CTC1100-98 + Vikingbio???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
palle_77
Frö

CTC1100-98 + Vikingbio???

Inlägg av palle_77 »

Tjena gott folk, skall vid årsskiftet byta ut oljan mot pellets och undrar helt enkelt om Vikingbio verkligen fungerar i min panna? :roll: nån vänlig själ som har koll på läget kan ju alltid lämna lite info.
Mvh Palle
gretalisa
Ungskog

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Var åxå på G med viking men en säljare hos dem !! sa att vårt hus som är 250 kvm inte skulle klaras med denna brännare i CTC:n

Kikar därför på Blueflame (se inlägget före dig) den skall tydligen klara detta men jag har inte kommit till skott ännu- har en kubik kvar i tanken!
Greta
krons
Späd planta

Inlägg av krons »

Kör med Vikingbio i min CTC 1100 -99 utan problem.
Det är fjärde säsongen nu, Har alla tubulatorer i pannan.
fick hem distansen skall monteras snarast, Så jag kan flytta fram uraskningen en dag eller två.
Förbrukar 4.5-5 ton/säsong. 8)
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Mera info...

Det är fullt möjligt att liknande pannor fungerar med samma brännare i vissa fall och intet i andra fall.
Det är mycket andra faktorer som spelar in...t ex skorsten, drag, lufttillförsel osv...
Det finns säkert andra som kan komma på flera faktorer...
Fråga inte om en pelletsbrännare fungerar i en viss panna utan kolla med någon proffesionel (läs duktig) leverantör.
Om leverantören anser att pannan/systemet är lämpligt för resp brännare så be denna även kolla med mätinstrument, som levererar log på papper, att det verkligen är så.
FORCO är uträknade bland dessa leverantörer eftersom de bara kan oljebrännare, helst från 50-talet!

btw...FORCO är en Ekonomisk Förening och inget AB

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Har en CTC1100-93 + VikingBio, har 8 retarder i 1 borta ,rökgastemp 160 grader vid nysotad panna, suger ur aska 2ggr i veckan, går snabbt med en sk askfälla, sotar var annan till var tredje vecka, funkar bra hittills.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
CTC1100Viking
Fröträd

Inlägg av CTC1100Viking »

CTC1100 och Viking Bio fungerar definitivt ihop. Att frågan kommer upp här antar jag grundar sig i ett test publicerat i Råd och Rön i våras i vilket CTC1100/1200 dömdes ut som pelletspanna. Det har senare kommit fram att vad som avsågs var att det inte var BEKVÄMT att elda pellets i dessa pannor eftersom de har små eldstäder och kräver regelbunden uraskning.

Den andra synpunkten som framfördes i R&R var att avståndet från lågan till eldstadens innervägg var för kort och att lågan slog i pannans bakvägg.

Rent förbränningsmässigt fungerar Värmebaronens CTC1100-distans med Viking Bio på CTC1100/1200 utmärkt, dessutom med hög verkningsgrad (+90% i testet utfört av Sveriges Provnings och forskningsinstitut).

Vad som återstår är användarvänligheten, den kräver sin veckoöversyn men om man kan tänka sig att lägga 30 min per vecka på pannan är det inget att bekymra sig över
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Har en CTC1100 -97:a och VikingBio, inga problem överhuvudtaget (förrutom det där med vilken rökgastem som egentligen är acceptabel). Jag sotar & askar ur en gång i veckan...det är ju upp till mig hur effektiv jag vill att pannan ska vara!

mvh
Abbe
Skriv svar