Någon annan som känner igen problemet med att optovakten sotar igen med regelbundna mellanrum.
Får alltid göra rent denna i samband med uraskning av pannan.
Tips, någon
Hur gammal brännare har du ?
På de äldre finns inget 3mm hål i underkant av optovaktsröret.
Det avhjälper det mesta problemen med sotig optovakt, då det tar in lite luft som sugs genom optovaktsröret och ventilerar ut röken som samlas i röret annars.
På A3 av nyare modell kan den också sota igen, men då beror det oftast pga av dåligt drag i pannan och dåligt sotade rökgasvägar, eller felisntälld brännare.
Kolla om hålet finns på undersidan av optovaksröret, under kåpan.
Kolla även brännarens täthet mot anslutningsplåten.
Brännaren är från -01-02, vad jag vet, utan 3mm hål.
Har efter bästa förmåga försökt göra pannan festät m avgaspasta och högtemp silikon, packningen mot anslutningsplåten är fin, borde ej vara orsak.
Har inte mätt draget i skorsten men har svårt att tro det skulle vara dåligt, har aldrig haft problem med inrykning eller att sot o aska blåser in i pannrummet vid sotning och likn.
MatsH, hur kan jag kontrollera om brännaren är felinställd?
Exakt var på optovaktsröret sitter 3mm hålet, mått?
Roger, under tiden, prova ugnsrent, funkar perfa !
Har aldrig varit med om att optovakten sotat igen. Min A3-brännare är installerad i juli -04. Skall försöka kolla vid nästa askning var/om det sitter ett litet hål.
Tror att jag har rengjort glaset till optovakten 1 gång under snart 8 driftsår.
Däremot så får man rengöra öppningen på röret som optovakten sitter i. Eftersom där samlas det en del sot och flygaska.
Hur nära rör mynningen sitter era optovakter eftersom de sotar igen så snabbt? Har för mig att min sitter ca 4-5 cm in i röret, skall kolla nästa gång jag sotar.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kollade optoröret idag. Det sticker 9.5 cm ut från "dockningsplåten" och 1 cm in i pannan från "plåten". Hålet verkar vara 2-3 mm och sitter på undersidan ca 2.5 cm ut från "plåten".
Får ibland lite aska i röret som lätt sugs bort med asksug men inget sot på vakten.
Har numer ett ett 2,5mm hål i röret där optovakten sitter, har kört med detta i 14 dagar. Sotade ur igår och kontrollerade givetvis sotbeläggningen på optovakten.
Verkar som det lilla hålet gjorde hela skillnaden, optovakten var glasklar.
Tackar för hjälpen