Tja!
Vilket kanonforum!!
Kommer få en pelletsbrännare installerad nästa v (IWABO S1) i min Nibe City.
Är ännu väldigt färsk/okunnig om allt kring pellets och skulle bli tacksam för allahanda tips samt bli varnad för ev fällor.
Håller just nu som bäst på att smäcka ihop förrådet, blir ganska basic inledningsvis (pall+pallkragar o lite fall).
Några frågor som jag gärna ser att ni spekulerar kring:
Vad kostar pellets?
Skillnad mellan småsäck/bulk?
Varierar givetvis mellan olika lev. men vill ha ett ca pris så man inte blir lurad.
Är det stor skillnad på pellets o pellets? Vågar man köpa det billigaste? Finns det ngt "stabilt" kvalitetsmärke som man med säkerhet kan säga leverar bra pellets till hyggligt pris? Finns det riktig skitpellets eller är de bara olika bra?
Hur bra funkar det generellt sett? Skall man vara beredd på några driftstopp i månaden eller ett per år? Största anledning till stopp? Andra vanliga orsaker till att det stannar eller fungerar dåligt? Åtgärder eller kanske rent av ngt man kan göra i förebyggande syfte?
Övriga tips? Förråd? Sotning? Underhåll? Varning för?
Tack på förhand
Tips till färsking
Re: Tips till färsking
Blå text skriv av Manin och hoppas jag att det stämmer.
Så är bara att säga lycka till med din ny Iwabo och hoppas att allt ska fungera bra.
Så är bara att säga lycka till med din ny Iwabo och hoppas att allt ska fungera bra.

rogerio skrev:Tja!
Vilket kanonforum!!
Kommer få en pelletsbrännare installerad nästa v (IWABO S1) i min Nibe City.
Är ännu väldigt färsk/okunnig om allt kring pellets och skulle bli tacksam för allahanda tips samt bli varnad för ev fällor.
Håller just nu som bäst på att smäcka ihop förrådet, blir ganska basic inledningsvis (pall+pallkragar o lite fall).
Några frågor som jag gärna ser att ni spekulerar kring:
Vad kostar pellets? http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3206
Skillnad mellan småsäck/bulk? Att bära småsäckar eller inte att bära så är bulk dvs typ som oljetank.
Varierar givetvis mellan olika lev. men vill ha ett ca pris så man inte blir lurad.
Är det stor skillnad på pellets o pellets? Ja, alla som tillverkar är inte samma, sort pellets olika dag för dag och varifrån trä.
Vågar man köpa det billigaste? Ja endast svenska pellets, undviker okänd
Finns det ngt "stabilt" kvalitetsmärke som man med säkerhet kan säga leverar bra pellets till hyggligt pris? Jag tror det endast är Norsk pellets har svanmärken idag. Övriga pellets har jag inte sett eller hört.
Finns det riktig skitpellets eller är de bara olika bra? Ja finns skit. Det är upp till olika tillverkar varifrån trä kommer. Direkt flis från skog innebär mycket grus, rivning hus eller/och från fabrik återvinning.
Sågverk skrapar bort barr på stockar innebär finns mkt grus i. Vilken orsakad kan bli slagg.
Hur bra funkar det generellt sett? Skall man vara beredd på några driftstopp i månaden eller ett per år? Största anledning till stopp? Andra vanliga orsaker till att det stannar eller fungerar dåligt? Åtgärder eller kanske rent av ngt man kan göra i förebyggande syfte?
Beror på hur man sköter och hur bra installation har gjort, så skulle inte blir problem för mycket. Många som ofta problem vilka innebär att dom som själv installerat och petar på brännare eller den brännare inte funger bra med den gamla pannan eftersom dålig luftdragning.
Övriga tips? Förråd? Sotning? Underhåll? Varning för?
Jag tycker det bäst att kalla hit erfarent att justering.
Jag tycker är först att testa med en pall eller mindre antal säckar av olika pellets tillverkar. så vad som passar den Iwabo bäst. innan köper stort kvantitet eller bygg bulk.
Tack på förhand
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star