Viking Bio i en Focus TMV Alpha Keram från 1995?

Skriv svar
Virre Viking
Ungskog

Viking Bio i en Focus TMV Alpha Keram från 1995?

Inlägg av Virre Viking »

Har tänkt montera en VikinBio i denna kombipanna för el/olja/ved. Någon som har gjort det tidigare som vet om det fungerar bra :?: Har oxå tänkt göra allt arbete själv då pengar är en stor bristvara.
Någon som vill ge mig några tips så är jag tacksam.
Ser fram emot ett självgående värmesystem (jmf med ved som vi använt mycket nu)
Mvh
Göran - Virre Viking
Virre Viking
Ungskog

Jag får besvara frågan själv

Inlägg av Virre Viking »

Jag har nu installerat en Viking Bio i min panna Focus TMV Alpha Keram 1995. Lite pill med att få till en lucka som passade men nu sitter den där. Elen var väldigt enkel att koppla in särskilt eftersom det tidigare suttit en oljebrännare där så var det väldigt självklart hur den skulle kopplas.
Den startade och den brinner. Körde den på full effekt i några timmar och värmde då upp både pannan och accumelatortanken från ca 30 grader till ca 70 grader. Rökgastermometern visade då 250 grader. Lite högt har jag förstått. Ställde sedan om brännaren till lågeffektläge och minskade bränslemängden samt ökade lufttillförseln. Nu visar rökgastermometern ca 160 grader och det syns ingen rök från skorstenen. Lågan däremot är väldigt svår att se i denna pannan men den ser något mörkgul ut. Svårt att säga än efter bara 12 timmars drift hur det går med aska och förbrukning. Men jag kan bara sammanfatta att inte bara en normalt händig person själv kan installera en pelletsbrännare utan även en något nervöst lagd normal händig person fixar det. Riktigt roligt faktiskt! :D
Återkommer med mer info angående driften om någon är intresserad.
/Hej då!
Chrhen
Frö

Focus TMV

Inlägg av Chrhen »

Jag har samma panna som du och hörde med en rörkille som sa att värmebaronen inte rekomenderade att man satte pelletsbrännaren i uttaget för oljebrännaren utan i eldstaden för ved. Anledningen var att utrymmet var så litet att man fick aska ur ofta, gör du det ?. Jag skall kombinera pellets och ved så att ha en brännare i vedeldstaden verkar krångligt. Nä jag vill ha den där oljebrännaren sitter och det är fint att se att någon verkar ha lyckats med det.

Mvh Christer
Virre Viking
Ungskog

Inlägg av Virre Viking »

Verkar som man kan få ganska många olika och tveksamma svar från värmebaronen och dess återförsäljare.
Innan jag installerade kontaktade jag värmebaronen och fick tips om en återförsäljare/installatör. Jag ringde och rådfrågade honom om priser och hur monteringen i min panna skulle gå till. För att inte få så stor effektförlust så rekommenderade han att sätta den där oljebrännaren satt. Sätter man den i vedluckan går ju rökgaserna nästan direkt ut i skorstenen menade han.
Så efter detta samtal bestämde jag mig för att få tag i delarna och installera den själv.
Det blir ganska mycket aska och jag har askat ur den ganska ofta nu i början men det beror på att jag gjort det samtidigt som jag gjort justeringar och förbättringar på installationen. Tror nog att utrymmet är stort nog att klara 1 veckas aska. Pannan är ju ganska "djup".
Tanken var att jag också skulle kombinera Pellets och Ved men hittils har jag varit för bekväm och bara kört pellets. Man blir ganska lat när väl brännaren är igång. :wink:
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
dorsi
Späd planta

Oljeluckan då ?

Inlägg av dorsi »

Hur löste du detta ?
Jag har samma panna som du fast en
97:a. Min oljeplåt sitter skuvad med 2 muttrar.
Brännaren kan man ju ta ut men sen vid sotningen vill man ju
kunna raka rakt ut. Då måste det till en lucka med gångjärn och stängningsanordning.
Hur gjorde du ??
Jag har inte installerat ännu utan väntar tills hösten.
Jag ringde värmebaronen direkt och de rekomenderade montereing i veddelen främst pga bekvämlighet. En viss effektförlust i veddelen kan tänkas eftersom rökvägen är längre från "oljedelen".
Vill man elda med ved emmellanåt så är det oljedelen som används.
Alpha Keram 2x500, Ladd 4030, shunt autom
Virre Viking
Ungskog

Inlägg av Virre Viking »

En lucka med gångjärn och stängningsanordning är ju självklart det smidigaste. Det har jag inte löst ännu. Två muttrar är ju inte så väldigt jobbigt att lossa så dom gånger jag vill raka ur pannan lossar jag helt enkelt dom och lyfter bort den lilla fästplåten. Tar ca 1-2 min.
Kommer du på någon smart luck-lösning så hör gärna av dig.
Viking Bio (2006) i en Focus TMV Alpha Keram 1995.
Skriv svar