Automatisk
Automatisk
Är det någon som har en sån där fullständigt helautomatisk panna med inbyggd brännare som man bara behöver aska ur en gång om året och aldrig sota ur.
Hur mucket pelletset är det beräknat att man kan köra per år utan att aska/sota ur?
Är de mycket effektivare?
Funkar det verkligen så bra som de lovar i reklamen?
Vad kostar de och villka fabrikat rekommenderas?
Nån som har erfanhet om dem?
Hur mucket pelletset är det beräknat att man kan köra per år utan att aska/sota ur?
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Som vi alltid säger på detta forum:
Det finns eg. inga riktigt underhållsfria pannor.
Själv kör jag en Ecotec Econom. Allt är integrerat.
Den askar man ur var 500:e drifttimme. Vilket inte är särskilt ofta.
Men man bör ju ekonomisota pannan lite då och då.
Själv gör jag det varannan vecka. Men det tar inte mer än 5 min.
Denna panna fungerar verkligt bra, både sommar och vintertid.
Dock är detta en "tom" panna, som måste kopplas till acc-tank.
Kostar ca 45.000 + tank.
Men för mig, sparar denna panna tro det eller ej: 30.000 kr / år.
Så för mig är den verkligen ekonomisk.
De som bodde här innan, gjorde av med 4,5 kbm olja + 2500 kwh/mån
Nu går det 5-5,5 ton pellets/år + 500 kwh/mån
Mvh
Bamyl
Det finns eg. inga riktigt underhållsfria pannor.
Själv kör jag en Ecotec Econom. Allt är integrerat.
Den askar man ur var 500:e drifttimme. Vilket inte är särskilt ofta.
Men man bör ju ekonomisota pannan lite då och då.
Själv gör jag det varannan vecka. Men det tar inte mer än 5 min.
Denna panna fungerar verkligt bra, både sommar och vintertid.
Dock är detta en "tom" panna, som måste kopplas till acc-tank.
Kostar ca 45.000 + tank.
Men för mig, sparar denna panna tro det eller ej: 30.000 kr / år.
Så för mig är den verkligen ekonomisk.
De som bodde här innan, gjorde av med 4,5 kbm olja + 2500 kwh/mån
Nu går det 5-5,5 ton pellets/år + 500 kwh/mån
Mvh
Bamyl
Re: Automatisk
Precis som Bamyl skriver så finns dessa pannor endast på papperet.Lunboy skrev:Är det någon som har en sån där fullständigt helautomatisk panna med inbyggd brännare som man bara behöver aska ur en gång om året och aldrig sota ur.
I verkligheten så behöver dessa pannor sotas, i alla fall om man vill få lite ekonomi i eldandet, minst med 1-1,5 månads mellanrum. Men då är det ekonomisotning som gäller. Hur ofta man sedan behöver göra en större sotning beror på förbrukning och pelletskvalitet.
När det sedan gäller pelletskvaliten så varierar den stort. Ena gången är fabrikat A det som är bäst, för att vid nästa leverans vara bland de sämre...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Haha ! Japps, det känns riktigt bra att jämföra med dem.Micke skrev:¨He he ja dom som bodde där förut måste ha varit
storslösare15.000 kwh/år + 4,5 kbm olja = 60.000 kwh/år
ja jämför du från förra ägarna så förstår jag att du
sparar 30.000kr/år

Det satt en CTC 171 med trasig shunt, och gammal brännare + igenbeckad värmeslinga.
De hade en konstant framledning på 70 gr. och reglerade värmen med elementen, sommar som vinter....

/leende bamyl
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag använder cirka 10 minuter per vecka under högsäsong för att dammsuga ur brännaren och askgropen, och dra tuberna i pannan. Ytterligare max 10 minuter för att fylla pellets i MINI-förrådet.
Som jämförelse så använder jag säkert långt över 20 minuter i veckan till att fylla och plocka ur diskmaskinen. Jag använder också betydligt mer än 20 minuter till att plocka i och ur tvättmaskinen, hänga upp och plocka ner tvätt.
Vad jag försöker skriva är att tidsåtgången inte kan tas upp som någon form av nackdel när det gäller pelletseldning, vilket en del försöker.
Som jämförelse så använder jag säkert långt över 20 minuter i veckan till att fylla och plocka ur diskmaskinen. Jag använder också betydligt mer än 20 minuter till att plocka i och ur tvättmaskinen, hänga upp och plocka ner tvätt.
Vad jag försöker skriva är att tidsåtgången inte kan tas upp som någon form av nackdel när det gäller pelletseldning, vilket en del försöker.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Lunboy jag antar att du syftar på dom helautomatiska pannorna från Österike i 100000:- klassen..
Dom ska inte (om allt funkar som de ska) behöva göras mer än tömma aska var 4:e ton pellets..
Men det krävs årlig service o att pannan sotas/rengörs ordentligt då oxå så det finns nog ingen panna som man aldrig behöver röra ännu..
Undrar vad det kostar att ta hem serviceman 1 gång/år då det kostar ca 1500:- för att bara ta hem en service man för justering med rökgasanalys av en vanlig brännare..
Dom ska inte (om allt funkar som de ska) behöva göras mer än tömma aska var 4:e ton pellets..
Men det krävs årlig service o att pannan sotas/rengörs ordentligt då oxå så det finns nog ingen panna som man aldrig behöver röra ännu..
Undrar vad det kostar att ta hem serviceman 1 gång/år då det kostar ca 1500:- för att bara ta hem en service man för justering med rökgasanalys av en vanlig brännare..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Man ska nog titta till sin anläggning nån gång i veckan, det är ju trots allt nått som brinner
och det i ditt hus! 
Det blir rätt bra timmpening på den tid som man lägger ner på t.ex. en biomatic eller liknande gämnfört med en 100.000:- + "automatisk"pannan.
Jag tycker inte att den lilla arbetsinsattsen är värd dom extra pengarna! Vill man ha underhållsfritt ska man nog bo i lägenhet... Eller i ett varmare land

Det blir rätt bra timmpening på den tid som man lägger ner på t.ex. en biomatic eller liknande gämnfört med en 100.000:- + "automatisk"pannan.
Jag tycker inte att den lilla arbetsinsattsen är värd dom extra pengarna! Vill man ha underhållsfritt ska man nog bo i lägenhet... Eller i ett varmare land

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Nåja, Janfire Integral med spaksotning sotar ju ur sig automatiskt, så det kallar jag en helautomatisk panna.Roli skrev:Precis som Bamyl skriver så finns dessa pannor endast på papperet.
I verkligheten så behöver dessa pannor sotas, i alla fall om man vill få lite ekonomi i eldandet, minst med 1-1,5 månads mellanrum. Men då är det ekonomisotning som gäller. Hur ofta man sedan behöver göra en större sotning beror på förbrukning och pelletskvalitet.
När det sedan gäller pelletskvaliten så varierar den stort. Ena gången är fabrikat A det som är bäst, för att vid nästa leverans vara bland de sämre...
Den är inte automatisk, så som jag ser det.ThomasLindgren skrev:Nåja, Janfire Integral med spaksotning sotar ju ur sig automatiskt, så det kallar jag en helautomatisk panna.Roli skrev:Precis som Bamyl skriver så finns dessa pannor endast på papperet.
Någon måste ju dra i spaken. Det görs inte automatiskt.

Men den är en bra bit på väg mot den helt automatiska pannan, om den någonsin kommer att finnas.
Moderator
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Nej nej, pannan sotar själv, du behöver inte dra i spakarna, det gör pannan.Roli skrev:Den är inte automatisk, så som jag ser det.ThomasLindgren skrev:Nåja, Janfire Integral med spaksotning sotar ju ur sig automatiskt, så det kallar jag en helautomatisk panna.
Någon måste ju dra i spaken. Det görs inte automatiskt.![]()
Men den är en bra bit på väg mot den helt automatiska pannan, om den någonsin kommer att finnas.

Jaså?! Då har man lär sig något nyttThomasLindgren skrev:Nej nej, pannan sotar själv, du behöver inte dra i spakarna, det gör pannan.Roli skrev:Den är inte automatisk, så som jag ser det.ThomasLindgren skrev:Nåja, Janfire Integral med spaksotning sotar ju ur sig automatiskt, så det kallar jag en helautomatisk panna.
Någon måste ju dra i spaken. Det görs inte automatiskt.![]()

Hur fungerar det då?? Är det motor eller elektromagnet som drar i spaken??
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du kan köpa både med manuell el med automatisk spaksotning via elektromagnet..Roli skrev:
Jaså?! Då har man lär sig något nytt. Jag trodde spaksotning betydde att det fanns en spak på pannan som man skulle dra i någon gång emellanåt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Automatisk spaksotning på Janfire NH är extra tillbehör. Normalt är att du får dra i spaken själv.Roli skrev: Jaså?! Då har man lär sig något nytt. Jag trodde spaksotning betydde att det fanns en spak på pannan som man skulle dra i någon gång emellanåt.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.