uppenbarelse

Skriv svar
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

uppenbarelse

Inlägg av MatsS »

Hej!

Först vill jag passa på och tacka för detta intressanta och utmärkta forum och alla personer som skriver om sina problem och lösningar!

Jag fick en uppenbarelse av Joa’s berättelse om hur det hade börjat brinna i hans pannrum (jag lider med dig hoppas det löser sig och delge oss gärna hur det går.)

Som jag har berättat tidigare var jag med om en rökgassmäll vilket inte fick samma katastrofala följd, men jag kan tänka mig effekten om ingen hade varit hemma vid detta tillfälle, det var aska och sot och rök i hela källaren vid denna smäll.
Jag fanns på mitt arbete och fick ett samtal från en gråtande dotter om att det hade exploderat nått i källaren, jag fick henna att bryta strömmen men kunde höra via telefonen att brännaren fortfarande gick.
Efter en panikartad färd med bilen hem 6mil på mycket under 30minuter kunde jag konstatera att luckan ovan på pannan inte längre låg där och att turbulatorer inte heller fanns på plats och som jag påpekade tidigare var källaren fylld av rök och aska och sot.
Efter diverse analyser av loggar mm (jag har lite givare och datorer som loggar temp mm) kunde jag konstatera strömavbrott och efter diverse samtal med bla. Vladimir på Janfire var vi 100% säkra på flera små strömavbrott hade förorsakat denna smäll. Ingen skada på utrustningen vilket man får vara glad över.
Det var i detta läge som min hållkrets blev till (ett relä som ligger slutet så länge det finns ström och faller vid minsta blink på strömmen) allt för att förhindra en liknande situation.

Nu till min uppenbarelse! Jag har införskaffat en brandvarnare med reläutgång avsedd för larmanläggning typ clasolsson 32-1988 för 349 som jag som bäst håller på att installera tillsammans med min hållkrets som då är tänkt att bryta strömmen till brännaren vid rökutveckling.

Jag kan tänka mig att Ex. vid en rökgassmäll, en lucka hoppar upp, allt fortsätter att fungera men det står och ryker in, bara det att man finns på arbetet och kommer hem 8 timmar senare för att upptäcka att man har rök i huset även om det inte har börjat brinna så är inte det så roligt kanske.

Förlängningen av detta gjorde att jag även införskaffade larmcentralen med möjlighet till larmuppringning där jag då även lägger in funktionen om jag har fått strömavbrott och strömmen är bruten till brännaren så får jag ett samtal och då kan göra bedömningen om det är minus 30 ute kanske jag åker hem lite tidigare för att det inte skall bli kallt inne. Visst jo jag har el-patron som kan gå in men vem vill det, man har blivit uppfostrad av detta forum…
Hoppas detta kan inspirera till flera projekt hemma hos er andra .
Jag fick även tjuvlarm till huset på köpet…

/Mats
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Tack själv för en intressant läsning :wink:
Alltid bra med info. om problem som vi kan lösa
för att få bort dom ... :)
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

rök/brandvarnare

Inlägg av peje »

Brandvarnare i pannrummet är inte fel,
har själv just satt in en kopplad till villa larmet,
men jag satte inte en rökdetektor utan en värmedetektor,
då det är ganska dammig miljö i pannrum(åtminstånde i mitt) finns stor risk att dekarn slammar igen av allt damm,
dom nya är inte joniserande utan dom har ljus och prismor som känner av om det finns partiklar(rök) i luften
så glöm inte att hålla lite koll på den och kanske städa den ibland

/p
Ecotec A3 20 kW, Parca Norrahammar -75, SAAB BioPower och etanol i gräsklipparen....
joa
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 21 feb, 2005 09:13

Inlägg av joa »

Intressant. Kan säga att man blivit lite mer skakis vad gäller det mesta nu. Stänger till och med av julgransbelysningen bara jag skall ut på gården en timme.
Något som jag helt klart skall sätta upp är en värmedeckare (trådlös) och en sådan här http://www.brandsakra.se/shop/?artnr=da ... egory%3D91
Finns olika storlekar. Det kan ju stoppa eller i alla fall fördröja ett brandförlopp.

//Jocke
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Inlägg av MatsS »

Jag kan inte mycket om larm och brandvarnare men jag resonerade nog som att det är bättre med en varnare än ingen alls, helt klart kan värme sensorn vara bättre ur dammsynpunkt men inte som jag beskrev tidigare om det står och ryker in.
Hur skiljer sig en joniserande och andra varnare från varandra? Nu står det på denna jag har installerat att den är joniserande.

/Mats
belzebub
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 11:55
Ort: Ytterby, Kungälv

Inlägg av belzebub »

Hej på er,
jag kan hålla med om att en signal till larmet så att det ringer upp är nog ingen dum idé.
Man kan ju faktiskt dra det steg längre. Nu när nästan alla har fast internetanslutning hemma så kan man ju lika gärna koppla en liten webkamera nere i pannrummet så om larmet går så kan man kolla där innan man ger sig hemåt.

Dessa kameror kostar ju inte många kronor nu för tiden.

mvh Jonas
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har brandvarnare och webcam nere hos pannan...

Har inte lyckats lösa något än (mer än vid test).

Känns bra att det finns lite larm iaf.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
jodd
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:04
Ort: Borås

Inlägg av jodd »

själv tycker jag nog att en sprinkler är den bästa lösningen.
Janfire flex-a, Combifire 40, Pellistore,
MafaFlex skruv, Såbi Pellets
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Hittade denna sprinkler lösning.
Man hoppas ju dock på att den inte löser ut i onödan.... :?

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/s ... inkler.pdf
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Om man inte vill köpa en larmcentral till brandvarnaren med reläutgång, så kan man koppla den till en ombyggd mobiltelefon som ringer upp vid larm se tråd...

viewtopic.php?t=2355
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Skriv svar