om man köper 2 pallar och 2 pallar då kan det bli olika och möjlig måste justera om varje ny leveras pall. Det tycker jag borde vara så, men andra har annan åsikt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar