aska kvar på roster
aska kvar på roster
Brukar ha en massa aska som ligger kvar på rostret, som en kaka, när jag askar ur pannan. Är detta normalt?
Jag trodde fläkten skulle blåsa bort den efter körning...

-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Kolla att brännaren är tät mot yttrebrännarrör. När jag hade haft isär min brännare en gång fick jag aska kvar på rostret och det visade sig att tätlisten mellan brännare och yttrebrännarrör hade lossnat. När jag fixat det så blev det som vanligt, nästan ingen aska kvar på rostret.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
Hej,
Jag får en del aska kvar på rostret men främst längst fram mot brännkammaren. Över tändelementet är det ganska så rent oftast.
Jag tycker det beror på hur noga man är att rengöra rostret, jag brukar ta en kniv och skrapa bort beläggningen som blir på det någongång ibland vilket gör att det inte fastnar så lätt. Annars hade jag samma problem då det inte blev riktigt tätt mellan panna och brännare efter en sotning.
//Klinga
Jag får en del aska kvar på rostret men främst längst fram mot brännkammaren. Över tändelementet är det ganska så rent oftast.
Jag tycker det beror på hur noga man är att rengöra rostret, jag brukar ta en kniv och skrapa bort beläggningen som blir på det någongång ibland vilket gör att det inte fastnar så lätt. Annars hade jag samma problem då det inte blev riktigt tätt mellan panna och brännare efter en sotning.
//Klinga
Viking Bio + CTC1100
Re: aska kvar på roster
Inte vad jag tycker är normal, men det skall egenligen inte finns kvar aska på rosten men framför rosten är normal ligger aska där. När brännare är klar så skall den avsvalning och sista minuter blås fulleffekt och sedan när den ska starta så blås med full effekt för att bort rest aska på rosteninnan innan lägg ny dosen.Danneman skrev:Brukar ha en massa aska som ligger kvar på rostret, som en kaka, när jag askar ur pannan. Är detta normalt?Jag trodde fläkten skulle blåsa bort den efter körning...
Men jag känner det till, själv har råkade ibland att det satt kaka klump på rosten eftersom pellets har skit med grus från pellets, så det smält till klump och fastna rosten, ju man inte rensa ju öka kaka efter varje körning grus smält ihop. Grus är tyngre än aska, därför fläkten tryck bort inte grus så stark.
Du är inte ensam om det, jag är med dig och bekrymde oxå.
Jag vill ha ren från pellets tillverkar utan barr som skit.
Har frågat några leverantör, men dom vill inte säger ärlig, utan näsum biobränsle är nog bättre och är mer ren än andra leverantör.
Eftersom min vän kör med pellxbrännare, så han har provat 4 olika pellets och till sist att Näsumpellets gör nästan inte slagg alls och är vit och fin med lika alla längd och jämn. Laxå är lite bra och okej, men absolut inte sydpellets och såbi blev mycket kakor säger han.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star