Biomatic - Kör Ni difftank?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Becker
Energiprofet!

Biomatic - Kör Ni difftank?

Inlägg av Becker »

Ni som har Biomatic kör Ni med difftank eller ej? Jag har kört med en difftank på 20 grader för att få längre gångtid på brännaren, men nu när det blev lite kallare så har jag provat köra utan difftank. Jag kan nog tycka att förbrukningen är högre nu :?
Går det att ändra så att effektläget "låg" går in tidigare när man kör difftank?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Biomatic - Kör Ni difftank?

Inlägg av André »

Becker skrev:
Går det att ändra så att effektläget "låg" går in tidigare när man kör difftank?
Nix o de tycker jag är en stor miss i programvaran.. :(
Om de hade varit ställbart så de gick ha på t.ex 5-10° istället för 2° hade varit önskvärt..

Hur ser driftstiden ut hög resp låg med tempdiff 20° för dej Becker??

Det är därför jag tycker att hög läget ska ställas ner till låg inställningarna på sommaren för längre gångtider..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Re: Biomatic - Kör Ni difftank?

Inlägg av Becker »

André skrev: Hur ser driftstiden ut hög resp låg med tempdiff 20° för dej Becker??
Jag har inte kollat med stoppur :) men när pannan har sjunkit 20° så startar den direkt i läge hög och går så ända tills pannan har kommit upp i börvärdet(!) :shock: och ligger där bara en kort stund för att sedan slå av. Alltså blir gångtiden i läget låg nästan obefinntlig :( :shock:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som för mej då.. Nu spelar de mindre roll då jag kör mot acktank..

Jag tänkte om du går in i brännarens meny o kollar driftstid hög resp låg..
Där har jag hög 639 h o låg 30 h o de är sedan 2 juni -05..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

André skrev: Jag tänkte om du går in i brännarens meny o kollar driftstid hög resp låg..
Där har jag hög 639 h o låg 30 h o de är sedan 2 juni -05..
Innan jag "stängde av" min difftank så hade jag hög: 279h och låg: 50h
Då kördes ju pannan ett okänt antal timmar i början med "normal" drift- utan difftank...

Nu har jag skifftat tillbaka till att kör 20° hystres, det har ju blivit så varmt ute! :shock:
Med normaldrift så gick ju pannan endast några få minuter på låg effekt innan börvärdet var upp nått. Många start o stopp blev det...

Men åter till saken! Hur gör Ni som har biomatic? Kör ni med eller utan diff, nu när det är(?? borde vara...) kallt?? :?
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Inlägg av Fishermansfriend »

Tjena!!!

Det här med att vilja köra i låg läget med diff tank är väldigt enkelt....

Skruvhastigheten på hög läget kan ju sänkas till 50% ifall man inte behöver så hög effekt.

Annars kan man ställa in samma värden på både hög o låg, så spelar det ju ingen roll vilket läge brännaren står i.

Jag har inte testat det, men det kan ju hända att man får andra tider (el tempvärden) ifall man aktiverar min läget...

Nån som provat????

// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
Årsförbrukning. ca 4ton. 183m2 enplanshus.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fishermansfriend skrev:Tjena!!!

Skruvhastigheten på hög läget kan ju sänkas till 50% ifall man inte behöver så hög effekt.

Annars kan man ställa in samma värden på både hög o låg, så spelar det ju ingen roll vilket läge brännaren står i.

// Fishermansfriend.
mmmm å de är detta som skulle gå att justera (tempdiff) annars försvinner nyttan med modulerande driften då brännaren ska gå på lägsta möjliga effekt.. :roll:

Som det är nu så går den istort sätt på endast hög effekt med korta gångtider som följd.. Så det är nog tempdiff off med underhållsglöd på vinter o sommaren ställa ner hög läget till låg/min inställningen o tempdiff 30-40° som jag skrivit om tidigare..
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Tjena Andre!

Vilka inställningar har du på brännaren när det gäller matning o luft på dina 3 lägen???

Det blir lite lättare att förstå ditt resonemang om man ser siffrorna...

Jag har lagt in alla mina värden i en excel fil som t.ex jag har mailat till Patrik.

Jag o han hade nästan samma panna innan...

// Fishermansfriend.
Biomatic 20 panna, Bequem 15f brännare. Bulkförråd ca 7ton = 11.5m3 Acktank 500L.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fishermansfriend skrev:Tjena Andre!

Vilka inställningar har du på brännaren när det gäller matning o luft på dina 3 lägen???

// Fishermansfriend.
Tidigare inlägg gäller ni som kör mot panna... :wink:

Jag kör hög matning 67% fläkt vinter 31% sommar 32%
Låg o min används inte då jag kör mot acktank..

Jag såg att pannan började sota lite i vår/sommras så jag ökade fläkten 1% fram tills kylan kom så sänkte jag igen.. Har skrivit om de i nån tråd tidigare men har ingen riktig förklaring varför de blir så här.. :?
Kör med samma pellets från leveransen i slutet på mars -05 så de är då inte de heller.. Måste ha med luftfuktigheten att göra..
Användarens profilbild
Fishermansfriend
Prima virke

Hej Andre!

Jag vill inte påstå att jag är nån expert, men jag försöker nog som alla här inhämta så mycket kunskap som möjligt.

På forumet sägs att man inte skall öka luften, för då ökar effekten, istället skall man minska matningen av pellets. (vilket jag tror det ligger en hel del i) www.mrpellets.se (proffs) säger att man skall ha alla 3 lägena aktiva (speciellt min läget) när man kör mot acctank, så får du långa gångtider. (förhoppninsvis kommer han snart hit igen, så skall jag skriva här vilka värden intrimmningen gav) o självklart skall jag "plåga" honom med en massa frågor!!!! Min inställning på hög nu: (samma som låg på min Diompanna)matning 63% fläkt 24%.
Jag har nu panna: Biomatic 20, brännare: Bequem 15D, 500L acctank+ motdragslucka (vilket skulle eliminera skillnaderna i draget på olika skorstenshöjder o volymer) Är du intresserad av mina värden kan du ladda ner excelfilen här: http://www.trutta.dk/therinst.xls dock kommer de riktiga värdena först när jag fått min nästa intrimmning...

Om du vill se hur ett sådant testresultat ser ut gå di in på: http://www.trutta.dk/intr.jpg (OBS, min gamla panna)
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
Fishermansfriend skrev:Tjena Andre!

// Fishermansfriend.
Tidigare inlägg gäller ni som kör mot panna... :wink:

Jag kör hög matning 67% fläkt vinter 31% sommar 32%
Låg o min används inte då jag kör mot acktank..

Jag såg att pannan började sota lite i vår/sommras så jag ökade fläkten 1% fram tills kylan kom så sänkte jag igen.. Har skrivit om de i nån tråd tidigare men har ingen riktig förklaring varför de blir så här.. :?
Kör med samma pellets från leveransen i slutet på mars -05 så de är då inte de heller.. Måste ha med luftfuktigheten att göra..
På sommaren minskar draget (då temp skillnaden minskar )och därmed minskar luftflödet igenom pannan. Öka fläkten minskar påverkan av dragminskningen
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:
På sommaren minskar draget (då temp skillnaden minskar )och därmed minskar luftflödet igenom pannan. Öka fläkten minskar påverkan av dragminskningen
Hur kan draget bli mindre då motdragsluckan står 1-2 cm uppe både på vintern o sommaren.. :?
Borde inte draget bli samma då??
Annars är det väl ingen mening med draglucka om draget skiljer beroende på temp ändå.. :roll:
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
ctctotal skrev:
Hur kan draget bli mindre då motdragsluckan står 1-2 cm uppe både på vintern o sommaren.. :?
Annars är det väl ingen mening med draglucka om draget skiljer beroende på temp ändå.. :roll:
Motdragslucka påverkar nog bara stora förändringar, typ när det blåser mycket och du får ejektorverkan vid skorstensöppningen med mycket lågt tryck i skorstenen, dvs mycket drag.

Den lilla skillnaden temp.en gör påverkar nog inte av motdragsluckan hur känslig är den. Stäng luckan på sommaren?! för ökat drag
CTC Total 1983
3m skorsten
ctctotal
Entusiast!

Inlägg av ctctotal »

André skrev:
ctctotal skrev:
Motdragslucka påverkar nog bara stora förändringar, typ när det blåser mycket och du får ejektorverkan vid skorstensöppningen med mycket lågt tryck i skorstenen, dvs mycket drag.

Den lilla skillnaden temp.en gör påverkar nog inte av motdragsluckan hur känslig är den. Stäng luckan på sommaren?! för ökat drag
CTC Total 1983
3m skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ctctotal skrev:

Den höll sej då innom 0,5 pa då den justerades så den va rätt känslig..
Skriv svar