Bidrag ???

Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!

Bidrag ???

Inlägg av micke_932 »

Hej !

Jag läste precis texten för bidragsbeslutet från 1/1 06 och det verkar ju som om man får göra avdrag på 30%/max 14000:- för byte av olja till pellets, detta verkar gälla även kostnad för utrustning, vad jag inte får kläm på är om detta endast gäller om man köper utrustning och installation, eller om jag får göra avdrag om jag köper en pelletsbrännare och fixar installation själv..... någon som vet ?

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har nog läst det mest som kommit från regeringen. Jag kan inte se att de kräver någon speciell kompetens av installatören. Det finns dock skrivningar av typen "-- skall uppfylla de utsläppskrav som boverket ställer". Detta kan antyda att man inte får bidrag om man inte kan visa upp ett intyg från trovärdig källa (som bör inneha en rökgasanalysator). Så man får nog räkna med att anlita någon för injusteringen. Säg minst 2 000:- för det.

I mitten av denna månad kommer boverket ut med mer detaljerad information och de ansökningsblanketter som skall användas. När det händer lär det synas här någonstans. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Giggegubb
Prima virke

Avdrag för eget arbete

Inlägg av Giggegubb »

Det kan vara lite knepigt tror jag. Ta kontakt med skattmasen, dom borde veta. Det har ju funnits riktade bidrag förut, och det som gällde för avdrag för eget arbete då, borde gälla nu också.

Man vet aldrig, Bosse ska väl ha sitt :? ...
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Stugsittaren skrev:Det finns dock skrivningar av typen "-- skall uppfylla de utsläppskrav som boverket ställer". Detta kan antyda att man inte får bidrag om man inte kan visa upp ett intyg från trovärdig källa (som bör inneha en rökgasanalysator). Så man får nog räkna med att anlita någon för injusteringen. Säg minst 2 000:- för det.
Ringde Boverket idag och fick besked om att svaret finns i byggreglerna under 6:7. För fullständig text se: http://www.boverket.se/novo/filelib/ark ... 005_17.pdf
Om (och iså fall hur) detta skall styrkas återstår att se i nästa vecka. Är det några problem för en Bequem 20D att uppfylla detta i en gammal panna?

6:731 Fastbränsleeldning (BFS 1998:38 )
Från byggnader inom tätort med fastbränsleanläggningar med en
effekt upp till 50 kW får utsläppet av organiskt bundet kol (OGC
uppgå till högst 150 mg per m3 torr gas vid 10 % O2.
För kaminer, kakelugnar och spisinsatser i byggnader inom
tätort som huvudsakligen uppvärms med annan anordning får utsläppet
av organiskt bundet kol (OGC) uppgå till högst 250 mg
per m3 torr gas vid 13 % O2.
Råd: Provning av fastbränsleeldad uppvärmningsanordning bör
utföras enligt SP-METOD 1419, 1425 respektive 2107.
Föreskriftens krav är uppfyllt för fastbränsleanläggningar
som tidigare provats och uppfyller utsläppskraven
enligt BBR94 (BFS 1993:57 med ändringar 1995:17).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Pratade också med Länsstyrelsens handläggare i Sörmland. De har endast preliminära regler på remiss som de skall tycka till om senast idag till Boverket. Fick reda på att:

--Pannan får innehålla elpatron. (Konstigt vore väl annars, men man vet ju aldrig när bestämmelser skapas. Vem vill köra med dyr el om det finns billig pellets?)
--Man får byta bara brännaren om man vill. (Kan dock tänka mig att det blir svårare att uppfylla utsläppskraven med en gammal panna.) Slipper kostnad för ny panna och ny installation.

Brännare + skruv + bulkförråd + installation kan väl bli runt 33´ (ung 17+8+5+3). Då skulle man få ut 10´. Kanske en bra kompromiss för en del som inte tvunget vill byta panna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inga problem med en "godkänd" pelletsbrännare i en gammal panna då det är brännaren i de fallet som står för förbränningen o inte pannan..

Samma sak gäller klimp bidraget vid nybygge..

Brodern till han som installerade brännaren hos mej byggde ett nytt hus men fick tag på en billig begagnad gjutjärnspanna (ca 10-15 år) o de va inga problem att få klimp då.. Huvudsaken brännaren är miljögodkänd men även den kan va begagnad o man får klimp á 15000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Huvudsaken brännaren är miljögodkänd men även den kan va begagnad o man får klimp á 15000:-
Å vilka brännare är miljögodkända? Bequem ecotech m fl? Alla P-märkta?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev: Å vilka brännare är miljögodkända? Bequem ecotech m fl? Alla P-märkta?
Bequeme är då de det är jag säker på för de va en sådan han satt in i gjutjärnspannan.. Som jag förstod de så är de dom p-märkta.. :?

Är väl som med solbidraget.. Bara dom testade..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar