ang effektläge
ang effektläge
Hej alla pellisar!!
Jag är ny i branschen och behöver lite tips.. har en flex-a och en nibepanna
Ligger nu på runt 0grader ute i snitt.. har inga som helst problem att få upp värmen i kåken snarare tvärtom.. har elementen påvridna bara litegrann..
kör på effektläge 3 och shunten står på 3:an..
Nu frågorna 1:kan jag prova att vrida ner till effektläge 1?
2: kan man kanske höja shunten mer om det behövs?
3: om panntemperaturen kommer upp i sina 70grader är effektläget nog då??
Jag är ny i branschen och behöver lite tips.. har en flex-a och en nibepanna
Ligger nu på runt 0grader ute i snitt.. har inga som helst problem att få upp värmen i kåken snarare tvärtom.. har elementen påvridna bara litegrann..
kör på effektläge 3 och shunten står på 3:an..
Nu frågorna 1:kan jag prova att vrida ner till effektläge 1?
2: kan man kanske höja shunten mer om det behövs?
3: om panntemperaturen kommer upp i sina 70grader är effektläget nog då??
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
2våning tegelkåk 1909
170m2
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 337
- Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
- Ort: Sverige
När det är runt 0:an så kan jag också köra på 1:an, förutsatt att inget varmvatten tas ut. Är man hemma och spolar lite varmvatten då och då (Diskmaskin, dusch, etc) så går brännaren konstant + att panntempen sjunker under den temperatur då elpatronen går in. Detta är ju inte önskvärt 
Men du kan ju alltid testa att köra på ettan och kolla om den klarar av att hålla värmen på pannan.

Men du kan ju alltid testa att köra på ettan och kolla om den klarar av att hålla värmen på pannan.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 337
- Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
- Ort: Sverige
Det var inte dåligtspliffan skrev:Men om jag stänger till shunten lite.. ökar väll temperaturen i pannan?
Jag har nästan inte elementen påvridna alls.. vrider jag på fullt nu så får jag 150grader i huset

Nu är jag nog ute på hal is här, och någon med mer erfarenhet bör kanske ge sin bild, och rätta mig där jag har fel.
Om du har termostater (och bortser från värmeförluster i elementledningar som inte värmer huset), så tas lika mycket värme ut ur "pannan" oavsett hur mycket värme du shuntar ut. dvs. Lika mycket energi går att i huset.
I så fall minskar inte energibehovet för att du sänker framledningstemperaturen. Alltså kommer det inte att påverka vilket effektläge du måste köra på.
Hur många grader chuntar du ut till radiatorerna?
Det är nog bättre att chunta lite mycket och vrida av elmenterna så att du får tillbaka så varmt vattten som möjligt till pannan.Annar så blir det en ganska stor effektförlust om det kommer kallt vatten tillbaka hela tiden.
Syrran har nyligen satt in bergvärme och om dom chuntar ut ca:55* så får dom i retur ca:45-50* kanske något att tänka på tror jag i alla fall
Det är nog bättre att chunta lite mycket och vrida av elmenterna så att du får tillbaka så varmt vattten som möjligt till pannan.Annar så blir det en ganska stor effektförlust om det kommer kallt vatten tillbaka hela tiden.
Syrran har nyligen satt in bergvärme och om dom chuntar ut ca:55* så får dom i retur ca:45-50* kanske något att tänka på tror jag i alla fall

När det gäller shunttemperatur, så gäller det att ha så låg shunttemperatur man kan, utan att temperaturen sjunker i huset.
Man får alltså öppna elementen fullt och testa. Då får man minsta möjliga förluster.
När det gäller returvattnets temp, så gäller samma sak, säger de som begriper sig på, alltså, lägsta möjliga ger minsta förluster. Litet svårare att påverka dock.
Man får alltså öppna elementen fullt och testa. Då får man minsta möjliga förluster.
När det gäller returvattnets temp, så gäller samma sak, säger de som begriper sig på, alltså, lägsta möjliga ger minsta förluster. Litet svårare att påverka dock.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol