Har en Thermia Biomatic 20+ där försäljaren hävdar att rökgasmätaren på denna modell alltid visar ca 30 grader för lite... comments! Hur som helst har jag en 10-11 meter insatsrör i skorstenen och rökgaserna ska väl ligga på en 65-70 grader en meter ovanför skorsten. Min mätare visar 120-130 grader när pannan går som bäst. shunten på läge 5, förinställd temp 80 grader. Jag bör väl försöka få upp tempen på rökgaserna för att slippa kondens?
mangan skrev:Har en Thermia Biomatic 20+ där försäljaren hävdar att rökgasmätaren på denna modell alltid visar ca 30 grader för lite... comments! Hur som helst har jag en 10-11 meter insatsrör i skorstenen och rökgaserna ska väl ligga på en 65-70 grader en meter ovanför skorsten. Min mätare visar 120-130 grader när pannan går som bäst. shunten på läge 5, förinställd temp 80 grader. Jag bör väl försöka få upp tempen på rökgaserna för att slippa kondens?
Insatsrör då borde det inte vara några problem med kondens. Största problemet har murade skorstenar. Dessutom så är inte röken/vattenångan så agressiv när vi kör med pellets, den saknar ju svavel så vi får ingen svavelsyra i skorstenen.
Vill man undvika rost i insatsröret så skall det fortfarande vara ånga i mynningen på röret dvs. >100 grader.
Vad har du hört om 65-70grader en meter ovan. Det var ett litet lustigt mått tycker jag.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten