Exo Sol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
zetor
Ungskog

Exo Sol

Inlägg av zetor »

Hej, är det någon som har erfarenhet av Exo Sol vacumrörssolfångare från Euronom.
Skriv i så fall vad Ni vet, både gott och ont.

Både solsken och snöfall idag på Åland.
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
Rönskog
Ungskog

Exosol opc 15

Inlägg av Rönskog »

hejsan
Jag installerade 2 st exosol paneler i somras på mitt tak och jag måste säga att jag är mycket nöjd

Jag gjorde en nyinstallation av allt dvs ny panna, ny acc tank med solslinga och två paneler på taket.
men pelletsbrännaren tog jag från min gamla panna.

Igår när det var -12 grader hade jag +72 grader på taket (strålande sol ) så den laddade acc tanken för fullt ( Hade stängt av brännaren )
Installationen tyckte jag var enkel ( Har gjort allt själv )
De takfästen som följer med panelerna är bra och jag tog frugan till hjälp för att få upp dom på taket. Hela monteringen på taket av panelerna tog knappt en dag då var de på plats. Sedan tillkommer rördragningen som då beroende på hur man vill ha ner dom i pannrummet vill montera dessa.
Jag har dragit mina rör under takpannorna ner längs husväggen och in genom källarväggen. Där innanför har jag monterat pumpanläggningen och solstyrningen.
Jag beställde färdig isolerad flexibla rör som hör till inkl kopplingar och det var (tycker jag ) enkelt att få ihop delarna.

Effekten varierar ju lite beroende på solstyrkan men jag hade många dagar under hösten då det var mulet där jag kunde ladda min tank med 60 grader fast man inte kunde se solen.

Vill du veta mer eller ha flera tips så hör av dig
Mvh
Rönskog
Villa 180 m2 med 45 graders taklutning och glaserad tegel, pelletseldning

( Titta på pannrumsbilder under pelletskapitlet, där är min anläggning med
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

En vän till mig installerade det och han är mycket missnöjd.
Varken installatören eller Euronom är intresserade av att hjälpa honom att lösa det, de hävdar nu att han har beställt fel grejer. Dessutom hävdar de fortfarande att man måste ha elpatron på för att solvärmen ska funka... Ärendet ligger hos allmänna reklamationsnämnden...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Rönskog
Ungskog

exosol panel

Inlägg av Rönskog »

Vad är det som inte fungerar hos din kompis ? :(

Jag har gjort min installation själv och det fungerar alldeles utmärkt.
Det är ju visserligen ett kompliment till den ordinarie uppvärmning men fast det är minusgrader ute eller mulet så laddar mina panel.
Igår var det -13 mitt på dagen och jag laddade min tank med 60 grader från panelen men får ju starta brännaren på kvällen då solen försvinner och det kröp neråt -17.
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Antagligen beror det på att Euronom inte kunde dimernsionera anläggningen rätt, först hade han två paneler till en 750 liters tank, det räckte inte, det erkände Euronom också, då fick han till rabatterat pris köpa en tredje panel och då skulle det funka jättefint. Det funkar fortfarande inte, panelerna ger värme men inte så att det värmer tanken nått.
Inte ens i somras när det var som varmast och han inte var hemma på tre dar eller så värmde det tankarna nått nämnvärt.
De hävdar att man måste ha elpatronen på 40 grader för att det ska funka...
Nu skyller de på att han minsann beställde anläggningen så det är han får skylla sig själv om det inte funkar. Jag tycker att en seriös leverantör inte skall låta någon installera en anläggning som inte kommer att funka...
Rönskog
Ungskog

Exosolpaneler

Inlägg av Rönskog »

Det verkar ju skumt måste jag säga !
Jag har 2 st 15 rörspaneler på taket som värmer en 500 L tank med 10 m slinga och varmvattenberedare på 110 L och även nu fast det är minus ute så håller jag 60 grader i tanken via panelen (strålande sol ) och har värme uttag till element med en snittemperatur på 21 grader i huset .
Brännaren och elpatron avstängd.

Jag kan förstå att din vän inte är nöjd ! Dock måste det finnas en lösning på detta tycker jag.

Min svärfar har en likadan solanläggning som jag och han kör bara med panelen nu oxå på dagarna, Han säger att det fungerar hur bra som helst
så här finns två referensanläggningar om din vän behöver prata av sig eller har frågor iövrigt :)

Vi tipsar gärna
Juggernaut
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Vad jag kan förså med tanke på ditt inlägg beror det nog på installatören...
Skriv svar