ecoteckrille skrev:Ja du Patrik, du kanske är lite fundersam på en dragmätare med plaströr,
men om du går på de naturlagar som finns så väger ju 1 liter vatten ett kilo, alltså en norm, sen om man häller lite av det det i ett u-rör bestående av plastslang förutsatt att u-röret är lodrätt så har man ju fortfarande naturlagen, eller hur? sen är det ju bara att räkna meter vattenpelare, eller som i vårat fall mm vattenpelare, denna norm hade alla världens instrumentare att gå efter för ca:20 år sen, jag vet för jag är själv en instrumentingengör som har hållit på ett antal år.
Som en liten parentes kan jag ju säga att det fanns 2 andra vätskor som användes med, inga roliga nämligen acetylentetrabromid och kvicksilver, tur att dessa är borta.
Tråden är inte dagsfärsk, men intressant! Hämtar litet ur minnet från en tidigare tråd.
Om jag har förstått saken rätt, så kan man alltså göra sin egen dragmätare med enkla medel:
Man tar alltså en tunnare (dimensionen spelar egentligen ingen roll för funktionen) plastslang, som man böjer i ett U och fäster på något sätt på en platta.
Slangens ena ände fortsätter till en nippel på förslagsvis rökröret. (Här blir det problem med den höga tempen, får lösas med isolation på något vis. Eller att man gör testet när brännaren ej är i gång!)
Man fyller på en skvätt vatten i U-röret. (Hålles lodrätt.) Om det nu är ett lägre tryck i rökröret än i pannrummet, kommer vattenpelarna i röret att få olika höjd.
1 mm skillnad blir 10 vaddetnuärförsortvibrukaranvända. hPa?
Här blir jag osäker, rätta mig om jag har fel!
Om det skall funka praktiskt, får man nog dra några parallella linjer mellan mellan vätskeytorna, med 1 mm delning, för att lättare kunna läsa av.
Har inte testat detta, men det låter vettigt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol