Vad har ni för gångtider ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Vad har ni för gångtider ?

Inlägg av vatsug »

Halloj, har haft en installatör här för att finjustera brännaren. Nu går tempen upp till ca 62 grader, sen går den över i högeffekt (modulerande) sen går den på högeffekt i ca 25 min till, avslag vid 78 grader. Förut gick den upp till ca 70 grader, vid låeffekt, innan den gick över i högeffekt, vid samma framledningstemp ca 35 grader -6 ute. Det ska ju vara bra med långa gångtider, men varför? Själva gångtiden blir ca 50 minuter, från låga till avslag. Verkar som effekten är lägre nu ? Hur har ni andra det ?
Tacksam för svar.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nu har jag ju inte samma panna som dig, och bor något längre söder ut, men ändå..

Idag med cirka -4 grader ute, så ligger jag och kör ut max 50 gradigt (begränsat på CBJ:n) på min enrörsslinga.

Brännaren går då mellan cirka 72 och 80 grader.
Jag kör den på modulerande effekt, och idag har den inte behövt använda högläget vad jag har kunnat konstatera. Det vill säga att hela temperaturhöjningen går på under 20 minuter.

Lite mer fakta säger att vi har 110 m2 ganska dåligt isolerat hus från -68, med 110 m2 källare (som dock mest värms med spillvärme och kamin). Dessutom 40m2 varmgarage via kulvert.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hos mig har jag installt på modulerande och har 30 minuter startfördröjning.
Dvs så här brännare stopp vid 80ºC och sjunkar till 72ºC så slår det fördröjning (blinkar grön lampan) och vänta i 30 minuter så har den sjunkit ända till omkring 60-65ºC då starta det.
Beror på hur kallt är det ute och använda hur mkt varmtapp.
Jag tycker det här är bättre med startfördröjning, så har pellets hunnit förbränning riktig och en lite längre tid. Då mindre aska.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Ringde värmebaronen o frågade om gångtiden,den var ok tyckte han,det var bra med långa gångtider. Man kanske omedvetet gör jämförelse med oljebrännaren, som snabbt gick upp i temp.
Skulle va kul att höra andra CTC 1100-1200 användare vad ni har för erfarenhet av gångtider, rökgastemperaturer mm.
Hör gärna av er.
Hälsn Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar