KMP PX21 kretskortslayout/kretsschema

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jonas Ramsell
Ungskog

KMP PX21 kretskortslayout/kretsschema

Inlägg av Jonas Ramsell »

Hej, är det någon som har ett kopplingsschema över hur komponenterna på kretskortet är kopplade till varandra?Letade här på forumet och på internet och hittade bilder på ett kretskort men inget schema. Hur man kopplar in kablarna till kortet står i bruksanvisningen, så det behövs inte.
Felet jag vill avhjälpa är att tändelement ibland inte tänder/får spänning. Brännaren kan gå bra flera starter för att plötsligt få för sig att inte tända. Något glapp/kallödning kanske.
Jag misstänker reläet och/eller någon lödning till det, men det kan vara någon mer komponent. Reläet kostar bara några 10-or så jag tänkte prova byta det efter att jag mätt spolen (har inte gjort det än), men det kan eventuellt vara någon mer komponent i samma krets. Ett nytt kort kostar 3500 kr så jag vill testa att laga först. Jag jag kollat på kortet så gott det går och tycker mig ha listat ut villa ben som är till spolen och vilka som är till utgången till element.
Panna: Effecta 220
Brännare: KMP PX21 från 2005, KMP PX22 från 2017
Dragbegränsare: Tigex 25
Ackumulatortank: 750 liter från Borö
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: KMP PX21 kretskortslayout/kretsschema

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har aldrig sett något kretsschema för kretskortet, men som du är inne på, är det sannolikt relät som har brända kontakter efter lång tids drift.
Följ bara ledningsbanorna till rätt relä. De är väl tilltagna för att klara den höga strömmen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jonas Ramsell
Ungskog

Re: KMP PX21 kretskortslayout/kretsschema

Inlägg av Jonas Ramsell »

Tack för tipset! Ska kolla det. Åkte inte hem eftersom jag inte har reservdelar till kortet. Ska beställa relä, triac och en transistor, så borde jag kunna laga kortet när delarna kommer I början av januari.
Panna: Effecta 220
Brännare: KMP PX21 från 2005, KMP PX22 från 2017
Dragbegränsare: Tigex 25
Ackumulatortank: 750 liter från Borö
Skriv svar