650 tim, sedan visade den...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

650 tim, sedan visade den...

Inlägg av MF 165 »

sitt rätta jag. Tydligen har även jag 'belönats' av den Finska kvalitetskontrollen. I lördags stannade brännaren. Orsak: Två små dubbar på stora hjulet hade gått av.
Kontakt med återförsäljaren visade att troligen hade jag ett doserhus som är för lågt. Nytt hus kommer när finnarna lyckats skeppa några till Arvika. Troligen denna vecka.

När jag väl började skruva lite och undersöka brännaren kan jag bara säga en sak: Kvalitetskontroll existerar inte på Thermia. Hade jag vetat om detta hade jag köpt något annat. Kommer aldrig att kunna rekommendera Thermia till mina vänner. Att den har fungerat så här länge är ett under. Jag hyser just nu inte några stora förväntningar på att denna investering kommer att uppleva den dagen den är betald. Troligen är brännaren utbytt eller utkastad innan dess.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Tråkigt att höra, har haft samma problem, men om jag kan glädja dig i sorgen, så efter bytet och de nya värdena från Andrè och ditt tipps om buffelplåt har brännaren gått felfritt, kanske lite hög förbrukning men jag får trimma in den bättre när jag får tid.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag tycker också att du är lite väl pessimistisk. Efter att min översta del på brännaren blev utbytt går allting som en klocka.
Jag kan i dagsläget inte vara mer nöjd än så här. Ärligt talat ångrar jag inte mitt köp överhuvudtaget. Tog ju faktiskt bara tre arbetsdagar från det att jag kontaktade återförsäljaren tills den var fixad...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

Får väl hoppas att framtiden blir bättre. Iallafall har de restnoterade husen nu kommit till Arvika och skickas därifrån idag (tisdag 10/1)
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Hoppas det blir bra när du får det nya huset, då har du inte testat de ny värdena ännu, som vi fick av Andrè, jag har kört med dessa i ca två veckor, har minskat matningen med 5% på hög resp låg den gav för fet aska på väggarna i ved rummet, skulle vara tacksam för ditt utfall, vi har ju lika utrustning, funderar på att byta panna nu när vi får bidrag.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Svenne skrev:... funderar på att byta panna nu när vi får bidrag.
Får man bidrag vid köp av ny panna om man redan har konverterat till pellets? Dvs satt in en pelletsbrännare i den gamla pannan.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ztz skrev:
Svenne skrev:... funderar på att byta panna nu när vi får bidrag.
Får man bidrag vid köp av ny panna om man redan har konverterat till pellets? Dvs satt in en pelletsbrännare i den gamla pannan.
Nix´... inte som jag förståt de.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Svenne skrev:
då har du inte testat de ny värdena ännu, som vi fick av Andrè, jag har kört med dessa i ca två veckor, har minskat matningen med 5% på hög resp låg den gav för fet aska på väggarna i ved rummet, skulle vara tacksam för ditt utfall
Blev det mindre "fet aska" på pannväggarna nu el blev det värre??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Ändrade i går, återkommer om en vecka, man kan få bidrag om man byter OLJEPANNA mot pelletspanna då har man tagit bort miljöboven.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Vianix
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jan, 2006 00:35

Inlägg av Vianix »

Svenne skrev:Ändrade i går, återkommer om en vecka, man kan få bidrag om man byter OLJEPANNA mot pelletspanna då har man tagit bort miljöboven.
Väck inte den björn som sover! Tänk på att du automatiskt för högre fastighest skatt. Det vill väl ingen ha :wink: Låna pengarna och var tyst det lönar sig bäst, Köpt en 50 kw panna + 2500 l tankar. Betald på 2,5 år om man beräknar att det gått olja för 37000 med det nu höga priset. Blir ved och pellets eldning väldigt lönsamt! Gratis ved nästan i alla fall 7000 för 50 fasta kubik! Bara att kapa och klyva :D
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Undrar om MF165 har fått bytt övre hus och ställt in värdena på brännaren, jag har samma utrustning och är intresserad av dina värden, jag är inte nöjd med mina inställningar.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

Jag har fått nytt hus och det verkar fungera. Däremot lossnar skruven till nedre kugghjulet.

Jag kör på samma inställningar, men funderar skarpt på att öka effekten på det låga läget.

Jag handmatade brännaren under några timmar med norsk pellets och det verkade vara rena injektionen för brännaren. Har aldrig haft så höga rökgaser som då. Skall köra slut på den pelletsen som jag har sedan skall jag gå över till den norska. Då kommer jag att behöva ställa om brännaren till lägre effekt.
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Svenne
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 10:20
Ort: Svenne

Inlägg av Svenne »

Vad kul att det blev ok med brännaren, jag återkommer med mina värden så kan vi stämma av, är inte helt nöjd, har inte dom med på jobbet.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Inlägg av olle67 »

Vianix skrev:
Väck inte den björn som sover! Tänk på att du automatiskt för högre fastighest skatt. Det vill väl ingen ha :wink:
Man får väl inte högre fastighetsskatt om man byter från olja till pellets.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

olle67 skrev:
Vianix skrev:
Väck inte den björn som sover! Tänk på att du automatiskt för högre fastighest skatt. Det vill väl ingen ha :wink:
Man får väl inte högre fastighetsskatt om man byter från olja till pellets.
Nope det får man inte.. inte jag iallafall.. :)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar