Problem med Janfire NH brännaren / pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tronci
Entusiast!

Problem med Janfire NH brännaren / pannan

Inlägg av Tronci »

Undrar om även Du har dessa problem med Janfire NH:

Brännare:
- Oförbränd pellets "spottas" i pannan av brännaren, ca. 200st. på 2 dagar!!! - detta har gjort att pannan är nu helt nedsotat, pga rök från pelletsbitarna...
- brännaren klarar ej av underhålls läge Detta gör att spiralen kör igång var 25-35 minut, alltså ca. 40-50 omstarter per dag!
- " Problem - Flamvakt utlöst - väntar på pellets" eller bara
- " Problem - Flamvakt utlöst".
- " Problem - sota pannan". Medföljer ofta driftstopp.

Pannan:
- sprickor i pannans dörr - keramiken har massor med sprickor, 2-8 cm. långa
- kallt vatten för det mesta - flyttat temp givaren, OK

HAR ANDRA SAMMA / LIKNANDE PROBLEM eller har bara jag maximalt otur???

Ha en bra dag!
Senast redigerad av Tronci den tis 04 apr, 2006 10:34, redigerad totalt 4 gång.
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alla "Problem" är inte driftstoppande, det är däremot alla "Fel".

"Väntar på pellets" är när externskruvar inte har lämnat pellets nog till det interna förråd, när den skrivar detta ska externskruvan köra, denna situation är enbart en information och inte ett "Problem". Situationen uppstår t.ex. om en start ska utföras och internförrådet inte är fullt nog.

"Sota pannan" betyder att mottrycket är för högt, alltså att det är dåligt drag.

Vad de andra problem med brännaren skyllas kan jag inte svara på då jag har för lite information.

De oförbrända pelletsen och den ständiga "flamvakt utlöst" får mig att gissa att brännaren står i ett mycket kallt utrymme och att temperaturövervakningen därför luras vilket ger omstart med askning mellan, detta rensar ut brännkoppen från aska (och obränta pellets).

Pannan vet jag inget om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Tack för ditt svar Icecap!

Vill Du vara snäll och komentera detta?

- "Väntar på pellets" - är ett problem för mig för då stannade brännaren!!!
- Du skrev:
"Sota pannan" betyder att mottrycket är för högt, alltså att det är dåligt drag" - jag har dragluka + tekniker har kollat draget och det sas att det är OK....

- brännaren/pannan befinner sig i ett rum där jag har ca. 11-13 grader, tror inte att det är för kalt!!!
- De oförbrända pelletsen - pellets bitar ramlar ner i pannan hela tiden, vid varje ppeles mattning så hör man hur dem ramlar ned i pannans botten...

Have a nice day!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Väntar på pellets" kommer när en uppstart ska utföras. Då inte externskruven och värmeslingan får köra samtidig ska internförrådet, vid behov, fyllas på och därmed ska externskruvan starta. Under tiden externskruvan kör/ska köra visas detta meddelande.

"Sota pannan" framkommer när temperaturen i nerfallröret överstiger ett visst nivå, det betyder helt enkelt att rökgasen inte kommer ur pannan snabbt nog och därför letar sig tillbaka. Om den är felinställd kan även det ge problem.

Själv har jag testat funktionen vid att stänga spjället i pannan (kombi) och kolla vad som händer och det är då det utlösas.

Men det är en sak att den meddelar att det är problem med det, det kan ske att temperaturen stiger "för mycket" under en underhållsbränning en kort stund vilket utlöser detta men om det inte står "Begr. drift xxKW" eller liknande när den väl kör är denna temperaturhöjning bara en kortare grej utan betydelse och det markeras enbart till att man kan se att det har hänt.

11-13° är helt OK, det skulle inte vara ett problem alls.

"vid varje pelletsmatning så hör man hur de ramlar ned i pannans botten..."
Njaa....den har jag svårt ett tro på faktisk. Jag har själv undrat varför det "plingar så lustigt" när pelletsen ramlar ner (har kontoret i källaren 3m från pannan, öppen dörr) och det finns en liten reflektorplatta strax innan brännarkoppen som får det att plinga "så lustigt" men den är där för att ge pelletsen den rätta vinkel in i brännkoppen....så det _ska_ "plinga".

Plåtbitskanten kan kännas om man stickar in fingerna från brännkoppsdelen och sedan letar dom längs bakkanten på brännkoppen och uppåt nerfallsröret.

Se för allt i världen till att brännaren har svalnat ordentligt! ;-)
Är inte PK!
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Tack igen för ditt svar!!!

Även om du har svårt att tro så är det så att vid varje pelletsmatning så hör man hur de ramlar ned i pannans botten!
Speciellt när pannan är nysotat för då ramlar pelletsbitarna på metall och då hörs det ganska bra!

Tro eller ej... men jag har räknat till ca. 30 pelletsbitar som fanns på pannas botten efter bara 2,5 tim drift!!!... och ca. 200 efter ett dygn!
Jag har även "bildbevis" + tekniker har sett det med "egna ögon" och hört när pellets bittar faller ner i pannan botten.

DESSUTOM!!!
Detta är det tredje brännaren med samma fel!
Vad sägs om det? :twisted:

Janfire vill inte helre tro men jag dras med problemmet!
Det luktar sot/ bränt i kälaren och pannan ser inne ut som i H-vetet! :cry:
Senast redigerad av Tronci den tis 07 mar, 2006 09:52, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, jag tror dig! :!: Inget snack om det.

Men sedan VARFÖR pelletsen inte vill vara med???.....har inte en endaste idé om varför :?: Är du elak mod dom? :shock:

Man borde ju ha en high-speed kamera inne i brännkammaren som filmar det förlopp men jag tror att det skulle bli besvärligt att få ta på ett som pallar värmen ;-)

Jag vet att Janfire håller på att kolla detta ärinde, jag känner till en del resultat men inte alla och jag anser att jag i nuläget får nöja mig med att rådge kring styrningen som jag kan skapligt bra, resten får jag lämna åt andra.
Senast redigerad av Icecap den tis 07 mar, 2006 10:29, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
bikz
Fröträd

Inlägg av bikz »

Hej efter att ha flyttat temp givaren har jag inga problem med pannan
jag är mycket nöjd med både panna + brännare (flex-a) , jag tittade efter sprickor igår och hittade 2 st och dom är inte så djupa.
brännaren har gått fel fritt sen oktober och lite pellets drar den tycker jag
3 pall tills nu.
på denna tid gjorde jag av med 1500 liter olja med gammla pannan
och nu 2500 kilo pellets jag har sparat 10000 kronor nästan.
Så jag är hel nöjd så här långt :lol: :lol: :lol:
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Tur för dig Bikz
för Du kör med Janfire Flex-A brännaren och den fungerar bra.

Finns det någon som har Janfire NH (no hands :!: ) brännaren och som
har erfarenhet / synpunkter / problem med detta?
Väntar på nya svar, TACK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Hej Tronci!

Låter jäkligt trist med alla problem du har.
Jag följer ditt öde med spänt intresse eftersom jag själv väntar på leverans av en NH-brännare.

Jag har läst en hel del inlägg på forumet och det verkar som många har en hel del besvär med dålig pellets.
Det kan inte vara så att dina problem beror på usel kvalité eller rent av fuktig pellets?
Vad använder du för pellets? Och körde du med samma pellets när du hade Flex-a brännaren?
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej igen!

Jag har kört och kör pellets från SolEtt, Skelefteå.
Det intressanta i det hela är att pelletsen till Flex-A brännaren var av sämre kvalite, fick ofta "hårdkakka" och var tvungen av att rensa brännaren oftare.
Nu kör jag bättre pellets - ny leverans i januari.
När det gäller fuktigheten - har mätt vikten av pelletsen: 1 l pellets skall ha ca. 675g enl. Janfire boken - standard?
Min vägde bara 640g / l, alltså kanske för torrt pellets?
Erligt tallat / skrivet så tror jag på konstruktions / program fel.
Just nu kör jag den 3-e brännaren!!! och har nästan samma fel som med alla andra!!! :cry:
Det har varit ca. 2 mån. jobbigt period när jag vaknade t.o.m. på natten för att kontrollera om brännaren fungerar - man vill inte riskera bli utan värme när det är -25 - 30 grader ute... :cry:

Hoppas att Du har mer TUR!
Maila / hör av Dig så vi kan bytta åsikter ang. detta, tack!
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Jag har själv funderat på å köpa samma kit som du har Tronci (bor snart i Skelleftehamn :D ), å följer med spänning/fasa ditt fall :/

Hoppas att allt ska lösa sig för dig. Samtidigt funderar man själv om det inte skulle vara smidigare å köpa flex-a brännaren som kanske strular mindre ?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tronci skrev:Hej igen!

Nu kör jag bättre pellets - ny leverans i januari.
När det gäller fuktigheten - har mätt vikten av pelletsen: 1 l pellets skall ha ca. 675g enl. Janfire boken - standard?
Min vägde bara 640g / l, alltså kanske för torrt pellets?
Jag fick oxå lev i slutet på januari men den väger 6830 g/10 liter.. :?

Har vägt solett i 2 år nu o de har legat mellan 6810- 6860 g/10 liter o oftast har det varit 6830 g/10 liter..

Har du testat med t.ex 683 g i inställningen för det låter som den går fet vilket bör bli om den får ett för lågt värde inställt..

Norsk pellets måste man ju öka fläkten el sänka matningen pga av högre energiinnehåll.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

På NH'n ska man bara ställa in rätt värden på pelletsen, sedan justeras matningen automatisk.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:På NH'n ska man bara ställa in rätt värden på pelletsen, sedan justeras matningen automatisk.
Jo de har ja fattat men visst måste den gå fet om du ställer in värdet t.ex 600g/l men den väger i själva verket 700g/l :roll:

Går den med fast fläkthastighet efter effekt läge o ändrar matningen beroede på pelletsvikt??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Firecracker
Ungskog

Inlägg av Firecracker »

Jag har nu haft min NH brännare i Integralpanann i en dryg vecka och det funkar riktigt bra.
Har sett lite mindre sprickor i keramiken, tror inte det är nån fara just nu, får återkomma med hur det utvecklar sig.
Inga allvarliga driftstopp utan det tuffar på bra. Röret mellan externskruv/brännare säckade lite efter ett par dagar med stopp i röret så det spännde jag upp. Startade om brännaren och det gick igång direkt.

Kör 12 KW med underhållsfyr.. Låter pannan gå med "default" värden dvs mellan 73-80 grader. Termostaten sitter mitt i pannan.
Varmvattnet är varmt och skönt och jag har inte märkt att det inte skulle räcka till. Har iofs inget badkar.
Pelletsen vägde 665 gr/l. Enegrivärdet Wh/g är inte lätt att veta utan kör default 4,85 Wh/g. Fick ingen leveransspecifikation när jag fick min bulkleverans.
Finner en del pellets i pannan.. tror det beror på mina "tester" med på och avstängning av strömmen etc. Är dock långt ifrån 200 pellets per dag.. snarare 20 pelletsar kanske. Återkommer om hur det ser ut om nån vecka.
Skriv svar