Värmebaronen fråga (panna)

Skriv svar
Ingboper
Frö

Värmebaronen fråga (panna)

Inlägg av Ingboper »

Hej allihopa! :)
Ny på det här stället men kan säga att det går att hitta mycket matnyttigt här, men jag har inte lyckats hitta det jag söker för tillfället.

Syrran har tröttnat på att betala oljeräkningarna och undrade om jag kunde göra något åt det. Hon är ensamstående med två tonåringar så pengarna finns ju inte i överflöd för att göra nyinvesteringar med om man säger så. Så jag får försöka lösa problemet med ganska låg budget.

Det största problemet är att pannan hon har är en Värmebaronen Duomax Olja/el med den löjligt lilla luckan nere vid oljebrännaren. :roll:

Brännkammaren innanför borde funka ganska ok även med pellets även om askförrådet naturligtvis kommer att bli litet, troligtvis med uraskning en gång i veckan, men det går ju att leva med.

Jag vet att det finns några brännare som klara låg luckhöjd (mindre är 10cm) tex, Biona, PellEco 2000, Junsele, och Roslagsbrännaren mot pristillägg och kanske någon till.

Pga av den ekonomiska situationen så faller det sej naturligt att kolla begagnat och det går ju att hitta en och annan men naturligtvis ingen som passar i hålet. Storleken har ju faktiskt betydelse ibland. :P

Så nu kommer jag till frågan. Är det någon som vet om Värmebaronen Duomax är vattenmantlad i framkant mellan luckorna?
Jag höll på att kolla lite utan att skruva sönder något men det var svårt att se. Det verkar dock som att vattenmantlingen bara är baktill nere vid brännkammaren. Över "taket" på brännkammaren är den naturligtvis vattenmantlad även i framkant för där uppe sitter ju även elpatronerna monterade.
Det borde rimligtvis bara vara att sätta i kapen och göra en större lucköppning och svetsa i en ny ram för brännaren.

Vore tacksam om någon som har sett en sådan panna i avklätt skick kunde svara. Det är ju lite taskigt att skruva sönder hennes panna bara för att "titta" när det är 10 minus och snålblåst. :P
Värmebaronen Triomax UE -99
Viking Bio -03
Förråd av plyfa ca 1500kg
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Varför inte ringa tillverkaren och fråga?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ingboper
Frö

Inlägg av Ingboper »

Hmm, tja, efter snart tre säsonger med Värmebaronens dåliga pellets brännare som krånglar konstant så är jag inte så imponerad av herrarna där nere i söder.

Förmodligen så skulle dom idiotförklara mej för att jag skulle sätta kapen i något så fulländat som en av deras pannor, det vore antagligen som att vända korset upp och ner vid altaret i kyrkan!

Dom har ju alldrig gjort någonting som inte fungerar eller behöver förbättras.... :roll:

Så tack, men nej tack till förslaget, jag har fått nog av dom.
Värmebaronen Triomax UE -99
Viking Bio -03
Förråd av plyfa ca 1500kg
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Undrar. Duomax oljelucka kan den inte göra större hål till 130 mm diameter?
kanske inte få plats med ... där underpå brännrör är för nära till botten i brännstad? Om det är avstånd minst 5 cm skulle inte va problem, men har den stenplattor i brännstad så kan väl ta bort, för sten tjock är väl nån cm, men kanske inte bra?

Sen hur stor mått har den inom brännstad så avgör. Vikingbio´s enlig ska vara minst 5 cm från brännröret båda ovan och under. Djup måste va minst 15 cm.

Har Duomax minst mått i brännstad 224 + 150 = 375mm djup och 129+50+50= 229mm höjd och bredd då borde den väl funger eller hur.
Annars ring och prata med Värmebaronen, dom borde vet om det.
Bild
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Dick
Prima virke

Inlägg av Dick »

Hej.
Har förstått att du (Ingboper) har denna kombination. Jag har själv kommit över en Triomax, vilken jag tänker installera så småningom. Jag kommer att elda med ved och tänkte komplettera med en Viking Bio (lokale rörkrökaren repr Värmebaronen) att användas de dagar när jag inte är hemma.
-Är nyfiken på hur du installerat brännaren och vilka erfarenheter du har. Jag har installerat en Viking Bio i en annan föreningsanläggning och där fungerar den nu (efter en hel del igångkörningsproblem) alldeles utmärkt.
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Skriv svar