Pelletslucka till Nibe City
Pelletslucka till Nibe City
Någon med erfarenhet av Nibe City. Har fått en panna så jag ska kasta ut min gamla Klafreström-64+Viking9990 till våren. Tänkte skippa att köpa pelletslucka, istället använda oljeluckan. Har ni plockat bort stenarna på luckan+
?, byggt distans???
Lelle64
?, byggt distans???
Lelle64
-
- Lärjunge!
Brossan kör med Viking bio i nibe city. Tror han högg till stenarna så att de skulle passa runt det större brännarröret. Lite kruxigt för det är nog lätt att de spricker. Men det kanske finns nåt material att köpa som kan ersätta dem. Har du kollat vad en pelletslucka kostar? Om den inte är ruskigt dyr kanske det ändå är ett bättre alternativ med tanke på isolering, risk för tjuvluft mellan brännaren osv..
Det ska ju inte mörkas med att Nibe City är en ganska effektiv panna. Kräver visserligen mer skötsel än en ny panna anpassad för pellets, men priset blir ju oxå därefter...
Det ska ju inte mörkas med att Nibe City är en ganska effektiv panna. Kräver visserligen mer skötsel än en ny panna anpassad för pellets, men priset blir ju oxå därefter...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Vet inte vad "många spänn" är men t.ex. värmebaronen tar 2-3000 kronor (tror det var ca 2500) för en pelletslucka till deras pelletspannor.spliffan skrev:Håller med johan lite där.. tror inte det kostar så många spänn med en ny lucka..
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Jag har en Nibe city med växlare, fungerar utmärkt.Lelle64 skrev:Funkar det bra med varmvattnet förresten? Är lite skeptisk inför varmvattenväxlarnHar en elberedare som jag kanske behåller, eller???
Lelle64
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Någon som vet om det finns distansplåt att köpa till Niben och var isåfall?Söppen skrev:Det är ganska lätt att fixa till den befintliga luckan till brännaren. Jag använde sticksågen både till plåten och stenen, sen är det bara att svetsa eller skruva fast distansen (om man har en sån) på luckan.
Lelle64
-
- Prima virke
Helt klart fungerande kombination.
Sök det finns många trådar om detta här på forumet.
Tex denna http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1418&highlight=
Sök det finns många trådar om detta här på forumet.
Tex denna http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1418&highlight=
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal