Måste man ha så hög rökgastemp??
Måste man ha så hög rökgastemp??
Hej,
om man har en skorsten med ett insatsrör som jag har, måste man då ha så hög rökgastemp? Om man monterar ett snö och regnskydd över skorstenen så hindrar man väl iallafall den mesta fukten "uppifrån". Fukten i rökgaserna påverkar ju inte skorstenen på grund av röret?
Om man jämför med att installera t.ex. berg eller jordvärme så borde ju det vara riktigt illa för skorstenen (som man i och för sig inte längre behöver då). Dock kan man ju ha ventilationskanaler som jag har i min skorsten.
Alltså: Måste man ha så höga rökgastemperaturer om man har ett insatsrör. Vilka nackdelar medför en låg temp i övrigt?
Tänkte sätta in en pelletsbrännare men på grund av pannans konstruktion med tuber finns en risk för låga temperaturer med en standardbrännare på 20kW. en större brännare kostar en rejäl slant till så jag är lite villrådig.
Tack för svar!
MVH
om man har en skorsten med ett insatsrör som jag har, måste man då ha så hög rökgastemp? Om man monterar ett snö och regnskydd över skorstenen så hindrar man väl iallafall den mesta fukten "uppifrån". Fukten i rökgaserna påverkar ju inte skorstenen på grund av röret?
Om man jämför med att installera t.ex. berg eller jordvärme så borde ju det vara riktigt illa för skorstenen (som man i och för sig inte längre behöver då). Dock kan man ju ha ventilationskanaler som jag har i min skorsten.
Alltså: Måste man ha så höga rökgastemperaturer om man har ett insatsrör. Vilka nackdelar medför en låg temp i övrigt?
Tänkte sätta in en pelletsbrännare men på grund av pannans konstruktion med tuber finns en risk för låga temperaturer med en standardbrännare på 20kW. en större brännare kostar en rejäl slant till så jag är lite villrådig.
Tack för svar!
MVH
Hej.
Jag har låga rökgastemperaturer från min panna (100 -140 grader) vilket gör att risken för kondens är stor.
Jag monterade en draglucka i rökröret som spär ut den "fuktiga" röken med torr pannrumsluft, samt att den ventilerar skorstenen även när brännaren inte går.
Inga problem med kondens i skorstenen efter denna åtgärd.
Bonus, iaf. hos mig är bättre förbränning och lägre pelletsförbrukning.
MVH FRippe
Jag har låga rökgastemperaturer från min panna (100 -140 grader) vilket gör att risken för kondens är stor.
Jag monterade en draglucka i rökröret som spär ut den "fuktiga" röken med torr pannrumsluft, samt att den ventilerar skorstenen även när brännaren inte går.
Inga problem med kondens i skorstenen efter denna åtgärd.
Bonus, iaf. hos mig är bättre förbränning och lägre pelletsförbrukning.
MVH FRippe
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Re: Måste man ha så hög rökgastemp??
Henrik A skrev:Hej,
om man har en skorsten med ett insatsrör som jag har, måste man då ha så hög rökgastemp? Om man monterar ett snö och regnskydd över skorstenen så hindrar man väl iallafall den mesta fukten "uppifrån". Fukten i rökgaserna påverkar ju inte skorstenen på grund av röret?
Om man jämför med att installera t.ex. berg eller jordvärme så borde ju det vara riktigt illa för skorstenen (som man i och för sig inte längre behöver då). Dock kan man ju ha ventilationskanaler som jag har i min skorsten.
Alltså: Måste man ha så höga rökgastemperaturer om man har ett insatsrör. Vilka nackdelar medför en låg temp i övrigt?
Tänkte sätta in en pelletsbrännare men på grund av pannans konstruktion med tuber finns en risk för låga temperaturer med en standardbrännare på 20kW. en större brännare kostar en rejäl slant till så jag är lite villrådig.
Tack för svar!
MVH
Det finns massa åsikter angående detta .
Min sotare ansåg att det är inget problem med en låg rökgastemp pga den låga fukthalten i pelletsen. Han kör pellets själv och körde en rökgas temp nära 100grader! Men En skortsenshuv är nog ingen dum ide!
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
Jag har inte mätt i toppen av skorstenen, men enligt pannans inbyggda givare så ligger jag väl under 100 grader! 
Och då min skorsten inte var tät så sitter där nu mer en rostfri slang. Jag har också motdragslucka, och har inte märkt av några problem.

Och då min skorsten inte var tät så sitter där nu mer en rostfri slang. Jag har också motdragslucka, och har inte märkt av några problem.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
-
- Fröträd
- Inlägg: 74
- Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
- Ort: Järfälla
Den inbyggda rökgasgivaren i Biomatic 20+ är skräp. I går kväll visade den 100 grader, när en riktig termometer visade 140 grader.Jag har inte mätt i toppen av skorstenen, men enligt pannans inbyggda givare så ligger jag väl under 100 grader!
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Det är nog inget fel på mätaren men den är känslig för sot.. Får inte bli mycke sot på den så vissar den en hel del för lite..per pellet skrev: Den inbyggda rökgasgivaren i Biomatic 20+ är skräp. I går kväll visade den 100 grader, när en riktig termometer visade 140 grader.
Är det pannansavgastemp mätare installatörerna ser på då dom justerar in pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo den är fullständigt kass och felplacerad.André skrev:Det är nog inget fel på mätaren men den är känslig för sot.. Får inte bli mycke sot på den så vissar den en hel del för lite..per pellet skrev: Den inbyggda rökgasgivaren i Biomatic 20+ är skräp. I går kväll visade den 100 grader, när en riktig termometer visade 140 grader.
Är det pannansavgastemp mätare installatörerna ser på då dom justerar in pannan??
flyttade givaren så nu visar den bara 30°c fel och då är den nysotad
Thermia Biomatic 20+
-
- Fröträd
- Inlägg: 74
- Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
- Ort: Järfälla
Tyvärr har den visat minst 10 grader fel från dag ett (innan ev. sot).Det är nog inget fel på mätaren men den är känslig för sot.. Får inte bli mycke sot på den så vissar den en hel del för lite..
Är det pannansavgastemp mätare installatörerna ser på då dom justerar in pannan??
Installatören tittade på rökgastempen i sitt analysinstrument, så det blev nog rätt.
Vid den senaste intrimningen vände vi täckplåten (ovanpå tuberna) upp och ner och lämnade en millimeterglipa.
På så sätt fick vi upp rökgastempen till 140-150 grader (från 110-120).
Det återstår dock att släpa sig upp på taket och undersöka om 140-150 grader är ok för skorstenstoppen, men det borde det vara.
Det är ungefär samma temp. som jag hade med oljepannan.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Nu har jag talat med två olika killar (för att kolla om uppfattningarna går isär) på samma firma (LandyVent) som båda säger att det för insatsrörets skull inte finns nån undre gräns för rökgastempen så länge man eldar pellets.
Det enda man ska kolla är att det inte blir så mycket kondens att det rinner ner i skorstenen och skadar pannan.
Det enda man ska kolla är att det inte blir så mycket kondens att det rinner ner i skorstenen och skadar pannan.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Då måste man dränera skorsten innan pannan..Frisse Frisén skrev:
Det enda man ska kolla är att det inte blir så mycket kondens att det rinner ner i skorstenen och skadar pannan.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har man ett isolerat insatsrör har jag svårt å tro att kondensen blir kvar så länge om man har draglucka också, den borde torka ut.
Kvar kan väl med tiden bli lite "kristallina" saker som äter på materialet så fort det kommer till fukt och värme.
I t:ex rena stålrörspipor kan ju sånt bråka i skarvar m.m. skulle jag tro.
Pellets rökgasen innehåller väl inte så mycket syra och/eller alkaliska biprodukter har jag för mig ?. De är väl för den delen farligare för en murad pipa kanske. käkar fog så att säga.
Kvar kan väl med tiden bli lite "kristallina" saker som äter på materialet så fort det kommer till fukt och värme.
I t:ex rena stålrörspipor kan ju sånt bråka i skarvar m.m. skulle jag tro.
Pellets rökgasen innehåller väl inte så mycket syra och/eller alkaliska biprodukter har jag för mig ?. De är väl för den delen farligare för en murad pipa kanske. käkar fog så att säga.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hej alla
Jag har också väldigt låg rökgastemp,ligger på 110 grader med nysotad panna och kanske ända uppe på 180 grader om jag väntar ett par veckor med sotningen.
Det är ju ganska bra att se utanpå om den behöver sotas,det syns direkt
Jag har också syrafast insatsrör i skorskenen.
Jag har också väldigt låg rökgastemp,ligger på 110 grader med nysotad panna och kanske ända uppe på 180 grader om jag väntar ett par veckor med sotningen.
Det är ju ganska bra att se utanpå om den behöver sotas,det syns direkt

Jag har också syrafast insatsrör i skorskenen.
Diom Vedpanna med omvänd förbränning.Pellx P21 brännare.Mafa veckoförråd.2.st 750 liters Acctankar.Motorshunt.