Vilken Pelletsbrännare till CTC 1100 Family 40 ??

Skriv svar
Robson
Frö

Vilken Pelletsbrännare till CTC 1100 Family 40 ??

Inlägg av Robson »

Hej !
Funderar på att skaffa en pelletsbrännare till en CTC 1100 Family 40 från 2003.
Vilken brännare fungerar bäst till den ??

Mvh
Robson
per-ole
Gallringsobjekt

Inlägg av per-ole »

Min granne kör en PellX i sin CTC 1100 (family 25)och han är nöjd med den. En stos är monterad mellan panna och brännare för att flytta bak brännaren (lågan) en bit. Det som är nackdelen för honom är detta med askutrymme som är lite snålt. Upplever att en brännare med framåtriktad låga är "bäst". Om du inte redan gjort det så sök runt lite här på forumet på CTC 1100 el liknande så kommer det säkert fram en hel del erfarenheter. De "försäljare" som säger att det inte går att använda en CTC1100 till pellets talar inte sant, men råden du kan få här på forumet från de som kör är värt väldigt mycket.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Mårten Andersson
Ungskog

Inlägg av Mårten Andersson »

CTC 1100 är väldigt lik Nibe City som i kombination med BlueFlame fungerar klanderfritt. Tror du har plattvärmeväxlare för varmvattnet så kolla på brännare som startar snabbt och har frammåt brinnande låga.
Lycka till med det du väljer.

Mer info om BlueFlame hittar du på...
http://www.tunab.se
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Pellex funkar ..och det behövs ingen monterings stos ..bara att svetsa på fyra pinnbultar med muttrar som du justerar avstånd med :wink: ..

ps: isolera brännarröret med stenullsmatta ..eller likvärdigt
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Robson
Frö

Inlägg av Robson »

Tack för alla svar !!

Skall söka runt här på forumet för att snappa upp lite mer innan jag köper en pelletsbrännare. Då man är helt novis inom detta så är all hjälp man kan få värdefull !!

robson
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag har en CTC1100, från -93 , kör med Värmebaronens Vikingbio på den ,Funkar bra, men jag askar ur ca 2 ggr i veckan med en askfälla, det går snabbt. Sotar ca var 14:e dag, kanske lite väl ofta, men man märker att brännaren går kortare tid på högeffekt vid nysotad panna= lägre pelletsförbrukning.
Mvh Vatsug
Skriv svar