Går det att ändra så att effektläget "låg" går in tidigare när man kör difftank?
Nix o de tycker jag är en stor miss i programvaran..Becker skrev:
Går det att ändra så att effektläget "låg" går in tidigare när man kör difftank?
Jag har inte kollat med stoppurAndré skrev: Hur ser driftstiden ut hög resp låg med tempdiff 20° för dej Becker??
Innan jag "stängde av" min difftank så hade jag hög: 279h och låg: 50hAndré skrev: Jag tänkte om du går in i brännarens meny o kollar driftstid hög resp låg..
Där har jag hög 639 h o låg 30 h o de är sedan 2 juni -05..
mmmm å de är detta som skulle gå att justera (tempdiff) annars försvinner nyttan med modulerande driften då brännaren ska gå på lägsta möjliga effekt..Fishermansfriend skrev:Tjena!!!
Skruvhastigheten på hög läget kan ju sänkas till 50% ifall man inte behöver så hög effekt.
Annars kan man ställa in samma värden på både hög o låg, så spelar det ju ingen roll vilket läge brännaren står i.
// Fishermansfriend.
Tidigare inlägg gäller ni som kör mot panna...Fishermansfriend skrev:Tjena Andre!
Vilka inställningar har du på brännaren när det gäller matning o luft på dina 3 lägen???
Det blir lite lättare att förstå ditt resonemang om man ser siffrorna...
// Fishermansfriend.
På sommaren minskar draget (då temp skillnaden minskar )och därmed minskar luftflödet igenom pannan. Öka fläkten minskar påverkan av dragminskningenAndré skrev:Tidigare inlägg gäller ni som kör mot panna...Fishermansfriend skrev:Tjena Andre!
Vilka inställningar har du på brännaren när det gäller matning o luft på dina 3 lägen???
Det blir lite lättare att förstå ditt resonemang om man ser siffrorna...
// Fishermansfriend.![]()
Jag kör hög matning 67% fläkt vinter 31% sommar 32%
Låg o min används inte då jag kör mot acktank..
Jag såg att pannan började sota lite i vår/sommras så jag ökade fläkten 1% fram tills kylan kom så sänkte jag igen.. Har skrivit om de i nån tråd tidigare men har ingen riktig förklaring varför de blir så här..![]()
Kör med samma pellets från leveransen i slutet på mars -05 så de är då inte de heller.. Måste ha med luftfuktigheten att göra..
Hur kan draget bli mindre då motdragsluckan står 1-2 cm uppe både på vintern o sommaren..ctctotal skrev:
På sommaren minskar draget (då temp skillnaden minskar )och därmed minskar luftflödet igenom pannan. Öka fläkten minskar påverkan av dragminskningen
Motdragslucka påverkar nog bara stora förändringar, typ när det blåser mycket och du får ejektorverkan vid skorstensöppningen med mycket lågt tryck i skorstenen, dvs mycket drag.André skrev:Hur kan draget bli mindre då motdragsluckan står 1-2 cm uppe både på vintern o sommaren..ctctotal skrev:
På sommaren minskar draget (då temp skillnaden minskar )och därmed minskar luftflödet igenom pannan. Öka fläkten minskar påverkan av dragminskningen![]()
Borde inte draget bli samma då??
Annars är det väl ingen mening med draglucka om draget skiljer beroende på temp ändå..
Motdragslucka påverkar nog bara stora förändringar, typ när det blåser mycket och du får ejektorverkan vid skorstensöppningen med mycket lågt tryck i skorstenen, dvs mycket drag.André skrev:Hur kan draget bli mindre då motdragsluckan står 1-2 cm uppe både på vintern o sommaren..ctctotal skrev:
På sommaren minskar draget (då temp skillnaden minskar )och därmed minskar luftflödet igenom pannan. Öka fläkten minskar påverkan av dragminskningen![]()
Borde inte draget bli samma då??
Annars är det väl ingen mening med draglucka om draget skiljer beroende på temp ändå..
Den höll sej då innom 0,5 pa då den justerades så den va rätt känslig..ctctotal skrev:
Motdragslucka påverkar nog bara stora förändringar, typ när det blåser mycket och du får ejektorverkan vid skorstensöppningen med mycket lågt tryck i skorstenen, dvs mycket drag.
Den lilla skillnaden temp.en gör påverkar nog inte av motdragsluckan hur känslig är den. Stäng luckan på sommaren?! för ökat drag