Vilka instrument behövs för att kunna trimma in sin brännare

Charlie
Stor entusiast!

Vilka instrument behövs för att kunna trimma in sin brännare

Inlägg av Charlie »

Jo, lite koll har jag nog, men tänkte höra med er: Vilka instrument har ni och var har ni köpt dem?

Har precis beställt rökgastermometer hos Classe. Men söker efter en dragmätare med ljus och lykta (såg en, i mitt tycke, enkel på internet men priset var närmare 1000:- :( ).

Men sen talas det talas också om co, co2, lambda, sottal, mm. Vad behöver man egentligen mäta för att kunna trimma in brännaren effektivt?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
AndersJ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Saxar ur http://www.swd.se/pellets/

Så här bör dina värden vara vid pelleteldning i villan :
Rökgastemperatur gr C 175
CO2 halt % 13,5
CO halt ppm 99
Luftöverskott % 50
O2 halt % 7
CO ut ppm 150
NOX totalt ppm 95
Verkningsgrad % ca 90
Panntemp gr C 75-80

AndersJ
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

För att kunna räkna ut förbränningsverkningsgraden som är det man gör vid en rökgasanalys, behöver man kunna mäta (eller beräkna) CO2 och temperatur (och kanske sot eller CO).

CO2 (koldioxid) kan man mäta med så kallad absorptionsmetod, man pumpar in rökgaserna från rökröret till en "burk" med hydroxidlösning som abrorberar CO2. Rökgaserna minskar då i volym och CO2-halten kan avläsas på en skala. Lite bökig men tillförlitlig metod, man får dock bara en ögonblicksbild av hur det står till i pannan. Det finns satser att köpa med CO2-mätare, sotpump och termometer, kostade för några år sedan runt 5000 kr (kanske billigare idag när man mest använder instrument.)

Ett rökgasinstrument mäter temp, syre och koloxid och ibland kväveoxider. Instrumentet räknar själv om uppmätta värden till CO2, lambda, rökgasförlust och verkningsgrad baserat på temp, syre och CO. Instrumentet mäter kontinuerligt under mätningen. Ett bra rökgasinstrument går löst på omkring 10 000 kr (och uppåt...).

Rökgasinstrument finns bland annat här: Nordtec

/Lars
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Vilka instrument behövs för att kunna trimma in sin brän

Inlägg av Patrik »

Charlie skrev:Jo, lite koll har jag nog, men tänkte höra med er: Vilka instrument har ni och var har ni köpt dem?

Har precis beställt rökgastermometer hos Classe. Men söker efter en dragmätare med ljus och lykta (såg en, i mitt tycke, enkel på internet men priset var närmare 1000:- :( ).
titta på kimo.se (urörmanometrar)... dyra men har för mig att någon på forumet nämnde att man kunde göra en själv med en bit plastslang, tumstock mm... jag e dock skeptisk.
gällande rökgasinstrumentet så kostar det som Lars säger +5000. sedan skall instrumentet underhållas /kalibreras.. jag hadde tänkt försöka hyra mig instrumentet då jag behöver det, vet dock inte om någon är villig att hyra ut.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Mava
Gallringsobjekt

Inlägg av Mava »

Vill ge ett litet tips här. Hör med energirådgivning eller miljökontor i eran kommun, dom har ofta rökgasanalysinstrument att låna ut eller hyra. Har själv lånat i min kommun, en väska innehållande CO2-mätare av absorptionstyp, dragmätare, termometrar, sottalsmätare. Okej dessa instrument var ju inte direkt "the state of the art" när det gäller mätinstrument men ändock funktionsdugliga. Ska höra med kommunen om dom inte kan tänka sig att köpa in ett lite modernare rökgasanalysinstrument.

/Mava
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Det finns något på Comfort-Controls hemsida de kallar för EPD låda. Verkar inte vara någon spjutspetsteknologi. Någon som har hört något om detta i form av funktion/handhavande och pris?

Se vidare på

http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Men det är nog inte billigt, dragmätaren längst ner på samma sida ska de ha 900:- för.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

riktiga mätinstrument kostar pengar. jag vet då jag med en del med mätinstrument/givare. lådan här gick på något mellan 3500-5000 har jag för mig då jag frågade.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Jag hittade något liknande produkt under följande adress för 1490 kr inkl moms, saknas gör dock CO2 mätare...

http://www.varmeboden.com/shop/default.asp?category=7
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
ecoteckrille
Ungskog

Inlägg av ecoteckrille »

Ja du Patrik, du kanske är lite fundersam på en dragmätare med plaströr,
men om du går på de naturlagar som finns så väger ju 1 liter vatten ett kilo, alltså en norm, sen om man häller lite av det det i ett u-rör bestående av plastslang förutsatt att u-röret är lodrätt så har man ju fortfarande naturlagen, eller hur? sen är det ju bara att räkna meter vattenpelare, eller som i vårat fall mm vattenpelare, denna norm hade alla världens instrumentare att gå efter för ca:20 år sen, jag vet för jag är själv en instrumentingengör som har hållit på ett antal år.

Som en liten parentes kan jag ju säga att det fanns 2 andra vätskor som användes med, inga roliga nämligen acetylentetrabromid och kvicksilver, tur att dessa är borta.
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

ecoteckrille skrev:Ja du Patrik, du kanske är lite fundersam på en dragmätare med plaströr,
men om du går på de naturlagar som finns så väger ju 1 liter vatten ett kilo, alltså en norm, sen om man häller lite av det det i ett u-rör bestående av plastslang förutsatt att u-röret är lodrätt så har man ju fortfarande naturlagen, eller hur? sen är det ju bara att räkna meter vattenpelare, eller som i vårat fall mm vattenpelare, denna norm hade alla världens instrumentare att gå efter för ca:20 år sen, jag vet för jag är själv en instrumentingengör som har hållit på ett antal år.

Som en liten parentes kan jag ju säga att det fanns 2 andra vätskor som användes med, inga roliga nämligen acetylentetrabromid och kvicksilver, tur att dessa är borta.
Tråden är inte dagsfärsk, men intressant! Hämtar litet ur minnet från en tidigare tråd.
Om jag har förstått saken rätt, så kan man alltså göra sin egen dragmätare med enkla medel:
Man tar alltså en tunnare (dimensionen spelar egentligen ingen roll för funktionen) plastslang, som man böjer i ett U och fäster på något sätt på en platta.
Slangens ena ände fortsätter till en nippel på förslagsvis rökröret. (Här blir det problem med den höga tempen, får lösas med isolation på något vis. Eller att man gör testet när brännaren ej är i gång!)
Man fyller på en skvätt vatten i U-röret. (Hålles lodrätt.) Om det nu är ett lägre tryck i rökröret än i pannrummet, kommer vattenpelarna i röret att få olika höjd.
1 mm skillnad blir 10 vaddetnuärförsortvibrukaranvända. hPa?
Här blir jag osäker, rätta mig om jag har fel!
Om det skall funka praktiskt, får man nog dra några parallella linjer mellan mellan vätskeytorna, med 1 mm delning, för att lättare kunna läsa av.
Har inte testat detta, men det låter vettigt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev: Slangens ena ände fortsätter till en nippel på förslagsvis rökröret. (Här blir det problem med den höga tempen, får lösas med isolation på något vis. Eller att man gör testet när brännaren ej är i gång!)
Svetsa dit ett rör som är några dm så ska det inte va några problem med slagen pga värmen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ecoteckrille skrev:Ja du Patrik, du kanske är lite fundersam på en dragmätare med plaströr,
Har slutat tro detta är konstigt, finns ju U rör manometrar att köpa.
http://www.kimo.se/katalogframes.asp?storhet=40
Bild
:wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:
Har slutat tro detta är konstigt, finns ju U rör manometrar att köpa.
http://www.kimo.se/katalogframes.asp?storhet=40
Bild
:wink:
Det va en typ MT10 som frajon hade.. Den såg då likadan ut iaf.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ztz skrev:Det finns något på Comfort-Controls hemsida de kallar för EPD låda. Verkar inte vara någon spjutspetsteknologi. Någon som har hört något om detta i form av funktion/handhavande och pris?

Se vidare på

http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Har nu pratat med comfort-control o priset för EPD lådan 5600:- + moms o co2 mätaren kostar 3590:- + moms..
Vätskan håller i ca 6 mån beroende på hur mycket användning/då den börjar bli mörk o kostar 125:- så den va ju billig iaf..

Så jag får nog höra med kompisarna om intresse finns att köpa en sån.. :wink:
Skriv svar