Avstånd till bulk...

Skriv svar
Ojva
Ungskog

Avstånd till bulk...

Inlägg av Ojva »

Nyss flyttat till en villa med en Euronom BX panna, olja/el. Bränner nu upp oljan som fanns i tanken och sen säger mitt ekonomiska sinne mig att det är dags att byta uppvärmningsalternativ.

Kollat med en energikille och det ska tydligen inte vara några större problem med att använda pannan tillsammans med en framåtbrinnade brännare. Så det känns ju ganska bra. Lite sotning och så får man ju räkna med...

Nu till min fråga. Har ganska långt avstånd till vägen och om jag vill ha bulk så måste det bli ett utomhusförråd på baksidan av huset. Det innebär ca 40m från vägen. Det är väl tveksamt om bilarna har så långa slangar?
Går det att fixa någon form av förlängning så att man kan har själva anslutningen närmare och sen blåser det genom någon form av förlängningsrör in i förrådet? Någon som har en sån lösning och funkar det i så fall bra?

Några andra tips(förutom att bära småsäck från garaget :wink: )
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Det finns dom som har lagt extra rör från bulkförrådet till vägen.

kolla här tex.. Tror man till o med kan gräva ner röret om man nu vill det.. 8)

Edit: Glömde länken
:oops: http://www.mafa.se/ror.htm
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Ja, något sådant tänkte jag mig i så fall....men funkar det bra? Ingen ökad risk att pelletsen "slås" sönder?

Billigare och skonsamare än att släpa säckar från garaget, dessutom får man ju en hel del plats över till annat där också...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ojva skrev:Ja, något sådant tänkte jag mig i så fall....men funkar det bra? Ingen ökad risk att pelletsen "slås" sönder?

Billigare och skonsamare än att släpa säckar från garaget, dessutom får man ju en hel del plats över till annat där också...
Med rör går det bra.. Bulkbilarna kan blåsa 40 meter med slang oxå men då blir det nog mycket spån då slangen nöter mer än ett rör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar