Hemska rykten... pelletsen snart slut... och priserna stiger

Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Hemska rykten... pelletsen snart slut... och priserna stiger

Inlägg av Pelleplutt »

Beställde fem pallar pellets häromveckan och fick dem levererade igår. Fick då veta av chauffören att jag haft tur som fick det sista, för nu var det slut i deras depå, och det kan dröja innan de får hem mer igen, och då har priset stigit. Även en annan försäljare jag haft kontakt med säger att det är brist, och har aviserat prishöjning med 150 kr / ton efter nyår. Han, min leverantör, trodde att tillverkarna av pellets medvetet kör på lågvarv för att trissa upp priserna... för det kan ju knappast vara brist på råvara efter Gudruns härjningar...

Nu undrar jag ju förståss - hur stor är kartellbildningen inom pelletsindustrin? När man kollar runt på priserna, så är det väldigt jämn prissättning mellan leverantörerna, det diffar någon hundring per ton, men inte mer. Var är konkurrensen? Var är all billig importpellets? En importör av rysktillverkad pellets eller baltpellets tar precis samma pris som svensktillverkad Såbi m fl. Är det läge att profitera nu när fler och fler skaffat pelletsvärme, jag tycker snarare det borde öka konkurrensen. Vad tycker ni?
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Var köpte du din pellets och vem har tillverkat den?

Om det var i ett "mellanled" som du köpte din pellets så kanske han inte har mer pellets hemma i sitt lager, men att de stora tillverkarna inte skulle ha pellets låter lite konstigt. Men de kanske tjänar för lite och vill pressa upp priset.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Oljepriset går ju ständigt uppåt, så kommer även pelletsen att göra :wink:
Samma sak med elen för den delen, samma sak med allt annat också för den delen :shock:

Pessimistisk? Nej realistisk.

Att pelletsen blir bristvara tror jag inte heller, antagligen handlade du av mellanled som Roli säger.

Pelletsen kommer nog alltid kosta knappt hälften av vad olja kostar per kwh. Detta trots att vi inte lider brist av råvaror till pellets.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

wertok skrev:
Att pelletsen blir bristvara tror jag inte heller, antagligen handlade du av mellanled som Roli säger.
Läste för någon dag sedan om att sverige har över produktion av pellets..
De va nått repotage från skogsägarna.. Så de är nog säljaren som vill göra sej en hacka extra nu då pelletsförsäljningen ökar.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Här uppe i norrland har de flesta leverantörer bundna pelletspriser genom avtal med kunderna på 2-3år...

I och med detta känner jag mig ganska lugn kortsiktigt eftersom det borde vara en dålig affär annars för producenter om de själva spår högre priser.

Dock kan man se ett tydligt cykliskt beteende... så beställ mycket pellets i Juni-Juli om ni kan. 8)
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Dock kan man se ett tydligt cykliskt beteende... så beställ mycket pellets i Juni-Juli om ni kan.
Brukar det vara billigare då? Går priserna verkligen ner under sommaren? :shock:

Hur mycket brukar det skilja?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

wertok skrev:
Dock kan man se ett tydligt cykliskt beteende... så beställ mycket pellets i Juni-Juli om ni kan.
Brukar det vara billigare då? Går priserna verkligen ner under sommaren? :shock:

Hur mycket brukar det skilja?
I norrland är det samma pris året runt iaf..
Men de borde gå att förhandla ett bättre pris om man tar hem hela årsförbrukningen på sommaren då dom har lite leveranser.. :roll:

De va en av anledningarna till att ja byggde ett förråd på 13,5 m3 eftersom att t.ex luleåenergi ger bättre pris för var 3:e ton man köper
3-5,9 ton ett pris 6-8,9 lite lägre osv.. Nu tar dom även 530:-/lossning/frakt..
Kan nog tänka mej att de kan bli så i framtiden hos övriga leverantörer oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Inlägg av Martins »

Brist på pellets tror jag inte det är men det kan ju vara så att alla skall ha en massa pellets nu till vintern.
köper själv pellets direkt av en tillverkare här i hemtrakterna och de har i alla fall ingen brist på pellets (och är mycket billiga =).
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Martins skrev:köper själv pellets direkt av en tillverkare här i hemtrakterna och de har i alla fall ingen brist på pellets (och är mycket billiga =).
Hemtrakterna?? Som är??

Skriv gärna in i din profil var du bor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Inlägg av Martins »

Roli skrev:
Martins skrev:köper själv pellets direkt av en tillverkare här i hemtrakterna och de har i alla fall ingen brist på pellets (och är mycket billiga =).
Hemtrakterna?? Som är??

Skriv gärna in i din profil var du bor.
i Markaryd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

pall

Inlägg av snillet »

Jag som köper pallvis får iaf bättre pris på sensommaren.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
bikz
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 18:44

Inlägg av bikz »

Jag köpte en pall skellefteå pellets i slutet av oktober för 1700:-.
Nu var det dags att köpa en till och då fick jag betala 1800:- en pris höjning på 100:- på en och en halv månad :(
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bikz skrev:Jag köpte en pall skellefteå pellets i slutet av oktober för 1700:-.
Nu var det dags att köpa en till och då fick jag betala 1800:- en pris höjning på 100:- på en och en halv månad :(
Bara en pall :?
Du har inte beställt från skellefteåbränslen då för då är min 3 pallar..

En kompis köper solett med avtal på små säck för 1850/ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Eftersom jag bor bara ett stenkast från en av SÅBI:s största pelletsfabriker, så kan jag rapportera att det råder sannerligen ingen brist på råvara där inte....
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
bikz
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 18:44

Inlägg av bikz »

Andre' jag köpte solett av en ÅF på orten som även säljer janfire men jag hämtade pallen själv.
Tyckte det var bättre än att ha en massa pellets hemma i lager men skiljer det så mycket får jag väll bunkra upp då, har inte kompisen din bättre pris pga lägre frakt kostnader jag menar bor han nära skellefteå.
Jag har avtal med skellefteå kraft men det gick bra att köpa av ÅF.
Mvh Bikz :roll:
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Skriv svar