Måste man ha så hög rökgastemp??

Skriv svar
Henrik A
Späd planta

Måste man ha så hög rökgastemp??

Inlägg av Henrik A »

Hej,

om man har en skorsten med ett insatsrör som jag har, måste man då ha så hög rökgastemp? Om man monterar ett snö och regnskydd över skorstenen så hindrar man väl iallafall den mesta fukten "uppifrån". Fukten i rökgaserna påverkar ju inte skorstenen på grund av röret?

Om man jämför med att installera t.ex. berg eller jordvärme så borde ju det vara riktigt illa för skorstenen (som man i och för sig inte längre behöver då). Dock kan man ju ha ventilationskanaler som jag har i min skorsten.

Alltså: Måste man ha så höga rökgastemperaturer om man har ett insatsrör. Vilka nackdelar medför en låg temp i övrigt?

Tänkte sätta in en pelletsbrännare men på grund av pannans konstruktion med tuber finns en risk för låga temperaturer med en standardbrännare på 20kW. en större brännare kostar en rejäl slant till så jag är lite villrådig.

Tack för svar!

MVH
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Hej.

Jag har låga rökgastemperaturer från min panna (100 -140 grader) vilket gör att risken för kondens är stor.

Jag monterade en draglucka i rökröret som spär ut den "fuktiga" röken med torr pannrumsluft, samt att den ventilerar skorstenen även när brännaren inte går.
Inga problem med kondens i skorstenen efter denna åtgärd.

Bonus, iaf. hos mig är bättre förbränning och lägre pelletsförbrukning.

MVH FRippe
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

klarar ditt insats rör av kondenserande drift :?:
isådana fall kan du väl ha väldigt låg röktemp
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
mackez
Entusiast!
Kontakt:

Re: Måste man ha så hög rökgastemp??

Inlägg av mackez »

Henrik A skrev:Hej,

om man har en skorsten med ett insatsrör som jag har, måste man då ha så hög rökgastemp? Om man monterar ett snö och regnskydd över skorstenen så hindrar man väl iallafall den mesta fukten "uppifrån". Fukten i rökgaserna påverkar ju inte skorstenen på grund av röret?

Om man jämför med att installera t.ex. berg eller jordvärme så borde ju det vara riktigt illa för skorstenen (som man i och för sig inte längre behöver då). Dock kan man ju ha ventilationskanaler som jag har i min skorsten.

Alltså: Måste man ha så höga rökgastemperaturer om man har ett insatsrör. Vilka nackdelar medför en låg temp i övrigt?

Tänkte sätta in en pelletsbrännare men på grund av pannans konstruktion med tuber finns en risk för låga temperaturer med en standardbrännare på 20kW. en större brännare kostar en rejäl slant till så jag är lite villrådig.

Tack för svar!

MVH

Det finns massa åsikter angående detta .
Min sotare ansåg att det är inget problem med en låg rökgastemp pga den låga fukthalten i pelletsen. Han kör pellets själv och körde en rökgas temp nära 100grader! Men En skortsenshuv är nog ingen dum ide!
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med motdragslucka sänker man dagg punkten med 10 grader vilket gör att man bör klara sej om man har 55 grader 50 cm från toppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag har inte mätt i toppen av skorstenen, men enligt pannans inbyggda givare så ligger jag väl under 100 grader! :shock:
Och då min skorsten inte var tät så sitter där nu mer en rostfri slang. Jag har också motdragslucka, och har inte märkt av några problem.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Jag har inte mätt i toppen av skorstenen, men enligt pannans inbyggda givare så ligger jag väl under 100 grader!
Den inbyggda rökgasgivaren i Biomatic 20+ är skräp. I går kväll visade den 100 grader, när en riktig termometer visade 140 grader.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

per pellet skrev: Den inbyggda rökgasgivaren i Biomatic 20+ är skräp. I går kväll visade den 100 grader, när en riktig termometer visade 140 grader.
Det är nog inget fel på mätaren men den är känslig för sot.. Får inte bli mycke sot på den så vissar den en hel del för lite..

Är det pannansavgastemp mätare installatörerna ser på då dom justerar in pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

André skrev:
per pellet skrev: Den inbyggda rökgasgivaren i Biomatic 20+ är skräp. I går kväll visade den 100 grader, när en riktig termometer visade 140 grader.
Det är nog inget fel på mätaren men den är känslig för sot.. Får inte bli mycke sot på den så vissar den en hel del för lite..

Är det pannansavgastemp mätare installatörerna ser på då dom justerar in pannan??
Jo den är fullständigt kass och felplacerad.

flyttade givaren så nu visar den bara 30°c fel och då är den nysotad
Thermia Biomatic 20+
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Tyvärr har den visat minst 10 grader fel från dag ett (innan ev. sot).
Installatören tittade på rökgastempen i sitt analysinstrument, så det blev nog rätt.
Vid den senaste intrimningen vände vi täckplåten (ovanpå tuberna) upp och ner och lämnade en millimeterglipa.
På så sätt fick vi upp rökgastempen till 140-150 grader (från 110-120).
Det återstår dock att släpa sig upp på taket och undersöka om 140-150 grader är ok för skorstenstoppen, men det borde det vara.
Det är ungefär samma temp. som jag hade med oljepannan.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Nu har jag talat med två olika killar (för att kolla om uppfattningarna går isär) på samma firma (LandyVent) som båda säger att det för insatsrörets skull inte finns nån undre gräns för rökgastempen så länge man eldar pellets.

Det enda man ska kolla är att det inte blir så mycket kondens att det rinner ner i skorstenen och skadar pannan.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Frisse Frisén skrev:
Det enda man ska kolla är att det inte blir så mycket kondens att det rinner ner i skorstenen och skadar pannan.
Då måste man dränera skorsten innan pannan..
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Har man ett isolerat insatsrör har jag svårt å tro att kondensen blir kvar så länge om man har draglucka också, den borde torka ut.

Kvar kan väl med tiden bli lite "kristallina" saker som äter på materialet så fort det kommer till fukt och värme.

I t:ex rena stålrörspipor kan ju sånt bråka i skarvar m.m. skulle jag tro.

Pellets rökgasen innehåller väl inte så mycket syra och/eller alkaliska biprodukter har jag för mig ?. De är väl för den delen farligare för en murad pipa kanske. käkar fog så att säga.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Stefan.E
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Stefan.E »

Hej alla
Jag har också väldigt låg rökgastemp,ligger på 110 grader med nysotad panna och kanske ända uppe på 180 grader om jag väntar ett par veckor med sotningen.
Det är ju ganska bra att se utanpå om den behöver sotas,det syns direkt :lol:
Jag har också syrafast insatsrör i skorskenen.
Diom Vedpanna med omvänd förbränning.Pellx P21 brännare.Mafa veckoförråd.2.st 750 liters Acctankar.Motorshunt.
Skriv svar