Vilken panna? Kulvertrör kulvertstyrning

Här diskuteras allt kring vedeldning
rikard55
Gallringsobjekt

Vilken panna? Kulvertrör kulvertstyrning

Inlägg av rikard55 »

Hej!!
Någon som har erfarenhet av Effectapannan, Maxipannan???
Skall bygga nytt pannrum i ladan, skall värma upp 200-300kvm.
2000-2500acc?
Har 25m från nytt pannrum till bostadshus, hur stora rör? och vad är
kulvertstyrning? Hur många rör behövs?
Tacksam för alla tips
Rikard
Hjälper kråkorna, med hjälp av en kombipanna
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Effecta Woody pannan är med i råd o röns test
http://www.radron.se/templates/test____2199.asp

Har du mycket plats i ladan skulle jag satsa på en större panna och ack tank.
Det kan vara rätt skönt att slippa gå ut och elda varje dag.
En fördubbling av ack volymen halverar ju antalet eldnings tillfällen grovt räknat.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Tjo .. Ska man värma 200-300 kvm så går det åt lite ack.
Jag skulle nog ha satsat på en Calmar V65 och 3000-4000 ack till den.
Kulvertfrågan får någon annan svara på för det har jag noll koll på.
Har iaf en Calmar v33 idag och den e jag nöjd med så jag kan rekomendera calmar.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller med Dem00niX om att satsa på calmar v65 el solo innova 50 kW med 3-4000 l acktank ordentligt isolerad med minst 300 mm mineralull i sidorna o 400-500 mm i topp..

I huset en tekniktank 500-750 liter även den ordentligt isolerad.. Ska du köpa färdigisolerad så är det med 90 mm pur isolering..
Kulvert klarar du dej med en cu 2X22 mm kopparflexkulvert från aquawarm med 110 mm isolering.. Den kostar 273:-/meter + moms så den är inte så dyr men bra... Va o la ner en sådan idag o den va inte bökigare än en pex kulvert (plast) men har dubbelt så bra isolervärde... Den är så effektiv att jag tror det är onödigt med kulvert laddomat så du behöver bara styrning till kulvert pumpen.. Den tål 130° mot en pex 70°..
Den klarar att mata 30kW o så stort behov hoppas jag inte ditt hus kräver... :wink:

Här finns länk till kulverten
http://www.flowsystems.alstom.com/showp ... 21&lang=SV
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev: I huset en tekniktank 500-750 liter även den ordentligt isolerad.. Ska du köpa färdigisolerad så är det med 90 mm pur isolering..
Även jag planerar ett extrnt pannrum, men funderar över vilket som är bäst, en liten tekniktank inne eller att ha alla acktankar i pannrummet och endast en vvb med slinga typ http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/pcuelA.htm inne.
Hade varit skönt att slippa en acktank inne, för & nackdelar med de olika lösningarna. Vad är poängen med att ha en tekniktank inne, finns det nån mer poäng än att slippa spola en massa kallvatten innan varmvattnet kommer. Det klarar ju isåfall vvb:lösingen också.

André skrev: Kulvert klarar du dej med en cu 2X22 mm kopparflexkulvert från aquawarm med 110 mm isolering.. Den kostar 273:-/meter + moms så den är inte så dyr men bra... Va o la ner en sådan idag o den va inte bökigare än en pex kulvert (plast) men har dubbelt så bra isolervärde... Den är så effektiv att jag tror det är onödigt med kulvert laddomat så du behöver bara styrning till kulvert pumpen.. Den tål 130° mot en pex 70°..
Den klarar att mata 30kW o så stort behov hoppas jag inte ditt hus kräver... :wink:
Kan dessa kulvertrör klara av att ligga i dagen ungefär 1-1,5m eller måste man bygga en axtralåda runt för att det inte skall bli tapp. Skall igenom en gammal murad stenkällarvägg som är ca 1.20-1.30 tjock vilket inte känns helt lätt. Funderar då istället att lägga kulverten utvändigt väggen tills man når träafasaden och går igenom den istället funkar det tror ni?

Hur djupt gräver man normalt ner sådana här kluvertrör, bor på västkusten så vi har sällan några riktiga vintrar.

//Novis
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hej kusteldaren!

Fördelarna med att ha teknik tank i huset är minskade kulvert förluster jämfört med om man pumpar hela tiden o att vv kommer snabbt.. Iof går de ju lösa med vv cirkulation men då har man både en pump som ska gå (drar lite ström) o även förlusterna... Så fördelen blir att du slipper elda lika ofta.. :wink:

Kulverten går ha i dagen utan problem utan att du behöver göra extra låda..
Hmm 1,2-1,3 meter tjock vägg :shock: är det ett fd bankvalv/skyddsrum??

Den hör kulverten behöver bara läggas på 60 cm djup om den ligger under motortrafikled (tung trafik) annars 40 cm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:Hej kusteldaren!

Hmm 1,2-1,3 meter tjock vägg :shock: är det ett fd bankvalv/skyddsrum??
Tack för snabbt och bra svar!

Uthuset är en gammal matkällare från 1800talet nån gång. Det var den tidens sätt att hålla en konstant temperatur året runt, ett stabilt bygge är det iaf. Idag ligger en 3 kubiks oljetank på den ena väggen!

De energifärluster du talar är det markant skillnad typ att man får elda 3 ggr på 2dagar istället för 1gång/dag eller handlar mer om 8ggr på en vecka. Kulverten blir ca 10-15m varav hälften kommer att gå inomhus i matkällaren. Förstår att det är svårt med några exakta svar men vad jag vill ha en indikation på är om jag kommer behöva elda markant mer eller om det rör sig om mindre skillnader...hoppas du fattar vad jag menar :?:
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
rikard55
Gallringsobjekt

Inlägg av rikard55 »

Tack för svaren.
Synd att Effecta bara har 35kw, bor ju granne med dom.
Jodå jag ska bygga verkstad och pannrum, så 30kvm blir
nog pannrummet på. Ska va rejält.
Om jag sätter tekniktank i källaren räcker det med två
rör mellan då?? Vad för modell på styrning?
Finns det inga bra pannor för långved??
Var ska man handla Calmar ifrån för att få bra pris?
Hur mycke har era anläggningar kostat?
Tack så länge, kommer nog mer frågor haha
Rikard
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Vill du ha en "enorm" panna och tank kan du kolla på
ARCA 90 den är på 90kw. Du kan slänga i 90 cm vedträn.

Rekommenderad tankvolym = 4000 - 10 000 liter :D

http://www.lantbruksnet.se/vedsol/vedpannor.htm
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren skrev:
Uthuset är en gammal matkällare från 1800talet nån gång. Det var den tidens sätt att hålla en konstant temperatur året runt, ett stabilt bygge är det iaf. Idag ligger en 3 kubiks oljetank på den ena väggen!

De energifärluster du talar är det markant skillnad typ att man får elda 3 ggr på 2dagar istället för 1gång/dag eller handlar mer om 8ggr på en vecka. Kulverten blir ca 10-15m varav hälften kommer att gå inomhus i matkällaren. Förstår att det är svårt med några exakta svar men vad jag vill ha en indikation på är om jag kommer behöva elda markant mer eller om det rör sig om mindre skillnader...hoppas du fattar vad jag menar :?:
Ok då är källar väggarna av stora stenblock o då vill man nog inte bila.. :wink:

Energi förlusterna blir nog inte så stora då de bara blir max 15 meter kulvert de kanske rentav går på ett ut mot förlusterna man har på en acktank.. :roll: Ska räkna på de när ja är mindre trött i ögat.. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rikard55 skrev: Om jag sätter tekniktank i källaren räcker det med två
rör mellan då?? Vad för modell på styrning?

Rikard
Jepp en dubbel kulvert.. För din del en cu 2X22 aquawarm med 110 mm isolering.. 8)

Har du den kulverten behöver du inte ha kulvert laddomat utan bara en cirkulationspump med styrning som startar pumpen då tempen t.ex är 50 grader 50 cm från toppen på tekniktanken o stannar då tempen når t.ex 70 grader i botten..

Håller på att klura på nogot liknande till en kompis..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

André skrev:
Har du den kulverten behöver du inte ha kulvert laddomat utan bara en cirkulationspump med styrning som startar pumpen då tempen t.ex är 50 grader 50 cm från toppen på tekniktanken o stannar då tempen når t.ex 70 grader i botten..

Håller på att klura på nogot liknande till en kompis..
Typ en sån här
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=28
Jøtul I 520 FL
rikard55
Gallringsobjekt

Inlägg av rikard55 »

Andre´
Håller på att klura på nogot liknande till en kompis.

Ska du bygga en sån styrning?

Hur mycket acc kan man ha till Effecta 35kw å liknande?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rikard55 skrev:
Ska du bygga en sån styrning?

Hur mycket acc kan man ha till Effecta 35kw å liknande?
Nja de är en elektriker som jag känner som byggt plc styrningar till några flisbrännare o liknande.. Jag klurar ut funktionen så får han bygga o fixa fram komponenterna som behövs.. :D De blir lite special med två tankar med endast en pump o kulvert från en pellets panna med motorstyrda ventiler vid varje tank..

Såg att effektan har 87% verkningsgrad o 140 liters eldstad så den kanske inte vore helt fel ändå.. Även bra med "bara" 85 liters vattenvolym.. De är inte bara kW på pannan som avgör utan lika viktigt med stor eldstad.. Skulle tippa på att den klarar värma 2500 liter på ett ilägg med varm panna.. Så minst 3000 liters tank har du en tank som är större t.ex 4000 liter så får du gå ut o lägga på 2 ggr för att värma upp hela tanken men med 4000 liter ack kan du lagra ca 230 kWh..
Så nog kan du ta en 4m3 acktank o den ska va bra isolerad..

Annars skulle du titta på solo innova 50 kW med 185 liters eldstad o 90% verkningsgrad o 4m3 ack.. Den ska nog värma 4m3 på ett ilägg.. :D

Kulvert styrningen är just en som patrik länkade till men du behöver inte ha någon termisk ventil som sänker tempen till kulverten om du tar en aquawarm kulvert o har tekniktank i huset..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kusteldaren nu har jag kollat lite o men jag får jämföra med kulverten som "bara" har 90 mm isolering då den med 110 mm isolering inte finns med.. Iaf så är det 5,1 W förluster/meter vid 60° för den med 90 mm isolering o 5,7W/m för den med 77 mm isolering så det bör va kring 4-4,5W/m med 110 mm isolering vid 60° o de är nästan ingenting för din del särskilt om du sätter en motorshunt ute vid acken före kulverten.. Då är det aldrig varmare än nödvändigt vatten som går genom kulverten = ytterliggare minskade förluster..
Så om du skulle köra 60° hela tiden året runt i 2 st sådana kulvertar (både vv o värme) på 15 meter så blir förlusterna bara 1200 kWh vilket är lika som effektas 750 liters ack som blev bäst i test i rådorön.. 8)

Så vad du behöver är 2 st 2X22 mm kopparflex kulvertar o en vatten slang för signalkabel från innegivaren till shunten.. Istället för pengarna till en tekniktank så satsa på större radiatorer för lägre framlednings temp.. Du får då även ut mer energi ur acktanken..

Varför du behöver 2 kulvertar är för att du kör då vv i en med vvcirkulation som är kopplad antingen via timer på de tider ni vet att ni vill ha vv snabbt t.ex morgon o em/kväll el via lämpligt placerade rörelsesensorer... Även de för minskade förluster o el även om det är lite..

Detta gäller nog även rikard55
På 50 meter kulvet med en temp på 60 grader åretrunt blir det ca 2000 kWh i förluster.. Men man kör ju inte 60° vatten till radiatorerna åretrunt så det blir betydligt mindre än 2000 kWh i förluster..
Skriv svar