Solvärme till tappvarmvatten?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Solvärme till tappvarmvatten?

Inlägg av Turbo »

Hej!

Har ni några tips på anläggningar för att värma enbart tappvarmvatten? Då menar jag en komplett med allt som behövs, inklusive tank.

Vad kostar det? Har ni några länktips? Är det någon här som värmer enbart tappvarmvatten med sol?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Vet inget om kvalité men orkar du importera/alt. åka ner till Danmark och hämta grejorna kanske det här kan vara något med tanke på priset (även om det är danska kronor)?

http://www.vvs-grossisten.dk/solvarme/page9.html
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

En varmvattenberedare med slinga köper du på via välsorterad VVS firma. Det är inga konstigheter Ex norska OSO www.oso.se har solberedare med lite olika koppling beroende på vad du har mer. Oftast bra prisbild också.
Sedan kompleterar du med en solfångaranläggning av rimlig storlek.
Kanske paketet som du hittar hos oss eller hos någon annan leverantör.
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej, vad kan man räkna med för prisbild?

Vad menar du med paket som man hittar hos er Sfinx???
Sedan kompleterar du med en solfångaranläggning av rimlig storlek.
Kanske paketet som du hittar hos oss eller hos någon annan leverantör.
Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej igen.

Vad blir det för pengar för ett komplett paket exclusive arbetet?

Hur stort är bidraget?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

jag hittar inte måtten på solfångarna du har till salu... förutom längden
Kasta inte bjälkar i din nästas öga
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Hej Turbo.

Första inlägget här. Får se om det blir rätt. :D :D Jag har en solvärmd varmvattenanläggning. Basen i systemet är en OSO 300 med solslinga i botten. Kostnad 10000. Sedan har jag 8 kvadrat Lesol på ett sydtak som lutar 45 grader. En enkel on/off Steca TR301. Alltsammans kostade ca 24000 efter bidrag, gjorde mycket jobb själv. Högtemperatursystem, 12 bar säkerhetsventil.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
the_donk
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 mar, 2006 21:46
Ort: Stockamöllan i Skåne

Inlägg av the_donk »

Hur tycker du att det funkar Gano?
Kasta inte bjälkar i din nästas öga
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Hej!
Gano hur länge räcker det till varmvattnet utan spets? april - september?

Låter mycket prisvärt!

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Gano
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 mar, 2006 00:52
Ort: Hammarö

Inlägg av Gano »

Turbo skrev:Hej!
Gano hur länge räcker det till varmvattnet utan spets? april - september?

Låter mycket prisvärt!

Mvh Daniel
Jag är kanonnöjd. Men det var en del arbete, det måste jag medge. Lön för mödan fick jag dock.

Ja, 100% varmvatten april-september kan man säga utan att ljuga tycker jag. Min solfångare har jag haft sedan 23:e juni 2005, så jag har dock lite begränsade erfarenheter. Så här ser totalförbrukningen ut för oss hittills. Ska nämnas att vi har en luft/luft värmepump och att vi är 4 i familjen. Ingen annan värmekälla.

Juli:280 kWh (hemma på semestern förutom 3 dagar)
Aug:289 kWh
sep:343 kWh
Okt:641 kWh
Nov:1017 kWh
Dec:1528 kWh
Jan:1792 kWh
Feb:1487 kWh "vilken vinter, tar den aldrig slut"

Jag tror att jag har en ganska bra helårstäckning, ca 60 % eller t o m lite drygt det. Det blir en "COP" på nästan 3, jämförbart med bergvärme ? Om det regnar tungt 2 dagar i rad så tar varmvattnet slut, men det räcker med att det slår över till "bara" molnigt så börjar systemet värma. Jag har ibland varit så fräck att jag ryckt ut kontakten till beredaren helt enkelt.

Mot bakgrund av vad jag vet så skulle jag kanske valt en 500 liters acktank eller kapat en modul= 6,4 kvm. Fördelen med att ha lite extra yta är ju annars att årstäckningsgraden ökar och att systemet förmår ge varmvatten även halvbra dagar. Förmodligen gör jag så i år att jag täcker över en modul under högsommaren.

Jag har en massa hyss för mej, bl a har jag installerat en Durgo säkerhetsventil på 12 bar. Mitt system blir väldigt varmt, jag har noterat >195 grader vid stagnation, och då var det uppmätt i övre hörnet = 10 grader till i mitten.

Har elpatronen kopplad på 1-fas för att 1) enkelt kunna följa elförbrukningen via kWh-mätare 2) minimera onödig energiåtgång på morronkvisten då man tappar en massa varmvatten. Har även ett tidur som förhindrar tillslag på elpatronen mellan 06-13 (solen ska få chansen först).

Solfångarna är självbyggen, Lesol 3AR. Förmodligen kända på detta forum. :D :D :D Gjorde allt jobb själv.

Jag sparar 2500 kWh/år på solfångaren OCH ytterligare 1500 kWh på att jag installerade en ny beredare med pur-isolering, alltså totalt 4000 kWh. Gamla beredare är ena riktiga as på att läcka värme !!!!

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Har för mig att Effecta, har bra kompletta paket...samt priser på sin hemsida...

Kolla där...www.effectapannan.se tror jag...

/Bamyl
knalle
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:44

Solenergi

Inlägg av knalle »

Om du är intresserad vad en 10 kvm Lesol ger i Boråsområdet under åren 1997--2005 kan du kontakta mig via epost: bengt@lundbergs.o.se 8)
Lesol 10 kvm, acktank 1000 l, luft-/vattenvärmepump på 6 kw till tanken, fläktkonvektor och växthusvärme.
Skriv svar