Kollade lite runt Thermias shuntstyrning och manualen beskriver ingående hur man knäcker kurvor mot utegivaren. Den säger också att man kan ha en innegivare (rumsgivare), men beskriver inte hur funktionen är runt denna. Se här:
"Rumsgivare (tillval)
Värmepumpsystemet kan utrustas med en rumsgivare som tillval. Den ska installeras av behörig installatör.
Vid normal drift visas inställd rumstemperatur (t.ex. 20.0). En knapptryckning visar inställt värde med blinkande
siffror och sedan kan ändring göras med + eller - knapparna. Utetemperaturen visas i 10 sekunder om båda
knapparna trycks in samtidigt."
Hur funkar styrningen om man har innegivare? Det verkar ju som om man kan ställa in ett börvärde, men överrider den då utegivaren eller vad gäller här?
Idag har jag endast en innegivare som styr min shuntautomatik. Där ställer jag in ett börvärde, typ 21 grader och sen styr automatiken ut rätt temperatur.
På bottenvåningen har jag inga termostat för där styr ju den här automatiken finfint. På övervåningen har jag termostat för där kan det bli för varmt ibland då ju värmen stiger, solen strålar osv. Shuntstyrningen är från antingen -69 eller -85. Gamla goa grejjor...

Om det är så att Thermias styrning enbart jobbar med utegivare så antar jag att jag måste investera i nya termostater till mina radiatorer på bottenvåningen annars kommer dom alltid pumpa ut viss mängd värme oavsett solinstrålning, vilket är en stor faktor på min kåk - långsidan med många stora fönster rakt mot söder. (Markiser beställd

Nån som vet nåt?