(Jag har redigerat texten för ökad tydlighet)
Kort problembeskrivning:
Brännaren startar inte, och det är pellets i innerröret.
Fakta:
Startdos inställd och kontrollerad 4 dl. Keramiskt tändelement fungerar och sitter så nära röret som möjligt. Flammvakt fungerar. Askan är ljusgrå, röken är ljusgrå i början och osynlig när pannan gårt ett tag. Dragbegränsaren är inställd på 10 pa. Panna och
rökkanaler sotas regelbundet. Använder just nu Laxå pellets, inköpt november 2025.
Problem:
Pannan startar i princip alltid upp och går bra och kan gå några starter, men ca en gång per dygn stannar brännaren med pellets i innerröret. Ibland stannar den två eller fler gånger per dygn. Detta har pågått länge nu och jag vet inte mer vad jag ska göra. Ibland kan den starta på andra försöket. Det verkar inte spela någon roll vilket pelletsfabrikat jag använder. Problemet kommer oftare ju kallare det är ute. Vid varm väderlek kan den gå flera dagar.
Någon som kan tipsa vad felet kan vara?
PX21 Problem
-
Jonas Ramsell
- Ungskog
PX21 Problem
Senast redigerad av Jonas Ramsell den tis 23 dec, 2025 09:59, redigerad totalt 3 gång.
Panna: Effecta 220
Brännare: KMP PX21 från 2005, KMP PX22 från 2017
Dragbegränsare: Tigex 25
Ackumulatortank: 750 liter från Borö
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: PX21 Problem
När det är pellets i röret, menar du brännarröret eller fallröret?
Det är viktigt att röret som tändelementet sitter i ligger an mot brännarrörsgaveln så ingen kall luft kan smita förbi och sänka temperaturen.
Det är viktigt att röret som tändelementet sitter i ligger an mot brännarrörsgaveln så ingen kall luft kan smita förbi och sänka temperaturen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
Jonas Ramsell
- Ungskog
Hej, det är i brännarröret de ligger obrända. Pelletsen ligger oftast fint mot bakre gaveln nu. Förut kunde de ramla in lite längre fram, men sedan jag bytte till en längre slang och ordnade en mindre brant vinkel på slangen och satte i en hemgjord fallbroms hamnar de vid den bakre väggen.
Bra tips med att det är tätt mellan bakgaveln och tändelementets rör. Jag tycker att jag har satt röret så nära det går, men det är ju svårt att se ordentligt när man sätter ihop. Vidare kan ju det keramiska röret röra sig lite i sitt rörhölje. Jag brukar hålla brännaren med brännarröret nedåt innan jag stoppar in brännaren i pannan, så att keramikelementet ska glida fram så långt det går.
Det är ett bra tips att se till att det är tätt där. Får kolla det längre fram, för nu är vi hos svärföräldrarna och jag får hjälp hemma att starta om pannan då och då.
Det som är märkligt är att svärfar har en likadan brännare och skruv och den krånglar aldrig någonsin. I omgivningen kring svärfar är det 6 stycken som har KMP PX 21 som funkar bra hela tiden, därför köpte jag också en.
Kl 17:50: Nu var min son där och hade hållit på i 1,5h och den har gått sina 3 försök utan att lyckats tända några gånger. Sen när han ringde lyckades den tända.
Jag har varit hemifrån sedan kl 9 i morse och längre än så har den inte klarat sig. Detta är ju helt ohållbart.
Bra tips med att det är tätt mellan bakgaveln och tändelementets rör. Jag tycker att jag har satt röret så nära det går, men det är ju svårt att se ordentligt när man sätter ihop. Vidare kan ju det keramiska röret röra sig lite i sitt rörhölje. Jag brukar hålla brännaren med brännarröret nedåt innan jag stoppar in brännaren i pannan, så att keramikelementet ska glida fram så långt det går.
Det är ett bra tips att se till att det är tätt där. Får kolla det längre fram, för nu är vi hos svärföräldrarna och jag får hjälp hemma att starta om pannan då och då.
Det som är märkligt är att svärfar har en likadan brännare och skruv och den krånglar aldrig någonsin. I omgivningen kring svärfar är det 6 stycken som har KMP PX 21 som funkar bra hela tiden, därför köpte jag också en.
Kl 17:50: Nu var min son där och hade hållit på i 1,5h och den har gått sina 3 försök utan att lyckats tända några gånger. Sen när han ringde lyckades den tända.
Jag har varit hemifrån sedan kl 9 i morse och längre än så har den inte klarat sig. Detta är ju helt ohållbart.
Senast redigerad av Jonas Ramsell den tis 23 dec, 2025 10:04, redigerad totalt 1 gånger.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Ska finnas en låsskruv i hållarens rör för att fixera tändelementet som kanske fallit bort och borde ersättas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
-
Jonas Ramsell
- Ungskog
Tack för tipset. Ska kolla om det finns en låsskruv!
Ett annat tips jag fått är att mäta resistansen i tändelementet. Enligt en bekant till svärfar kan det vara ojämn kvalitet på icke original, och han rekommenderade att köpa original om det krånglar.
Svärfar och hans bekanta har allihop icke original och där funkar det ju, men jag får ju försöka med allt.
En annan faktor som eventuellt kan påverka är temperaturen i pannrummet.
I svärfars pannrum är lufttemperaturen precis ovan brännaren 28 grader varmt (ställt en in/ute termometer där precis vid manöverpanelen) och utegivaren 150 cm upp, visar 30 grader.
I mitt pannrum är det betydligt kallare. Rummen intill har 15 grader och i pannrummet är det en stor ventil med uteluft på cirka 300 x 400 mm som inte går att stänga.
Jag tycker inte att det borde spela någon roll i och med att tändelement är ljusorange av hetta, men här griper jag efter halmstrån.
Just nu sitter jag i hans pannrum och konstaterar att hans brännare börjar tända redan när fläkten precis börjar blåsa den första lilla pusten.
I eftermiddag ska en av mina söner ställa en kupévärmare som ska blåsa varmluft mot brännaren för att se om det har någon effekt.
Har jag tur kanske han kan plocka ner brännaren och kolla tändelement, och sen justera det. Fortsättning följer.
Ett annat tips jag fått är att mäta resistansen i tändelementet. Enligt en bekant till svärfar kan det vara ojämn kvalitet på icke original, och han rekommenderade att köpa original om det krånglar.
Svärfar och hans bekanta har allihop icke original och där funkar det ju, men jag får ju försöka med allt.
En annan faktor som eventuellt kan påverka är temperaturen i pannrummet.
I svärfars pannrum är lufttemperaturen precis ovan brännaren 28 grader varmt (ställt en in/ute termometer där precis vid manöverpanelen) och utegivaren 150 cm upp, visar 30 grader.
I mitt pannrum är det betydligt kallare. Rummen intill har 15 grader och i pannrummet är det en stor ventil med uteluft på cirka 300 x 400 mm som inte går att stänga.
Jag tycker inte att det borde spela någon roll i och med att tändelement är ljusorange av hetta, men här griper jag efter halmstrån.
Just nu sitter jag i hans pannrum och konstaterar att hans brännare börjar tända redan när fläkten precis börjar blåsa den första lilla pusten.
I eftermiddag ska en av mina söner ställa en kupévärmare som ska blåsa varmluft mot brännaren för att se om det har någon effekt.
Har jag tur kanske han kan plocka ner brännaren och kolla tändelement, och sen justera det. Fortsättning följer.
-
Stegatorparn
- Pannrumsfanatiker!!!!
Uteluften ska du inte strypa, den är nödvändig för att det ska bli drag genom pannan.
-
Jonas Ramsell
- Ungskog
Tänkte ersätta den med en mindre, inte sätta igen, då det bl.a. är ett krav från sotaren att ventilen inte ska gå att stänga.. Storleken på den nuvarande ventilen är avsedd för en tidigare varmluftpanna på 117 kW. En PX 21 på knappt 20 kW klarar sig med en betydligt mindre ventil, och så blir det mindre kallas in i pannrummet 
Har mätt resistansen på svärfars tändelement:
Det i brännaren har 85 Ohm (kopplade loss kablarna och mätte) och det nya reservtändelementet har 110 Ohm.
Om R=U/I så får jag det till att:
- Brännarenelementet 240V / 85 Ohm och det blir 2,8A.
Effekten blir då P=UxI. 240V x 2,8 A = 678 W
- Reservtändelementet 240V / 110 Ohm och det blir 2,18A.
Effekten blir då P=UxI. 240V x 2,18 A = 524 W
Så det skiljer mellan dem. Det är inte originalelement.
Det står på eldkraft att det är 350 W på "original" så nu undrar jag om jag räknar / tänker fel?
Kollade och mätte när brännaren startade också, det är 240 V till elementet under hela uppstarten, cirka 5 minuter, innan spänningen sjönk till noll Volt.
Har mätt resistansen på svärfars tändelement:
Det i brännaren har 85 Ohm (kopplade loss kablarna och mätte) och det nya reservtändelementet har 110 Ohm.
Om R=U/I så får jag det till att:
- Brännarenelementet 240V / 85 Ohm och det blir 2,8A.
Effekten blir då P=UxI. 240V x 2,8 A = 678 W
- Reservtändelementet 240V / 110 Ohm och det blir 2,18A.
Effekten blir då P=UxI. 240V x 2,18 A = 524 W
Så det skiljer mellan dem. Det är inte originalelement.
Det står på eldkraft att det är 350 W på "original" så nu undrar jag om jag räknar / tänker fel?
Kollade och mätte när brännaren startade också, det är 240 V till elementet under hela uppstarten, cirka 5 minuter, innan spänningen sjönk till noll Volt.