Mäta förbrukning!?

fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Mäta förbrukning!?

Inlägg av fisketorp »

Tjo!

fick pelletsbrännaren instalerad i tisdag,, skitnöjd värmer gott och beräknat så ska det vara mer än hälften så billigt som arab-värme =P

Nu så tänkte jag kika lite på vad jag förbrukar på dygnet vid denna kyla..

tänkte att man kan tvångs-köra skruven i 10min och väga innehållet.
sedan kopplar jag in en mätare som visar hur många min-sec som skruven varit i drift.

kruxet med det hela är att jag fick en alltför låg förbrukning typ 5kg/dygn och det var 10grader kallt inatt. iofs inget varmvatten då men ändå lååååååg förbrukning.

undrar vad jag gjort för fel.. typ hjälp eller förslag =P

10min körning = ca 3kg pellets
på ett dygn visade mätaren att skruven varit i drift ca 17min
alltså 3kgx6=18kg/h...18/60=0,3kg pellets/min och 0,3x17= 5,1kgPellets/dygn

något jag beräknat fel?
misstänker att mätaren inte registrerar skruvens starter ordentligt, men verkade fungera när jag övervakade

somsagt hjälp tack!! =P
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det är skruven från förråd till brännaren är dens transportförmåga starkt beroende av förrådets fyllningsgrad och lite beroende av pauser.

Om du har en brännare med internt "mini-förråd" och skruv (Janfire t.ex.) är detta förråd jämt fullt (förhoppningsvis) och mätar man då gångtid på den skruv blir det ganska rätt.

Jag har dock märkt att även där skiljer det beroende på pelletssort.

Sen tycker jag att du ska gå andra hållet: nolla drifttidsmätaren och se vad den står på efter 3-4 säckar (jag antar småsäck), sen vet du ett bra snitt som alltså varierar med olika pelletssorter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Re: Mäta förbrukning!?

Inlägg av Newlund »

Ger verkligen skruven bara 3 kg vid 10 min körning?
Verkar lite i mina öron. Min skruv ger betydligt mer.

Energiinnehållet brukar beräknas som 4800 kWh/ton vilket ger att din dygnsförbrukning skulle vara 25 kWh, vilket skulle motsvara ca 9000 kWh/år om det var vinter hela året.
Kan knappast stämma om du värmer huset med pellets.

Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Ger verkligen skruven bara 3 kg vid 10 min körning?
Verkar lite i mina öron. Min skruv ger betydligt mer.
Min ger 13 kg/tim alltså 2,2 kg på tio min ca.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Hmm skruven gav då 4,5kg - hink på ca 1,5kg= 3kg

kanske borde kontrolera så att vågen är funkis=P
eller köpa en ny digital...

nej tror inte brännaren har ett "intern" - föråd..
är av märket Rosslagsbränaren...

Hm lät som en bra ide med att nolla och mäta efter 2-3 säckar.. fast får vänta ett tag, fyllde förådet för att se hur länge det höll under dessa kyliga nätter...
Fyfan 25minus inatt.. men varmt och gott var det =P

på tal om vänta.. hur länge brukar ett fyllt föråd räcka för eran del?
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Har själv ett riktigt "hightech" sätt att mäta min förbrukning. Har ett streck på kanten på mitt förråd och varje söndag fyller jag på och ser hur många säckar som krävs för att komma upp till strecket, dvs ser hur många säckar som gått åt under veckan.

Obs! Detta sätt är inget för lekmän. Man måste minst ha ingengörexamen och 20 års erfarenhet..;-)

Ps mitt förråd räcker ca 3-4 veckor på vintern men varje söndag offrar jag 10 minuter och fyller på ca 5-7 st 16 kilossäckar för att kolla förbrukningen....
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Pocca skrev:Har själv ett riktigt "hightech" sätt att mäta min förbrukning. Har ett streck på kanten på mitt förråd och varje söndag fyller jag på och ser hur många säckar som krävs för att komma upp till strecket, dvs ser hur många säckar som gått åt under veckan.

Obs! Detta sätt är inget för lekmän. Man måste minst ha ingengörexamen och 20 års erfarenhet..;-)

Ps mitt förråd räcker ca 3-4 veckor på vintern men varje söndag offrar jag 10 minuter och fyller på ca 5-7 st 16 kilossäckar för att kolla förbrukningen....
Råkade facktist göra ett sådant streck igår, är varken utbildad eller kan stava men det gick :wink:

Hur många kubik/liter är dit föråd på om det varar 3-4v?
vill också ha stort föråd men får inte plats med för möe =P
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Fyller upp t gallret på mitt Mafa-mini, jämnar sen ut det så det blir struket mått, läser av varje söndag fm. Åtgång som minst 160 kg, som mest 208 kg, dvs 10-13 säck i veckan sen 18/12. Blev riktig vinter, så nu har den fått visa vad den går för.
Mvh Vatsug
ps fyller på varje eftermiddag, ibland 2, ibland 1 säck!
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

-> fisketorp

Har en varuvagn (den tåligare sorten med rejäla sidor) som jag klätt med spånskiva på insidan. Tror den rymmer ca 700 - 800 liter nånting. Men då jag skaffade pellets i höstas och vill ha koll på åtgången så blir det att fylla på varje söndagseftermiddag iallafall....
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Mäta förbrukning!?

Inlägg av mackez »

fisketorp skrev:Tjo!

fick pelletsbrännaren instalerad i tisdag,, skitnöjd värmer gott och beräknat så ska det vara mer än hälften så billigt som arab-värme =P

Nu så tänkte jag kika lite på vad jag förbrukar på dygnet vid denna kyla..

tänkte att man kan tvångs-köra skruven i 10min och väga innehållet.
sedan kopplar jag in en mätare som visar hur många min-sec som skruven varit i drift.

kruxet med det hela är att jag fick en alltför låg förbrukning typ 5kg/dygn och det var 10grader kallt inatt. iofs inget varmvatten då men ändå lååååååg förbrukning.

undrar vad jag gjort för fel.. typ hjälp eller förslag =P

10min körning = ca 3kg pellets
på ett dygn visade mätaren att skruven varit i drift ca 17min
alltså 3kgx6=18kg/h...18/60=0,3kg pellets/min och 0,3x17= 5,1kgPellets/dygn

något jag beräknat fel?
misstänker att mätaren inte registrerar skruvens starter ordentligt, men verkade fungera när jag övervakade

somsagt hjälp tack!! =P
Hmm räcker de 5kg/dygn för att värma huset då?
Låter ju helskummt. har du ingen elpatron som ligger och går så att brännaren inte jobbar?
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Re: Mäta förbrukning!?

Inlägg av fisketorp »

mackez skrev:
fisketorp skrev:Tjo!

fick pelletsbrännaren instalerad i tisdag,, skitnöjd värmer gott och beräknat så ska det vara mer än hälften så billigt som arab-värme =P

Nu så tänkte jag kika lite på vad jag förbrukar på dygnet vid denna kyla..

tänkte att man kan tvångs-köra skruven i 10min och väga innehållet.
sedan kopplar jag in en mätare som visar hur många min-sec som skruven varit i drift.

kruxet med det hela är att jag fick en alltför låg förbrukning typ 5kg/dygn och det var 10grader kallt inatt. iofs inget varmvatten då men ändå lååååååg förbrukning.

undrar vad jag gjort för fel.. typ hjälp eller förslag =P

10min körning = ca 3kg pellets
på ett dygn visade mätaren att skruven varit i drift ca 17min
alltså 3kgx6=18kg/h...18/60=0,3kg pellets/min och 0,3x17= 5,1kgPellets/dygn

något jag beräknat fel?
misstänker att mätaren inte registrerar skruvens starter ordentligt, men verkade fungera när jag övervakade

somsagt hjälp tack!! =P
Hmm räcker de 5kg/dygn för att värma huset då?
Låter ju helskummt. har du ingen elpatron som ligger och går så att brännaren inte jobbar?
/MA

Hade varit toppen ifall jag kunde säga Ja på den frågan=P

men nej tyvärr så går det åt mer.. skulle tror en 20kg/dygn eller lite mer..

kollat lite mer på El-mätaren jag kopplade in.. eftersom skruven startar och stoppar med korta intervaller typ 2sec.. så hinner inte mätaren registrera varje start samt hela tidsflödet som skruven är igång...

men hade det varit 5kg/dygn på 180m2 så hade jag varit överlycklig=P
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Pocca skrev:Har själv ett riktigt "hightech" sätt att mäta min förbrukning. Har ett streck på kanten på mitt förråd och varje söndag fyller jag på och ser hur många säckar som krävs för att komma upp till strecket, dvs ser hur många säckar som gått åt under veckan.
Obs! Detta sätt är inget för lekmän. Man måste minst ha ingengörexamen och 20 års erfarenhet..;-)
Jag har byggt en rymdraket för att lösa detta mänskliga problem. :lol:
Se: http://hem.bredband.net/b518246/pelletsmatare.htm
Var lite för svårt att göra "struket mått" i bulkförrådet så jag fick konsultera detta utmärkta forum istället.
Ca 190 kvm (sekelskifteshus, ej isolerat) och 37 kg/dygn i februari.

Hej hopp // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Etanolist skrev:
Pocca skrev:Har själv ett riktigt "hightech" sätt att mäta min förbrukning. Har ett streck på kanten på mitt förråd och varje söndag fyller jag på och ser hur många säckar som krävs för att komma upp till strecket, dvs ser hur många säckar som gått åt under veckan.
Obs! Detta sätt är inget för lekmän. Man måste minst ha ingengörexamen och 20 års erfarenhet..;-)
Jag har byggt en rymdraket för att lösa detta mänskliga problem. :lol:
Se: http://hem.bredband.net/b518246/pelletsmatare.htm
Var lite för svårt att göra "struket mått" i bulkförrådet så jag fick konsultera detta utmärkta forum istället.
Ca 190 kvm (sekelskifteshus, ej isolerat) och 37 kg/dygn i februari.

Hej hopp // Micke
Hej, var köpte du din cykeldator? Jag köpte en på biltema igår, men den kan inte räkna varv...endast varv/min...men det är ju ointressant
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

trevik: om du ställer hjulomkretsen till t.ex. 100cm kan du se att varje varv ger 1m "kört längd", kan du ställa den till 1000cm får du 10m per varv. Sedan kollar du på "kört distans" och kan läsa av det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan Thn
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 14:06

Inlägg av Håkan Thn »

Se upp så att ni får rätt sorts cykeldator! Det skall vara en med mikrobrytare i sensorn.
Sigma sport använder jag nu (samma som etanolist har), fungerar jättebra.

Hade en annan modell förut, där sensorn är en spole som känner av den lilla spänning som skapas när magneten passerar. Detta innebär felavläsning varje gång som magneten stannar nära sensorn (ganska ofta i mitt fall). Dessa kan också vara inställda på att bara registrera om det snurrar tillräckligt fort, och då får man inga registreringar alls på en pellets skruv...

Man kan testa vilken typ det är genom att lyssna på sensorn väldigt nära örat. Är det en mikrobrytare så hörs det ett litet klick när magneten kommer intill.
Skriv svar