Sotning
Sotning
Precis flyttat in i en 40-tals villa i Sthlm och insett att uppvärmningen som idag består av olja/elpatron inte känns särskilt ekonomiskt försvarsbar i framtiden. Funderar därför på pellets.
En liten fundering är då hur många gånger per år man behöver få sotat.
Känns som det bör vara med i kalkylen när man jämför med tex bergvärme eller luft/vatten.
Är det någon mer kostnad som man kanske förbiser när det gäller pellets?
En liten fundering är då hur många gånger per år man behöver få sotat.
Känns som det bör vara med i kalkylen när man jämför med tex bergvärme eller luft/vatten.
Är det någon mer kostnad som man kanske förbiser när det gäller pellets?
Det skiljer visst lite mellan olika län/kommuner, men det vanligaste verkar vara att sotaren tittar förbi två gånger om året, sen måste du givetvis göra lite jobb själv också, men jag antar att det var hur ofta sotaren behöver komma du undrade över.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Glöm inte brandskyddsinspektionen vart annat år, det är en kostnad som man inte kommer undan. Är bra mycket dyrare än vad en sotning kostar enligt vad jag har läst (ej haft någon själv ännu).
När det gäller hur ofta som det måste sotas enligt "lagen" så skall den informationen gå att finna hos kommunens hemsidor alternativt räddningstjänsten i kommunen. Hos mig är sotningsintervallet en gång om året.
När det gäller hur ofta som det måste sotas enligt "lagen" så skall den informationen gå att finna hos kommunens hemsidor alternativt räddningstjänsten i kommunen. Hos mig är sotningsintervallet en gång om året.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Brandskyddsinspektionen kommer man väl inte undan eftersom vi hur som helst eldar i braskamin. Den har de nyss gjort och det gick på runt 1000-lappen.
Ska kika runt lite och se om jag hittar någon info om hur det är i Sthlm med sotning när man eldar med pellets då. Hörde av någon att det kunde krävas sotning av skorsten upp till 6ggr/år....tyckte det lät lite mycket...
Ska kika runt lite och se om jag hittar någon info om hur det är i Sthlm med sotning när man eldar med pellets då. Hörde av någon att det kunde krävas sotning av skorsten upp till 6ggr/år....tyckte det lät lite mycket...
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Hos mig är det 3 ggr som gäller enl lokala stadgar. Den uppgiften du fått om 6ggr måste gälla större anläggningar än villapannor.Ojva skrev:Ska kika runt lite och se om jag hittar någon info om hur det är i Sthlm med sotning när man eldar med pellets då. Hörde av någon att det kunde krävas sotning av skorsten upp till 6ggr/år....tyckte det lät lite mycket...
EDIT Har fyllt i den fetstilade "3"an ovan som saknandes
Senast redigerad av Stugsittaren den mån 30 jan, 2006 14:46, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Hur många, sa du??Stugsittaren skrev:Hos mig är det ggr som gäller enl lokala stadgar. Den uppgiften du fått om 6ggr måste gälla större anläggningar än villapannor.Ojva skrev:Ska kika runt lite och se om jag hittar någon info om hur det är i Sthlm med sotning när man eldar med pellets då. Hörde av någon att det kunde krävas sotning av skorsten upp till 6ggr/år....tyckte det lät lite mycket...
Senast redigerad av Allan den mån 30 jan, 2006 22:13, redigerad totalt 2 gång.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Finns det krav på brandskyddsinspektion vid braskamin ? jag har haft min braskamin i 4 år och ännu har inget varit här på någon brandskyddsinspektionen...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Ringde sotaren nyss.
Ja sotas skall det göras 3 ggr om året sas det.
Sedan kom då det jag inte hade räknat med och det var provtrycking av skorsten. Hade lite synpunkter på det då jag har insatsrör (rostfritt) och när jag monterade den behövdes inga provtryckningar men nu..
Och jag bor i Stockholm.
Sedan kom då det jag inte hade räknat med och det var provtrycking av skorsten. Hade lite synpunkter på det då jag har insatsrör (rostfritt) och när jag monterade den behövdes inga provtryckningar men nu..
Och jag bor i Stockholm.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
350m2
Då tycker jag att du skall fråga sotaren en gång till vad som gäller...bearZ skrev:Ringde sotaren nyss.
Och jag bor i Stockholm.
Fråga också om han läst detta dokument http://www.brand.stockholm.se/cs-media/ ... m%2005.pdf som jag hittade via länkar från Stockholms kommuns hemsida.
Där det står att sotningsfristen för eldning med fasta bränslen typ pellets är 1 år. Lite skillnad på 3 ggr/år eller hur.
Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Vad är medeltempen i Sthlm tro?André skrev:Här sa sotaren att om medeltempen va över +5° så är det 1 gång/år med pellets..
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator