Golvlutning
Golvlutning
Hejsan
Någon som vet vilken minsta golvlutning man bör ha i ett bulkförråd, för att pelletsen ska glida fint ner i skruven?
Har det stor betydelse vilket material golvet har, e.g. spån, plywood, gipsskiva, plast?
Jag tänkte att skruven ska ligga nerfälld i golvet så att pelletsen kan glida rakt ner i skruven.
Thomas
Någon som vet vilken minsta golvlutning man bör ha i ett bulkförråd, för att pelletsen ska glida fint ner i skruven?
Har det stor betydelse vilket material golvet har, e.g. spån, plywood, gipsskiva, plast?
Jag tänkte att skruven ska ligga nerfälld i golvet så att pelletsen kan glida rakt ner i skruven.
Thomas
Så mycket så möjligt, det är flera trådar som har handlat om personer som haft problem med att pelletsen inte vill fall ner utan att det bildas grottor/gropar, så försök ha så mycket lutning så möjligt.
Spånskiva är usel vad det gäller friktionskoeffecient, plyfa bör väl vara det bästa.
Spånskiva är usel vad det gäller friktionskoeffecient, plyfa bör väl vara det bästa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har funderat på vibrator. ... till bulkförråd
Då jag tror at elmotor med obalans kanske inte ger rätt knuff.
Det finns ju bl.a. proffs grejor som ger någon form av luftkudde ?!
Om man har en kompressor, kanske ett par slaghammare fixerad på sidan av förrådet kan ge bra effekt, behövs ju en ventil som drar när skruven går. Ventil tro jag JULA har.
//P
Då jag tror at elmotor med obalans kanske inte ger rätt knuff.
Det finns ju bl.a. proffs grejor som ger någon form av luftkudde ?!
Om man har en kompressor, kanske ett par slaghammare fixerad på sidan av förrådet kan ge bra effekt, behövs ju en ventil som drar när skruven går. Ventil tro jag JULA har.
//P
Varför inte en sån här skruvad i botten på förådet och kopplad till hemmabionNRG skrev:Jag tror att en liten vibrator skulle göra susen. Skulle kunna göra nytta även i mitt veckomagasin där det lätt bildas en grop på 40 - 50 cm ner till skruven med branta kanter som faller samman då man stöter vid förrådet.
/NRG
http://www.atrendyhome.com/but2homtheat.html
Thermia Biomatic 20+
Buttkickern ser ju intressant ut, men då får man ju beställa två, en till förrådet och en till soffan. Tja, och så kanske en till sängen också då...
En grabb i en annan tråd påstår att han har lutning på 1:3 på en botten av formplyfa, och att det blir helt tomt i hans förråd. Men en lutning på 1:3 innebär endast 18 grader (ja, eller 72 beroende på vilket håll han menar). Bägge låter lika galet.
Thomas
En grabb i en annan tråd påstår att han har lutning på 1:3 på en botten av formplyfa, och att det blir helt tomt i hans förråd. Men en lutning på 1:3 innebär endast 18 grader (ja, eller 72 beroende på vilket håll han menar). Bägge låter lika galet.
Thomas
Nu glömde jag att mäta vinkeln när jag hade "lågnivå" i pelletsförrådet. Men rasvinkeln ligger kring 45º lite mer eller mindre beroende på hur mycket finmaterial som det finns i pelletsen.
Om man vill ha en bra glidyta i sitt förråd och bygger med spånskiva (som är billig) så kan man "klä" de sluttande ytorna med masonit. Den har klart mycket bättre "glid" än plywood.
Om man vill ha en bra glidyta i sitt förråd och bygger med spånskiva (som är billig) så kan man "klä" de sluttande ytorna med masonit. Den har klart mycket bättre "glid" än plywood.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack för tipsen.
Om allt ska funka smutt får man nog räkna med minst 45 graders golvlutning tror jag. Även om pelletsen glider vid lägre lutning, så är ju inte skruven öppen längs hela längden, utan bara vid tre hål. Så pellets kan ju stocka sig däremellan och bygga dessa gropar som det talas om. Så när det börjar sina måsta man nog ändå räkna med rasvinklarna.
Jag planerar att bygga ett förråd med lyftbart golv, så jag skippar nog vibrationsmetoden och ser till att kunna lyfta tillräckligt istället. Har sett att en del förspråkar fast golv och använda det som blir över som reserv. Men jag vill kunna tömma mitt förråd lite mer än så eftersom hela förrådet ändå inte blir mer än 6-7 m3.
Thomas
Om allt ska funka smutt får man nog räkna med minst 45 graders golvlutning tror jag. Även om pelletsen glider vid lägre lutning, så är ju inte skruven öppen längs hela längden, utan bara vid tre hål. Så pellets kan ju stocka sig däremellan och bygga dessa gropar som det talas om. Så när det börjar sina måsta man nog ändå räkna med rasvinklarna.
Jag planerar att bygga ett förråd med lyftbart golv, så jag skippar nog vibrationsmetoden och ser till att kunna lyfta tillräckligt istället. Har sett att en del förspråkar fast golv och använda det som blir över som reserv. Men jag vill kunna tömma mitt förråd lite mer än så eftersom hela förrådet ändå inte blir mer än 6-7 m3.
Thomas
Med "lyftbart"/vinklingsbart golv ställs nog lite krav på att man inte får ner pellets mellan fast och rörlig del på golvet. Annars måste man rengöra mellan dessa innan man fyller förrådet nästa gång. Och man "kör" ju inte alltid helt tomt i förrådet mellan fyllningarna.thomasx skrev: Jag planerar att bygga ett förråd med lyftbart golv, så jag skippar nog vibrationsmetoden och ser till att kunna lyfta tillräckligt istället. Har sett att en del förspråkar fast golv och använda det som blir över som reserv. Men jag vill kunna tömma mitt förråd lite mer än så eftersom hela förrådet ändå inte blir mer än 6-7 m3.
Thomas
Skulle nog ändå vilja påstå att det helt plana golvet utan rörliga golvdelar är att föredra, trots att man behöver göra några "skottningar".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Största risken att pelletsen ställer till något är nog om de fastnar mellan det rörliga golvet och de fasta väggarna så att det börjar kärva. Men jag tror inte det ska vara något probem, tänkte lägga tunna flexibla övergångar från golv till vägg just för att förhindra det.Med "lyftbart"/vinklingsbart golv ställs nog lite krav på att man inte får ner pellets mellan fast och rörlig del på golvet.
Ser fram emot en framtida funktionskommentar på hur det fungerade i verkligheten.thomasx skrev:Största risken att pelletsen ställer till något är nog om de fastnar mellan det rörliga golvet och de fasta väggarna så att det börjar kärva. Men jag tror inte det ska vara något probem, tänkte lägga tunna flexibla övergångar från golv till vägg just för att förhindra det.
Jag är tveksamt till funktionen.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Låt bottnen vara plan.
Lägg en skrapa på bottnen. Den ska ha formen av en kil, med den raka "ryggen" mot matarskruven och spetsen mot förrådets yttervägg.
Gör ett hål i ytterväggen, där kolvstången till en luftcylinder körs in, och skruvas fast i skrapan.
Kör cylindern fram och tillbaka när det närmar sig slutet, så rakar den ner pelletsen till skruven.
Stödskenor krävs vid sidan, för att undvika byrålådeeffekten.
Nackdelen med detta är att det kräver kompressor, men det går ju även att skruva skrapan ut och in, om man vill köra elektriskt.
Lägg en skrapa på bottnen. Den ska ha formen av en kil, med den raka "ryggen" mot matarskruven och spetsen mot förrådets yttervägg.
Gör ett hål i ytterväggen, där kolvstången till en luftcylinder körs in, och skruvas fast i skrapan.
Kör cylindern fram och tillbaka när det närmar sig slutet, så rakar den ner pelletsen till skruven.
Stödskenor krävs vid sidan, för att undvika byrålådeeffekten.
Nackdelen med detta är att det kräver kompressor, men det går ju även att skruva skrapan ut och in, om man vill köra elektriskt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jag kan inte riktigt se framför mig hur du menar. Inte alls, faktisktapersson850 skrev:Låt bottnen vara plan.
Lägg en skrapa på bottnen. Den ska ha formen av en kil, med den raka "ryggen" mot matarskruven och spetsen mot förrådets yttervägg.
Det låter som en intressant ide, men också som en som bjuder på många problem att lösa. Har du, eller har du sett, en sådan fungerande lösning i praktiken? Det får ju inte trilla ner pellets bakom kilen när den far fram genom förrådet, för då går det inte att dra tillbaka den igen. Det vill ju också till att det blir tätt vid genomföringen av cylinderstången, så att inte pellets kan kärva där. Likaså vid styrskenorna får pellets inte kunna kila fast sig.
Förklara gärna närmare, eller länka till bild om du har.
Mvh
Thomas