Drfterfarenhet NH brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dosan
Gallringsobjekt

Drfterfarenhet NH brännaren

Inlägg av Dosan »

Jag har nu kört ca 2 ton i min NH och Combifire.
Öppnade luckan och konstaterade att det hade blivit en hög med slagg som brännaren hade matat ut men i övrigt var det bara ett fint stoft i pannan.
Min bedömmning är att jag kan köra lika mycket till innan det är dags för en rengöring av pannan, i brännaren finns inget att rensa.
Kan tilägga att jag inte har haft något drifstopp ännu (kommer väl nu när jag skrivit detta) jag kör på 15kw och "drar i spaken" lite då och då tycker inte att det är lönt att sätta motor på spaken då jag går förbi pannan flera gånger om dagen
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag bytte från olje till NH i min CTC265B och har därför ingen erfarenhet av hur mycket aska osv som ryms i pannan. Då jag hade eldat 1200Kg pellets kollade jag och tömte då ut ca: 12L aska, inget slagg eller skit.

Den har kört som en klocka och nu kör jag den bruna vestmarka pellets och jag kan se ett lägre förbruk (Kg/dygn) vilket ju passar med att den har högre Wh/g och g/L.

I samband med pelletsbyte fick den köra driftstopp-tom (larmade 01:30 :-/) och jag askade då för att kunna jämföra vestmarka och laxå (askmängd, slagg osv).

Har kört klickfritt hela vägen förutom de stopp jag har orsakat själv...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dosan
Gallringsobjekt

Inlägg av Dosan »

Jaha så var det dags för första driftstoppet.
Kom ner till pannrummet och konstaterade att brännaren lyste ilsket rött.
FEL EXTERNSKRUV stod det i menyfönstret, vad fn nu då? funderade ett tag och hittade "felet" slut på pellets i alla tre intagshålen.
Skrapade ner pellets i intagshålen och tryckte på ON varpå texten Väntar på pellets kom upp, efter brännaren fått sin pellets askskrapade den och gick sedan igång.
Janfire Flex i en Combifire har bytt till NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Konstigt att den larmar för sånt.... ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar