Jag har elpanna och kommunalt vatten. Varje gång jag öppnar varmvattenkranen försvinner 70-gradigt vatten och ersätts med 4-gradigt. Sommar som vinter.
Mitt garage har en södervägg. Jag kan montera en egentillverkad solfångare där med vertikala kopparrör. I garaget sätter jag en ackumulatortank som jag ansluter till solfångaren så att de bildar en sluten enhet (ej tryck). Tempskillnader bör leda till självcirkulation - finns ingen sol så sker ingen cirkulation. Det 4-gradiga kommunala vattnet leder jag in i en slinga i ackumulatortankens topp innan det går vidare till pannan. Jag kommer härmed att mata pannan med förvärmt vatten - hur mycket är svårt att säga.
Hur som helst så skulle ett sådant system kunna bli väldigt billigt. Dessutom skulle det sköta sig själv. Glukolblandat vatten i solfångaren eleminerar frysrisk i solfångaren.
Är detta en bärkraftig ide´?
Jag tror att man generellt ska sikta in sig på korta payoff-tider och det är nog lättare att få korta payoff-tider med "lågtemperatursystem".
En bra ide´??
-
- Pannrumstomte!
En kort pay-off tid för min del är kanske max 5 år. Utvecklingen går framåt i allt högre hastighet, nya leverantörsländer tillkommer osv gör att jag personligen inte vill låsa fast mig i system som betalar sig först om 5-10 år.
Om finansieringen kan lösas så spelar kostnaden egentligen ingen roll om bara systemet betalar sig på kort tid.
Räkneexempel på vattenförbrukning:
Dusch 100 l/pers
4 pers i hushållet ger 400 l
Om familjen duschar 350 dagar/år åtgår 140.000 liter vatten
Om panntemperaturen är 70 grader och man duschar i 35 grader så åtgår 70.000 liter 70-gradigt vatten som ska ersättas med samma volym 4-gradigt vatten.
Om 1/3 av detta kommer från solen motsvarar detta 23.300 liter. Om det kostar 10 öre/liter att värma vattnet 66 grader så kanske man sparar 2-2.500 kr/år.
Om investeringen kostar 4-5.000 kr är den betald på 2 år.
Realistiskt?
Om finansieringen kan lösas så spelar kostnaden egentligen ingen roll om bara systemet betalar sig på kort tid.
Räkneexempel på vattenförbrukning:
Dusch 100 l/pers
4 pers i hushållet ger 400 l
Om familjen duschar 350 dagar/år åtgår 140.000 liter vatten
Om panntemperaturen är 70 grader och man duschar i 35 grader så åtgår 70.000 liter 70-gradigt vatten som ska ersättas med samma volym 4-gradigt vatten.
Om 1/3 av detta kommer från solen motsvarar detta 23.300 liter. Om det kostar 10 öre/liter att värma vattnet 66 grader så kanske man sparar 2-2.500 kr/år.
Om investeringen kostar 4-5.000 kr är den betald på 2 år.
Realistiskt?
-
- Pannrumstomte!
Ja, du är nog medveten om att det är ett antal antaganden i den kalkylen, vilket naturligtvis medför en osäkerhet i beräkningens resultat. Men om du anser att 5 år är acceptabelt, och du kommer fram till 2 år, kan du säkert leva med att det blev 3 år i verkligheten, om det nu skulle visa sig bli så.
Jag gjorde liknande beräkningar när jag bestämde mig för att byta ut olja till ved och sol. I och med att oljan är så dyr som den är, kostar den minst 200000 för fem år i mitt hus. Kan jag då få ner driftkostnaden till några tusen kronor om året, plus en del eget arbete som jag ju får betrakta som oavlönat, kan jag ju lägga ut en ansenlig summa pengar på en ny anläggning och ändå ha hämtat hem pengarna inom en rimlig tid.
Jag gjorde liknande beräkningar när jag bestämde mig för att byta ut olja till ved och sol. I och med att oljan är så dyr som den är, kostar den minst 200000 för fem år i mitt hus. Kan jag då få ner driftkostnaden till några tusen kronor om året, plus en del eget arbete som jag ju får betrakta som oavlönat, kan jag ju lägga ut en ansenlig summa pengar på en ny anläggning och ändå ha hämtat hem pengarna inom en rimlig tid.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.