Keramik

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
moelk
Ungskog

Keramik

Inlägg av moelk »

Har funderat på att köpa en keramikinsats från legoelektronik till min kombipanna (Parca 3000). Är det någon som provat deras insatser och vet om det blir någon större skillnad (det sitter ju ingen keramik i pannan från början). Har en laddomat 4030, vet någon hur man ska ställa farten på pumparna för bästa effekt?
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ju fortare du pumpar, desto svårare är det att behålla den viktiga skiktningen i tankarna.
Ju långsammare du pumpar, desto svårare blir det att hinna överföra energin från pannan till tankarna i samma takt som vattnet värms i pannan.

Någonstans finns den bästa kompromissen, alltså så långsamt som är möjligt utan överhettning av pannan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
dorsi
Späd planta

Inlägg av dorsi »

Jag har en laddomat 4030 också. Jag tänkte att vid laddningen så är inte
skiktningen något problem utan skall ställas in så att tankarna laddas så jamt som möjligt. Inte för sakta för då tar det tid samt att pannan kan bli för varm och inte för snabbt för då får den starta och stoppa hela tiden.
Vid urladdningen så har jag den på läge1 och det funkar jättebra. skiktningen bör hållas bättre eftersom den urladdar sakta.
Laddningen har jag på 3:an.
Detta är mina och Molgans spekulationer....jag hoppas vi ligger så nära sanningen som möjligt.
Alpha Keram 2x500, Ladd 4030, shunt autom
dorsi
Späd planta

Inlägg av dorsi »

Jag har en laddomat 4030 också. Jag tänkte att vid laddningen så är inte
skiktningen något problem utan skall ställas in så att tankarna laddas så jamt som möjligt. Inte för sakta för då tar det tid samt att pannan kan bli för varm och inte för snabbt för då får den starta och stoppa hela tiden.
Vid urladdningen så har jag den på läge1 och det funkar jättebra. skiktningen bör hållas bättre eftersom den urladdar sakta.
Laddningen har jag på 3:an.
Detta är mina och Molgans spekulationer....jag hoppas vi ligger så nära sanningen som möjligt.
Alpha Keram 2x500, Ladd 4030, shunt autom
moelk
Ungskog

Inlägg av moelk »

Tack för tipset, ska prova att ställa rattarna likadant å se vad som händer.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Enligt min rörläggare, som är intresserad av och kunnig på vedanläggningar, ska man ladda så långsamt man bara kan. Ju fortare vattnet rinner, desto mer förvirrar det skiktningen.
Har du väl förstört skiktningen vid laddningen tar det tid innan den rättar till sig igen.
Termoventiler, som tillverkar Laddomat, säger samma sak.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar