Hel/halvautomatiska pelletspannor är det något att ha
Jag skulle vilja ha lite feedback på hur hel/halvautomatiska pannor fungerar i praktiken.
Typ Janfire Nohands
Viessmann
etc.
Vad får man för förbrukning?
Problem med sintring?
Håller de vad de lovar med askning sotning?
Kort och gott både för och nackdelar
Man vet ju inte hur länge min CTC total överlever
/Magnus
Typ Janfire Nohands
Viessmann
etc.
Vad får man för förbrukning?
Problem med sintring?
Håller de vad de lovar med askning sotning?
Kort och gott både för och nackdelar
Man vet ju inte hur länge min CTC total överlever
/Magnus
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Janfire NH (NoHands) är inte en panna, det är en brännare. Förbruket beror ju på storlek på hus, utetemp, isolering men mitt gamla hus (data i signatur) har i tiden mellan 2005-12-22 13:00 och 2006-02-09 01:00 haft ett snitt om 37,23Kg/dygn Laxå-pellets. Det kunne nog vara bättre men vi ha full värme i källaren då vi har TV-stuga + kontor där och det kostar en del att hålla den varm, är väl inte sådär himla mycket isolerat.
Nu kör jag den bruna Vestmarka och det går mindre åt i Kg/dygn.
Aska.....min panna är inte optimerat (man tar vad man har) så jag får väl aska för varje 1½-2T men jag har ingen sintring eller sånt.
Har man en panna med stort brännkammare (pelletspanna) kan man nog fint klara sig med att sotaren askar & sotar 2 gg/år men då jag utvecklar mjukvaran till just Janfire NH "kladdar" jag en del med den, kollar, testar osv. och om jag då redan är igång är det ju inget problem att tömma askan ut, måste ju kolla sintring, utseende osv. ändå.
Nu kör jag den bruna Vestmarka och det går mindre åt i Kg/dygn.
Aska.....min panna är inte optimerat (man tar vad man har) så jag får väl aska för varje 1½-2T men jag har ingen sintring eller sånt.
Har man en panna med stort brännkammare (pelletspanna) kan man nog fint klara sig med att sotaren askar & sotar 2 gg/år men då jag utvecklar mjukvaran till just Janfire NH "kladdar" jag en del med den, kollar, testar osv. och om jag då redan är igång är det ju inget problem att tömma askan ut, måste ju kolla sintring, utseende osv. ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har sedan april en Viessmannpanna i drift. Fungerat klanderfritt helt utan tillsyn så här långt.
Mvh Lauritz
Mvh Lauritz

Lauritz
120kvm och hel källare.
Viessmann med luftmatning från självbyggt bulkförråd om 9 kbm.
Acktank 500 liter
Solpaneler.
120kvm och hel källare.
Viessmann med luftmatning från självbyggt bulkförråd om 9 kbm.
Acktank 500 liter
Solpaneler.
Är viessman mfl moderna pannor energisnålare även sommartid när det bara körs för vv?.....Inte för att jag tycker det blir nåt dyrt med min gamling kör nu även sommartid
....Men dom modernare har väl bättre matning avkänning förbränning sommartid det vore en bra konkuransfördel ochså + att man inte behöver sota ur så ofta...
Eller körs det på den dyra elen på sommaren?
Mvh ronald

Eller körs det på den dyra elen på sommaren?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Viessmann
Jag har också en Viessmann och jag lägger inte mycket tid på den, askar ur ett par gånger per år och gör en större rengöring en gång per år inför eldningsäsongen annars så tuffar den bara på
Har tyvärr inte kollat hur mycket den drar under sommaren
Har tyvärr inte kollat hur mycket den drar under sommaren
Hur bra dom funkar har jag ingen uppfattning om men jag har försökt övertala mig själv att en "riktig" pelletspanna skulle vara fint men jag har inte lyckats, jag har svårt att se hur man får något speciellt användbart för alla pengarna.
Spaksotning: det är väl fint men det kostar ju också, det lilla jag sotar min panna stör inte mig det minsta så jag får inte ut något av det.
Mera utrymme för aska: nja, på sommaren har jag plats får två månader och på vintern för två veckor om det inte är skitkallt, så det lilla extrajobbet att aska ur pannan stör inte mig ett dugg.
Bättre verkningsgrad: Ja det är det säkert, men inte så att det motsvarar merkostnaden.
Det handlar nog mest om man är villig att betala pengarna för den extra bekvämlighet man får.
Spaksotning: det är väl fint men det kostar ju också, det lilla jag sotar min panna stör inte mig det minsta så jag får inte ut något av det.
Mera utrymme för aska: nja, på sommaren har jag plats får två månader och på vintern för två veckor om det inte är skitkallt, så det lilla extrajobbet att aska ur pannan stör inte mig ett dugg.
Bättre verkningsgrad: Ja det är det säkert, men inte så att det motsvarar merkostnaden.
Det handlar nog mest om man är villig att betala pengarna för den extra bekvämlighet man får.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det beror på vad man värderar här i livet. Gillar man att vara i pannrummet så ser jag ingen anledning att investera, men jag är väldigt nöjd kör 2 ton mellan tömningarna borstar av väggarna 1 gång i månaden mer jobb vill jag inte lägga har haft gammal oljepanna med litet askutrymme och allt merjobb det innebär.
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd