pellets tillverkning

ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

pellets tillverkning

Inlägg av ved-micke »

Fått frågan att in stallera en pellets brännare åt en bekant. Minna vänner ser mig lite som en eldar expert. Kan nog allt om ved eldning, pannor och tankar. Men nu måste jag veta hur pellets eldning i stort fungerar och hur till verkningen går till. pris? kvalite? vill bara ha pellet info, behöver ingen brännar info.
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Info

Inlägg av Lunboy »

Pellets tillverkas av hårt sammanpressad sågspån, finns i 6 och 8 mm storlek, levereras i 16 kg säck, storsäck av varierande storlek beroende på leverantör samt bulk, dvs löst. man kan även köpa löst av pelletsfabriker.
Småsäck levereras på pall 832 kg / 52 säck.

Priserna varierar mycket från 1500 per ton till 2300.

Kvaliten: just nu verkar det som om alla tillverkare har en väldigt ojämn kvalite, ibland bra ibland dåligt.

I övrigt finns all info om du vill fördjupa dig i forumet.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

http://www.booforssjo.se/Default.asp?PageID=449

Ganska bra förklarat tycker jag.. kanske lite för Basic? sånna fall föreslår jag ett studiebesök hos en pellets pressare.. :)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

Tack för informationen. Men ska man rekomendera polaren att köpa direkt från fabriken. Det låter som det billigaste alternativet. Jag har en stor och fin släp kärra som jag drar efter min traktor. Den är 2m bred och nästan 3meter lång!! och lämmarna är knä höga. Om vi tar den hur mycket pellet får man med sig? vad väger den per kvadratmeter? antar att pellet är tyngre än ved.
Kvalite: var är pellet bäst just nu? vill inte åka fem mil till vaggeryd för dårlig pellet. Då kan man i stället få det hem kört från någon annan eller vänta tills den blir bättre där och hur vet man det?
är studie besök vanligt att få gå på fast man kanske inte känner någon som jobbar med det?
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Inlägg av Jonte »

Pellets i småsäck levereras vanligtvis på pall typ, SJ, och väger vanligen drygt 800 kg per pall
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
C-G
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:44

Inlägg av C-G »

Pellets tillverkas INTE av hårt sammanpressad sågspån, den består av detta !
Sågspånen kommer direkt från sågverken utan att passera någon press.

Till ved-micke, jag kanske inte bor så långt ifrån dej, om du ordnar ett studiebesök kan jag kanske få hänga med ?
Ny börjare i pellets eldning
Janfire - CTC
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Till Ved-Micke

inte den blekaste om pelletskvaliteter osv.

tänkte bara höra hur man lyckas få 1 m3ved=1m3 Olja ifall man eldar rätt..
menar hur ska man elda då?
har hört att 10m3 ved=1m3 Olja...
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

en stor kubik ved mot en liten kubik olja så går det. (krävs en kass olje brännare också)
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

Nej tack C-G jag tänker mej nog lite mer seriöst studie besök än vad du verkar hålla på med. Att du skriver mot sats till Lundboy tror jag inte heller på satt och läste lite brorsyrer i natt från olika pellets tillverkare och spånen kommer troligt vis samman pressad till fabriken. Funkar din CTC brännare bra? Läste att dom hade låg verknings grad (dom äldre).
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
C-G
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:44

Inlägg av C-G »

ved-micke:
Svårt att andas när jag läser vad du skriver !
Sågspånen blir möjligen packad när dom lastar den på bilen(en kompis farsa kör en sån lastbil). Jag har för övrigt ingen CTC-Brännare utan en Janfire som funger utmärkt. Tråkigt att du tolkar det som att jag är avig för det är jag inte, skulle ändå vara intresserad av att besöka en pelletsfabrik.
Ny börjare i pellets eldning
Janfire - CTC
ved-micke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 22:09

Inlägg av ved-micke »

Troligt vis är det så Lundboy menade att den är samman pressad. Åter igen så vill jag inte vara studie besökare med dej du är säkert inte tyst någon gång. Gissar och håller på innan studie besöks ansvarige fått pratat färdigt. Själv kommer jag att anteckna allt jag kan och så får man fråga senare när dom undrar om man har några frågor. Tror man frågar och får svar innan dom typ bjuder på fika kanske i någon mötes lokal. eventuellt har dom lite brorsyrer sittandes på väggen man får ta. Ska ringa en fabrik på måndag i jönsköpings området kanske tar jag med farsan.
en m3 ved = en m3 olja om man eldar rätt
C-G
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 00:44

Inlägg av C-G »

Ta din traktor, din farsa kan ju åka på din stora kärra !
Ny börjare i pellets eldning
Janfire - CTC
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

ved-micke skrev:Troligt vis är det så Lundboy menade att den är samman pressad. Åter igen så vill jag inte vara studie besökare med dej du är säkert inte tyst någon gång. Gissar och håller på innan studie besöks ansvarige fått pratat färdigt. Själv kommer jag att anteckna allt jag kan och så får man fråga senare när dom undrar om man har några frågor. Tror man frågar och får svar innan dom typ bjuder på fika kanske i någon mötes lokal. eventuellt har dom lite brorsyrer sittandes på väggen man får ta. Ska ringa en fabrik på måndag i jönsköpings området kanske tar jag med farsan.
:shock: :roll: :o :o :oops: :shock: :?: :?: :!: :!:
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
jocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 14:01
Ort: Söderfors

Inlägg av jocke »

:lol: :lol:
It´s better to burn out than fade away.
jocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 14:01
Ort: Söderfors

Inlägg av jocke »

C-G skrev:Ta din traktor, din farsa kan ju åka på din stora kärra !
:lol: :lol:
It´s better to burn out than fade away.
Låst