CTC 171, vilken brännare??

Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Hej, ställer nu en fråga åt min far.

Han har en CTC 171 från -74, och gör av med cirka 1 kubik olja per år, han har en luft/luft pump också.

Nu vill han sätta in en pelletsbrännare istället, han funderar på en pellxbrännare. Är det ett bra val eller vad säger ni?

Vad kan han räkna med för förbrukning på ett år, detta beror väl på verkningsgraden i denna pannan, är det någon som vet?

Har någon erfarenheter om pelletseldning i denna panna?

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: CTC 171, vilken brännare??

Inlägg av André »

Turbo skrev:Hej, ställer nu en fråga åt min far.

Han har en CTC 171 från -74, och gör av med cirka 1 kubik olja per år, han har en luft/luft pump också.

Nu vill han sätta in en pelletsbrännare istället, han funderar på en pellxbrännare. Är det ett bra val eller vad säger ni?

Vad kan han räkna med för förbrukning på ett år, detta beror väl på verkningsgraden i denna pannan, är det någon som vet?

Mvh Daniel
Här finns test med ctc 171 http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Årsverkningsgraden ligger mellen 66-73% beroende på brännare.. Gör han av med 1 m3 olja idag så kan han räkna med drygt 2 ton pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf
Prima virke

Re: CTC 171, vilken brännare??

Inlägg av Ulf »

Turbo skrev:Hej, ställer nu en fråga åt min far.

Har någon erfarenheter om pelletseldning i denna panna?

Mvh Daniel
Hej !
Jag kör en Thermia Bequem 15D i min ctc 171 från 1984.Det funkar väldigt bra, både driftsäker och " underhållssnål". Iallafall min är bäst att tilläga.Finns nog fler brännare som passar bra. Lycka till.
MVH Ulf.
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Är alltså en uppåtbrinnande mer lämplig än en framåtbrinnande?

Mvh Daniel
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Turbo skrev:Är alltså en uppåtbrinnande mer lämplig än en framåtbrinnande?

Mvh Daniel
Enligt test ja.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag har satt EcoTec i fyra CTC171 och de fungerar finfint ihop med den pannan. Användarna kör enligt uppgift mellan två och tre veckor utan uraskning/sotning.
Viktigt är förstås att baffelplåten sitter i pannan, men om originalplåten saknas är det enkelt att skära till en ny.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Backabäckarn
Späd planta

Inlägg av Backabäckarn »

Varför inte en Viking BIO?
Funkar bra i min panna från -64.
CTC 171B - 64 med Viking Bio och 150 grader avgastemp
1 1/2 plans liggtimmerkåk från 1800-kallt på 180 m2, 2 säck/dygn vid -5
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Hur bra verkar verkningsgraden vara med VikingBio, Barkabäckarn?

Hur mycket pellets gör du av med, vad gjorde du av med tidigare?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Ducken
Frö
Kontakt:

Inlägg av Ducken »

Hej!

Jag kör en Ecotec brännare i min 171:a från -68. Fungerar bra. Gjorde slut på 800kg pellets i december. Jag tycker dock att jag har lite för hög rökgastemp. Den maxar på ca 250grader.
Det där med baffelplåt lät intressant. Är det meningen att det skall sitta en baffel plåt i 171:an? Var skall den sitta i så fall?

/Anders
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Är det något liknande som den baffelplåt som satt i min CTC 266B från 1972? Jag vet inte hur en 171 ser ut, riktigt.

Nä, nu hittade jag en bild på en 171.
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... ns_exempel
Min 266 är istället väldigt lik den 265 som också finns på bild på samma sida.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ulf
Prima virke

Inlägg av Ulf »

Ducken skrev:Hej!

Jag kör en Ecotec brännare i min 171:a från -68. Fungerar bra. Gjorde slut på 800kg pellets i december. Jag tycker dock att jag har lite för hög rökgastemp. Den maxar på ca 250grader.
Det där med baffelplåt lät intressant. Är det meningen att det skall sitta en baffel plåt i 171:an? Var skall den sitta i så fall?

/Anders
Hej!
Min baffel plåt sitter direkt innanför vedluckan,det är nog enkelt att bocka till en egen. Annars finns dom nog att köpa som reservdel. Jag använde min redan under oljeeldningstiden. Ihop med något nedställd effekt+ baffelplåt+motdragslucka får man hysade rökgastemperaturer.
MVH Ulf
CTC 171+ THERMIA BEQUEM 15D
Ducken
Frö
Kontakt:

Inlägg av Ducken »

När jag kikade lite närmare i pannan så fanns det ju faktiskt fästen för baffel plåt i samma höjd som vedluckan. Jag skar till en plåt och la mellan dessa fästen och luckan. Fick ner rökgastemperaturen frå 250 till 210. Inte dumt alls :D
Panna: CTC 171 -68 Brännare: EcoTec A4
Halmstad - Simlångsdalen
Kungälv
Frö

Inlägg av Kungälv »

Kör med torsby min-brännaren i min 171b,funkar bra.Enda nackdelen med pannan är att det är lite dåligt med plats för askan så jag askar ur varje vecka så här års.Fördelen med Torsbybrännaren är lågt pris.
Söppen
Gallringsobjekt

Inlägg av Söppen »

Har en kompis som har ctc171 med Thermia Bequem 15D. Det sitter en spak på pannan som reglerar något spjäll. Vad är det för spjäll? och hur har ni andra ställt det?
Håkan S
Lärjunge!

CTC 171 B

Inlägg av Håkan S »

Har en kompis som har ctc171 med Thermia Bequem 15D. Det sitter en spak på pannan som reglerar något spjäll. Vad är det för spjäll? Det är helt enkelt splället som inskutet helt stänger rökgången.Jag kör med det nästan helt utdraget alltså öppet men det bestämms ju vid mätningarna av rökgastemp och undertrych vid injusteringen av brännaren.
Skriv svar