Försökskaniner är vi alla..

Skriv svar
tangaroa
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 19:04

Försökskaniner är vi alla..

Inlägg av tangaroa »

Oavsett vilket fabrikat på brännare vi valt så tycks vi vara försökskaniner. Med tanke på att tillverkarna tar åtminstone 3 ggr mer än skäligt för pelletsbrännarna så borde de fungera lika bekymmersfritt som oljebrännare. Elektroniken tycks vara den allra svagaste punkten, och en stor anledning till elektronikproblem tycks vara värme. Varför inte separera elektronik till en egen "låda" som skruvas upp på väggen med god marginal från brännaren och värmen. Jag har kört 2,5 år med pellets och förbrukat en matarskruv, två nya kretskort, en tändspiral, ett luftrör, en helt ny brännare (rubbet), allt detta + många gråa hår vid ideliga driftavbrott. Man undrar om vi lever på 2000-talet eller 1800-talet. DEt hade varit mycket bättre att våra bönder fått odla raps på varenda M2, raps som vi sedan kunde pressat oljan ur och eldat med.
Försökskaninen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan hålla med om att det finns en del märken som borde utveckla deras design en hel del, partisk som jag är vill jag dock påstå att andra har ett bra design med värme osv.

Sen är det kunder som "tar sig friheter", jag känner till ett exempel där en montör ringer och frågar hur mycket "dom där triacar" pallar. Svaret är att komponenten tål 10A men det han EGENTLIGEN skulle ha frågat var: "hur mycket får vi belasta utgången?".

Men han hör 10A, blir nöjd och bytar 3,15A säkringen mot en 6A då skruvmotorn går trögt liksom pumpmotorn! Resultatet är att komponenten blir så varm att lödningen smältar och komponenten halkar av!

Han skickar då tillbaka kretskortet och reklamerar det på garantin!?!?

Men det är ganska rätt att det finns en del "vilda västern" över pelletseldning, det är en del märken som försöker göra en del snabba klipp och de ger pelletseldning ett dåligt rykte.

Sen tror jag inte att det hade räckt att vi odlar mycket raps, jag är lite ego och tycker faktisk om en bit bröd lite då och då så lite annat bör vi ju odla.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

tangaroa:
Vilken brännare har du?
Jag hade hävt köpet och bytt märke om det hade krånglat så mycket...

Dessutom en fråga... Tror du att en brännare som kostar 18000 komplett går att sälja för 6000 och tillverkaren ändå gör förtjänst? Möjligtvis om det är nån från Kina, men en svensktillverkad brännare som säljs för 6000 och tillverkaren tjänar "skäligt" får nog fan göra ett hafsjobb utan någon som helst kvalitetskontroll...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Problem?????

Inlägg av Lunboy »

Har hört med min Pellx i 3 år och totalt ca. 32 ton pellets.

Jag har haft några driftstopp, samtliga på att jag inte orkat gå och fylla i några säckar 8)

Så det beror nog mycket på vad det är för skrammel man köpt.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Inlägg av Turbo »

Då är Pellex en lysande brännare med sin elektronik vid sidan om. Det finns ju en del som klagat på den på forumet.

Skönt att det inte bara är jag som uppskattar lite utveckling och innoativa lösningar.

(om tolv dagar installeras min Peelex, mmmmm.......)

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

DEt hade varit mycket bättre att våra bönder fått odla raps på varenda M2, raps som vi sedan kunde pressat oljan ur och eldat med.
Nja, det krävs mycket raps för att få tillräckligt med olja, om vi alla skulle elda med raps så vore det nog kört, en annan nackdel med raps är att du kan inte bara börja elda med rapsolja, det krävs någon form av förvärmning av pannan, normalt sett så brukar dom som använder raps starta upp pannan med vanlig villaolja och när pannan är varm så går den över till rapsolja.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Turbo skrev:Då är Pellex en lysande brännare med sin elektronik vid sidan om. Det finns ju en del som klagat på den på forumet.
Mvh Daniel
Pellx P20 har inte elektroniken vid sidan om. Det handlar nog snarare om att konstruktörerna har tänkt till på den punkten åtminstone. Min Pellx blir knappt ljummen och den har hängt med sen 2001. Däremot kan jag bara hålla med om att det är överpris vi har betalat för våra brännare om man tittar på vad de innehåller och hur "ointelligenta" de är, eller åtminstone var 2001. Något litet har kanske hänt på den fronten sen 2001.
Men hallå! Borde inte automatisk uraskning och automatisk omställning vid ändrad pelletskvalitet ingå på en brännare för närmare 20000 kr.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

När vi nu talar om grödor, så skulle jag inte ha något emot att elda med havre! Det är bara det att det området är ännu mer outvecklat än pelletseldning, tycker jag det verkar som! Man vill ju helst inte vara försökskanin!
Sedan är jag inte säker på att jag vet var jag ska göra av all aska som blir. Kanske kan den gå i retur till bonden man köpt havren av?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

System för automatisk uraskning är definitivt något som jag själv tycker borde dykt upp i större omfattning vid det här laget.

Kan dom ha de på vareviga jädra fjärrvärmecentral i form av en skruv å en liten container så....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar